In de hedendaagse digitale wereld kun je zonder DigiD niet veel. Je hebt je DigiD nodig voor allerhande overheidszaken. Na een lange en succesvolle lobby van de SNBN heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken een pilot ingezet, om videobellen (en daarmee de benodigde registratie) mogelijk te maken. Deze pilot was zo succesvol, dat de pilot vervolgens in 2022 is omgezet naar staand beleid. Dit scheelt Nederlanders buiten Nederland duizenden euro’s, reistijd en kopzorgen.
Om de DigiD-activeringscode via videobellen te ontvangen, volg deze stappen op deze pagina van de overheid.
Lukt er toch iets niet? Laat het ons dan weten: info@snbn.nl
Oort zegt
Sinds 2005 had ik DiGiD maar sinds dit jaar moet ik verplicht gebruikmaken van de app en nu kan ik niet meer naar de berichtenbox en óók niet meer inloggen. Krijg nu post via een duif die een vaste route naar de Sahara vliegt ??☹????
Lou Ploemen zegt
Probleem is dat zowel de App als de SMS bevestiging niet geactiveerd kunnen worden omdat de organisatie DIGID zegt geen toegang te hebben tot de adresgegevens in het bestand niet ingezetenen en die reden gebruiken om de telefoongegevens niet te kunnen benutten.
Dat probleem is ook bij DIGID bekend en zij adviseren om met de organisatie(s) waarbij je zou willen inloggen een oplossing te zoeken.
Blijkbaar is vanuit DIGID niet de wil aanwezig om te zorgen dat ze als overheidsinstantie aan de bij de overheid beschikbare data te komen om dit probleem op te lossen.
Jack Klaassen zegt
Wij wonen sinds 1999 in Australie en onze paspoorten zijn niet meer geldig. Hierdoor is het niet mogelijk om een Digitid aan te vragen . Nu we naar ons pensioen leeftijd komen is het onmogelijk om te zien wat onze pensioenen in NL doen. Erg frustrerend om zo iets te regelen voor onze oude dag. Ook voor ons geld dat communicatie alleen via de post gaat (uvw) hetgeen gemiddeld 6 weken duurt. (snail-mail)
Bart Blom zegt
Je kan ook met de SVB emailen; Uiteindelijk zijn zij het die je pensioen uitbetalen. Kijk op https://www.svb.nl/en/contact
Kies AOW voor AOW vragen.
Check ook met de Australiese overheid, want er is vast een verdrag, net als tussen Nederland en Canada , waar ik woon
Je krijgt min of meer 2% for elk jaar dat je in Nederland woonde sinds je 16de jaar
Eric Schmidt zegt
in antwoord op het diGid verkrijgen en gebruik: #1 SVB: (AOW). Ik heb in jan 2021 de SVB gebeld mbt het aankomen van mijn AOW waar ik recht op heb. Na wat bellen kwam ik er achter dat enige instantie waar je een DiGiD nodig hebt “moeten” je helpen. Dat zegt de wet en je hebt er recht op. Vooral voor die onder jullie die buiten NL or de EU wonen/werken en nu niet naar NL kunnen op de Digid te activeren. Denk aan de travel beperkingen agv Covid – 19. Bel 0475 368010 (vanuit het buiteland is dat + 31 475 368010) naar SVB. Leg uit waar over het gaat en wees assertief. De mensen die Ik sprak waren heel behulpzaam.
# 2. ABP: Je kan ook ABP (Algemeen Burger Pensioen) bellen als je daar voor in aanmerking komt. + 31 579 6265. Hiervoor gelde de zelfde regelingen. De instelling “moet” je helpen als je geen DiGid hebt.
#3: RNI Rijks dienst voor identiteits gevegens: Zie RNI https://www.rvig.nl/brp/rni bellen ivm Basisregistratie Personen als je dat nodig hebt op weer iets aan de SVB or ABP te vragen. Bij allen kreeg ik te horen de instellngen moeten je helpen om het diGid te krijgen of een andere vorm van identifikatie. Ze weten van ons, dus er is hoop maar begin op tijd want het kan een tijdje duren.
Sukses. Eric Schmidt
Ruud Haring zegt
Bedankt! Vanwege jouw antwoord ben ik met de SVB begonnen. Electronisch, via https://www.svb.nl/en/contact (of equivalente pagina in het Nederlands). Kreeg heel snel (24-48 uur) behulpzame en competente antwoorden; ook een “private chat”. ’t Blijkt dat in mijn geval (USA) AOW aanvraag met de Amerikaanse Social Security Administration gecoordineerd wordt, en dat wanneer ik de eigenlijke aanvraag kan doen (volgend jaar), de SVB inderdaad voor de registratie niet-ingezetenen (RNI) zal zorgen, een Burger Service Nummer zal aanmaken, en DigiD zal aanvragen. Het geeft de burger hoop dat het allemaal zo zal werken!
Tina zegt
Hartelijk dank voor de informatie Eric,
ik heb net een email gestuurd naar mijn pensioenfonds in Nl om te klagen over het feit dat de toegang via gebruikersnaam en wachtwoord niet (meer) aangeboden wordt.
MijnOverheid en SVB doen het nog wel maar als dat verdwijnt is het terug naar de post die er geregeld een maand over doet om iets te bezorgen.
Ik had al een DigiD toen ik emigreerde naar Australie in 2005 en heb die zonder problemen kunnen gebruiken tot het gedoe met de app begon.
Persoonlijk ben ik verbijsterd over het protocol dat DidiD.nl/inlogmethodes/digis-app oplegt aan expats. Onlogisch en ondoordacht in mijn opinie.
Redenen:
Als ik al een app zou willen downloaden op mijn mobile telefoon (in principe doe ik geen zaken via de mobile telefoon) dan kan ik geen QR-code scannen achter mijn PC want het mobiele netwerk werkt niet in mijn huis en meestal ook niet goed buitenshuis. Ik woon rural en zou al mijn zaken moeten doen bij de dichtsbijzijnde McDonalds ofzo via een onveilige free WIFI.
Verder heb ik geen toegang tot SMS en ook geen toegang tot de ID-check want ik sta ingeschreven bij NRI en mijn paspoort is afgegeven in Sydney.
Het protocol gaat dan verder met: “kunt u de app niet activeren met SMS of ID-check??? U moet dan helaas een nieuwe DigiD voor in het buitenland aanvragen. Gelukkig kan ik dat doen via email + telefoonnummer. Vervolgens moet ik 1055 km reizen om binnen 30 dagen een activeringscode op te halen bij een balie in Sydney en als de DigiD geactiveerd is, kan ik inloggen met ……….wait for it….. een SMS-controle die niet toegankelijk is voor mensen in het buitenland!
Sorry, ik moest even mijn frustratie kwijt.
Hanneke zegt
Tina, ik woon in het VK en ook heel landelijk. Ik heb hier geen betrouwbaar mobiel signaal, moet dan 16 km met de auto naar de dichtsbijzijnde mast!
Heb een paar jaar geleden wel een BSN weten aan te vragen vanuit het VK en een papieren uitreksel uit het bestand niet ingezetenen. Had dat nodig voor mijn Permanent Residency aanvraag. Ik probeerde ook een DigiD aan te maken maar kon thuis op de grens met Wales, in de bergen, het proces niet afronden. Geen idee dus hoe het zit met mijn “records” na de Brexit. Ik heb geen recht meer op een volledige Britse AOW want mijn Nederlandse jaren tellen niet meer mee. Het is dus super belangrijk om te weten of ik nu wel weer iets vanuit Nederland krijg!
Bas zegt
volledig met u eens!
Ik heb de vraag voorgelegd aan de EU ombudsman, mijn ING account is bevroren omdat er een boete is opgelegd voor een camper die de RDW 4 jaar geleden niet in hun eigen systeem kon vinden.
Te gek voor woorden!
Menno zegt
Beste mensen,
Deze klachten verbazen mij een beetje, want ik woon in het noorden van Ghana en heb (na heel moeizaam aanvragen) geen enkel probleem met inloggen via DIGID. Ik doe dat bij ABP, SVB (AOW) en de Berichtenbox. Aanmelden op de website op de computer thuis en een smsje krijgen op mijn Nederlandse 06-nummer. In dat laatste zit hem misschien de kneep. Vraag zo nodig iemand die in Nederland woont om een mobiel nummer voor je aan te vragen en zorg dat je dat krijgt in het land waar je woont. Het gebruik is buiten de EU wel duur, dus stop ook nog een lokale chip in je mobieltje.
Hanneke zegt
Aha! Ik denk dat het hem in het 06 nummer zit… Ga mijn zusje vragen mij aan pay as you go SIM op te sturen…
Rober Barzelay zegt
Ik gebruik al enige jaren mijn DigiD op de websites van SVB, Belastingdienst en DigiD zelf. Ik ontvang regelmatig berichten om de DigiD app en de MijnBelasting app te gebruiken. Echter, dat werkt niet want die apps kunnen niet geactiveerd worden. Als ik inlog met mijn gebruikersnaam en wachtwoord zie ik kort op het scherm een groene V en dan heel lang gebeurt er niets. Na een paar maal hetzelfde geprobeerd te hebben, krijg ik het bericht dat mijn adres en telefoonnummer niet bekend zijn en dat op de RNI site te controleren. Zowaar, die staan niet genoteerd. DigiD antwoordt (na lang wachten) dat dat de fout van de SVB en belastingdienst zijn. Vreemd, want die hebben mijn adres en telefoonnummer al jaren en alles werkt via de website (!!) perfect. Verder zag ik op de RNI site dat ik niet als Nederlander ben ingeschreven (??) en werd mij in een email van de ‘Directie Consulaire Zaken en Visumbeleid’ (wie dat nu weer is weet ik niet) aangeraden om Nederlands Staatsburgerschap en daarna een nieuwe DigiD aan te vragen. Ook kreeg ik een zeer zeldzaam telefoontje (ik dacht dat mijn telefoonnummer niet bekend was?!?) dat alleen een ABO dit kan oplossen. Even gegoogled wat ABO is. Dit gedoe duurt al maanden dus ik hou het maar bij de website en niet de app want dat is een gebed zonder einde
Bas zegt
Zullen we samen een advocaat inschakelen?
Menno zegt
Beste Rober Barzelay,
Het lijkt erop dat de Nederlandse overheid niet (meer) weet dat je de Nederlandse nationaliteit hebt. Dat zou verklaren dat je niet bij de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) staat ingeschreven, en dat je advies krijgt van de Directie Consulaire Zaken en Visumbeleid (de afdeling van het Ministerie van Buitenlandse Zaken die met niet-Nederlanders communiceert over visa en naturalisatie). Heb je al geprobeerd hun advies op te volgen en het Nederlanderschap aan te vragen met in je begeleidende brief de mededeling dat je de Nederlandse nationaliteit al hebt? Sluit zo mogelijk een copie van een document bij (paspoort, geboortebewijs of wat dan ook), waaruit je Nederlanderschap blijkt.
Ik wens je succes!
Robert Barzelay zegt
Menno,
Ik heb zojuist een nieuwe reactie in geplaatst en zie toevallig dat je mijn eerder bericht beantwoord hebt. Sorry, dat wist ik niet. Ik heb nooit een email bericht ontvangen dat er een antwoord was geplaatst, en ik check deze pagina niet.
Lijkt me geen goed idee vanuit het buitenland Nederlanderschap aan te vragen terwijl ik het al ben. Stel dat ik dat zou doen en het wordt afgewezen, dan zou ik plots stateloos zijn.
Zoals je in mijn bericht van vandaag kan zien is er ondertussen iets ‘veranderd’, ik ben wel degelijk Nederlander en sta ik plots in het RNI-bestand. Uiteraard, wist ik al vanaf mijn geboorte dat ik Nederlander ben, net als mijn voorouders. Het activeren van de DigiD app leek nu goed op weg te zijn, maar niet echt. Het lukt nog steeds niet, maar nu om een andere reden.
Vanaf 22/10/2022 gaat het nu een echt probleem worden.
Dirk Hamstra zegt
OK wat kunnen we doen om dat DigiD -huppeltje elektroniek aan te vragen? Denk dat he duidelijk is dat the huidige opzet niet werkt als je niet fysiek in NL bent.
Ben zegt
Dankzij T-Mobile heb ik al meer dan een jaar geen toegang meer tot mijn DigiD. Het 06-nummer dat ik daarvoor gebruikte, is door dit telecombedrijf van de een op de andere dag gedeactiveerd, omdat ik er een aantal maanden niet mee had gebeld of ge-sms’t (de bijna 25 euro aan beltegoed is daarbij ingepikt). Het is niet mogelijk om zonder dat oude nummer een nieuw 06-nummer aan DigiD te koppelen. Het enige wat ik kan doen, is een nieuwe DigiD aanvragen.
Voor een nieuwe DigiD moet ik echter naar de ambassade in Berlijn. Dat is meer dan 700 kilometer reizen. De ambassade in Luxemburg is slechts 50 kilometer hiervandaan, maar daar kun je geen DigiD aanvragen. Het alternatief is naar een grensgemeente gaan in Nederland, maar gek genoeg zijn er geen DigiD-balies in het noorden van het land, waar ik voor de pandemie nog wel eens op familiebezoek ging. Ik vraag me af waarom het een en ander niet eenvoudiger kan, bijvoorbeeld langs elektronische weg. En als dat echt niet kan, waarom kan men dan niet bij meer ambassades, consulaten of grensgemeenten terecht?
Bas zegt
700 km is nog niks. Gisteren hoorde ik in het video gesprek van een digid werker dat ik maar naar Washington DC moet gaan, vanuit waar ik woon 4000km. Hij zei dit zonder met de ogen te knipperen, wat ik wel goed vind. Maar ergerniswekkend is het totale gebrek aan alternatieve mogelijkheden om met de overheid te communiceren, hetgeen wel ons recht is.
Jack v.d. Meijde zegt
Zit met het zelfde geval, al 5 mnd bezig om een nieuwe Digid aan te vragen maar ho maar,. Kan nergens mijn Balie code inwisselen, woon op de Filippijnen en moet dan met het vliegtuig naar Bangkok want op de Ned. Ambassade hier kunnen ze dat niet doen. Probeer nu weer een Balie code te verkrijgen maar met dat wereld Nederland, afspraak maken , kan alleen op vrijdag morgen! Kom je ook niet tussen want is steeds volgeboekt.
Menno zegt
Mijn DigiD stamt uit Enschede. Niet zo’n grote omweg als je naar het Noorden des Lands wilt.
Jack v.d. Meijden zegt
Maar wel als je op de philippijnen woont ?
Cees zegt
Door corona is het nu mogelijk om een DIGID toegang vanuit het buitenland te regelen. Je kunt namelijk nu een videobelafspraak maken met een digitaal loket. Eerst gewoon de aanvraag doen via de DIGID website en daarna een baliecode aanvragen voor het digitale loket.
Jack v.d. Meijden zegt
Dat is steeds volgeboekt, je kunt alleen op vrijdag morgen een sfspraak maken maar steeds volgeboekt. A 3 x nieuw Balie code aangevraagd, ben L 5 mnd bezig
ReneL zegt
Wat een onzin de termijnenzijn niet te verkrijgen meteen op Vrijdagmorgen om punt 9:00 uitgeboekt ?..?
Manuela Özbaş-Engels zegt
Ik woon in Turkije en ik kon alleen de code voor Digid of op Schiphol binnen 3 weken of op een van de Ambassades (Ankara of Istanbul) ophalen ! Ik vind dat al belachelijk dat het niet makkelijker kon. Ik heb een tocht per auto (ivm Corona durfde ik niet te vliegen) naar Ankara gekozen afgelopen november 2020 en voor mij en mijn dochter samen de code opgehaald. Flinke kostenbuiten daar gelaten het is toch vreemd dat het niet anders kan. Inderdaad het gebruik maken van de app op je mobiele telefoon is beperkt omdat je een turks nummer hebt, maar op je PC kom je iets verder. Ik heb zelf nog niet veel nodig gehad maar voor mijn dochter die wilde gaan studeren in Nederland moesten we veel regelen en daarvoor via de Digid is er veel gelukt.
Wouter zegt
Ik heb helaas ook weer een nare ervaring met het aanvragen van een DIGID. Ik heb gebruik gemaakt van de pilot die het mogelijk zou moeten maken voor Nederlanders in het buitenland om toch een DIGID te verkrijgen.
Na weken heen en weer gemail werd uiteindelijk toegegeven dat het met een paspoort dat uitgegeven is door een ambassade NIET mogelijk is om de DIGID app te gebruiken omdat de chip niet herkend wordt. Wat een geklungel en dagen van frustratie. Ongelofelijk dat de overheid dit niet op orde krijgt 🙁 Ik heb nu eindelijk een DIGID maar kan de app niet gebruiken en ben dus geen stap verder.
Er wordt ondertussen wel van mijn verwacht dat ik DIGID berichten lees daar wordt dan weer geen coulance getoond door de overheid!
Willem A.H. Asman zegt
Ik ben teruggekeerd naar Nederland. Ik heb ooit mijn paspoort op Schiphol gekregen (dezelfde situatie geldt voor mensen die op ambassades/consulaten hun paspoort gekregen hebben). Voor sommige procedures, als het b.v. om gezondheidsgegevens gaat moet je een DigID identiteitscheck doen. Daarvoor kan elke Nederlander zijn paspoort gebruiken, behalve …. je raadt het al : Nederlanders die het paspoort op Schiphol en in het buitenland verkregen hebben.
Volgens de gemeente waar ik woon is het enige dat ik kan doen een nieuw paspoort aanvragen terwijl ik toch al flink voor de mijne betaald had, maar dat was dus een geamputeerd paspoort.
Ook dit voelt als discriminatie. En wat zou de reden daarvoor zijn?
Robert Barzelay zegt
Ik ‘vecht’ al ruim twee jaar om mijn DigiD app te activeren, maar het blijft maar niet lukken. Zelfs niet na diverse telefoontjes en e-mails. De enige reactie die ik uiteindelijk kreeg was van een opgewonden persoon van de Gemeente Den Haag die vond dat ik niet beleefd genoeg was met mijn verzoek om hulp. Ik reageerde op een bericht dat ik niet ingeschreven zou staan als Nederlander (ben ik uiteraard wel, geboren Nederlander en mijn voorouders waren dat al de afgelopen al 500) en dan alleen verder zou kunnen als ik Nederlanderschap aan zou vragen. Dus ik besloot dan maar om het bij de website te houden waar mijn DigiD van en mijn vrouw en mijzelf goed functioneert op de SVB en belastingdienst websites.
Maar ……per 22 October 2022 kan geen gebruik meer van deze websites gemaakt worden, alleen per DigiD app. Dus dacht ik, misschien is dat DigiD probleem nu opgelost. En inderdaad, ik kreeg nu bij het activeringsproces een groen vinkje, echter moest ik deze nogmaals verifiëren middels mijn paspoort of identiteitsbewijs. Het eerste heb ik uiteraard, maar de verificatie in de volgende stap kan alleen met een identiteitsbewijs, en die heb ik niet. Mijn paspoort heeft ook geen chip. Dus weer terug naar af.
Ik weer aan de telefoon, en daar werd ik (na 20 minuten wachten…wat weer een duit vanuit het buitenland kostte) kreeg ik te horen om “even langs te komen, de adressen kon ik op de website vinden” en werd doodleuk opgehangen.
Dit betekent dat ik niet meer in mijn berichtenbox van de SVB en belastingdienst vanaf 22/10/2022 kan.
dirk zegt
Wie weet ik hoe ik moet beginnen als ik nog geen BSN heb, aangezien ik ben vertrokken uit Nederland voordat het BSN werd ingevoerd?
Ik heb wel een sofi nummer en dat heb ik geprobeerd te gebruikenop de website waar je de DIGID kan aanvragen, maar dat nummer werd niet herkend.
Mathilde zegt
Is het Sofi nummer niet hetzelfde als het BSN? Mijne werkt als zodanig met een 0 (nul) ervoor.
Antoon Oort zegt
Beste Dirk je oude SoFi nummer is je houdige BSN nummer máár hierna moet de nog via DiGiD bevestigd worden. Nochthans kun je met het SoFi / BSN nummer wél in de Berichtenbox va de Nederlandse overheidsinstanties inloggen om je digitale post op te halen. Heb je via de SVB een of andere uitkering dan kun je via je oude SoFi / BSN nummer een activering krijgen om in iedergeval via de Berichtenbox digitale post te ontvangen én digitaal te bewaren.
Mathilde zegt
Ik probeer al jaren ’n DigiD te verkrijgen, maar zonder succes. Vandaag weer geprobeerd. Als ik het DigiD online aanvraagformulier invul (BSN, geboortedatum, paspoortnummer) dan krijg ik de volgende melding:
‘DigiD controleert of de gegevens die u heeft ingevuld, hetzelfde zijn als de gegevens die in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) staan. Uit deze controle blijkt dat de gegevens niet hetzelfde zijn. Als u verkeerd staat ingeschreven, dan kunt u dit laten aanpassen. Op Nederlandwereldwijd.nl [opent in een nieuw venster] staat een overzicht van gemeenten waar u terecht kunt en wat u mee moet nemen. Houd rekening met enkele dagen tot enkele weken verwerkingstijd. Dit kan per gemeente verschillen. Hierna kunt u uw DigiD aanvragen.’
Geen idee wat de gegevens zouden zijn die ‘niet hetzelfde’ zouden zijn. Absolute nonsense. Enfin, dan klik je op dat ‘Nederlandwereldwijd.nl’ en dan kom je op de volgende pagina:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/rni/inschrijven
waaruit blijkt dat je persoonlijk bij ’n loket in Nederland moet langsgaan en, – hou je vast! – je DigiD moet meenemen.
Wat ’n onwaarschijnlijke farce.
Nou, als iemand ideeen heeft, dan hoor ik het graag.
Rene L zegt
Tsjonge jonge, DigiD aanvragen via videobellen het is wel een grapje.
De termijnen zijn onmiddellijk uitgeboekt en naar Berlijn of naar Venlo rijden om een DigiD code te verkrijgen niet milieu vriendelijk en voor mij geen optie. Begrijp niet waarom men het niet aangetekend per post kan opsturen. Wat een gezeur om het te verkrijgen is voor mij een bewust gekozen moeilijk maken en de Burgers op digitale manier te pesten. Ben er klaar mee.
Gabriella Breebaart zegt
Ik zit al uren ‘in de wacht’ om online een afspraak te maken voor DIGID activatie. Heb meerdere schermen en devices openstaan om er in te komen maar het enige wat ik krijg is ‘please wait’. Is het iemand gelukt om via wereldwijd een online afspraak te maken voor DIGID?