In deze veel nieuws-brief (die ook via onze Facebook site te lezen is):
- Kamervragen zaak Duncan, antwoorden regering
- Kamervragen opzegging bankrekeningen en brandbrief ING
- Nieuw: WhatsApp dienst contactcenter Buitenlandse Zaken
- Opinie artikel: waarschuwingspakket voor emigrerenden
- SNBN Regionaal Vertegenwoordigers: een snel groeiend netwerk
- Nieuwe bankrekening voor donaties geopend!
- NLers in het VK: #DeniedMyVote ?
- Een terugblik: wat hebben we tot nu toe bereikt/gedaan?
- Oproep: AOW experts
Beste Nederlanders buiten Nederland,
Er is veel te melden! Deze “veel-nieuwsbrief” gaat over alles wat we tot nu toe bereikt hebben en waar we momenteel mee bezig zijn. In politiek Den Haag mag het dan misschien even vakantie zijn, op de achtergrond zitten we zeker niet stil – en dat geldt ook voor onze ruim 70 Regionaal Vertegenwoordigers. Veel dank aan hen voor hun tijd, inzet en goede suggesties!
Overigens zijn méér Regionaal Vertegenwoordigers nog steeds welkom – zie hier in welke landen we al zitten (meerdere per land is geen probleem), en dus ook waar we nog niemand hebben. Interesse om meer te weten wat het precies inhoudt? Stuur ons een mailtje via info@snbn.nl!
- Kamervragen (en antwoorden regering) zaak jongetje Duncan
Als SNBN kunnen we onmogelijk iedere individuele zaak ondersteuning bieden – toch zal het af en toe voorkomen dat we van een situatie horen waar we eigenlijk niet afzijdig willen blijven, met name wanneer het minderjarigen en schrijnende gevallen betreft. Toen we een paar weken geleden over het jongetje Duncan hoorden, hebben we besloten – in nauwe afstemming en met goedkeuring van de moeder – actie te ondernemen, een brief naar de Spaanse kinderbescherming te sturen, met de betreffende advocaat te spreken en de politiek te benaderen om kamervragen te stellen (met dank aan Martijn van Helvert van het CDA voor een luisterend oor, en aan de vele andere fracties die de vragen mede wilden indienen: PvdA, SP, D66, GroenLinks en SGP).
Vorige week zijn de antwoorden van de regering op de kamervragen binnengekomen. Kort gezegd zijn ze teleurstellend. Met name uit de volgende zinnen blijkt dat Nederland toch wel heel snel de handen aftrekt van officiële buitenlandse instanties, zelfs wanneer het om Nederlanders gaat:
“Het is aan de bevoegde en gespecialiseerde instantie in Spanje om volledig in het belang van het betreffende kind te handelen en zich te buigen over de vraag of het in het belang van het kind is om zo spoedig mogelijk met zijn moeder herenigd te worden.” (…) De Spaanse kinderbescherming heeft in dergelijke gevallen dus de verantwoordelijkheid om de rechten van alle kinderen die woonachtig zijn in Spanje, ongeacht hun nationaliteit, te waarborgen. (…) De situatie van het betreffende kind ligt thans in handen van de bevoegde en gespecialiseerde Spaanse instantie. Het ministerie van Buitenlandse Zaken blijft de situatie en ontwikkelingen volgen en informeert daarover betrokken partijen.”
De SNBN ziet graag in sommige gevallen – zoals deze – een minder passieve houding wanneer het om Nederlanders in het buitenland gaat, zelfs al zal dat schuring met een ander land opleveren. Wij herhalen hier onze wens, zoals ook verwoord in onze brief, dat Duncan op de kortst mogelijke termijn herenigd wordt met zijn moeder.
- Kamervragen opzegging bankrekeningen en brandbrief ING
Veel Nederlanders buiten Nederland zijn inmiddels of worden benaderd door hun Nederlandse bank met een brief waarin de teneur is: we willen u er eigenlijk niet meer bij hebben, soms gekoppeld met een dreiging van opzegging van de bankrekening.
Op suggestie van de SNBN hebben PvdA Kamerleden Lilianne Ploumen en Henk Nijboer – dank! – kort voor het reces kamervragen ingediend over het sluiten van bankrekeningen van Nederlanders die in het buitenland wonen. Wij wachten op de antwoorden van de regering, en uiteraard zijn we ons sowieso al aan het bezinnen op vervolgstappen.
Maar, en dat liep deels door elkaar heen, tegelijkertijd heeft de ING haar Nederlandse rekeninghouders buiten de EU / EER aangeschreven met onder andere de volgende woorden:
“U bent al een tijd klant bij ons. Volgens onze gegevens woont u in xxx. U heeft waarschijnlijk goede redenen om uw rekening bij ons aan te houden. Maar in het algemeen is er bij gebruik van onze producten vanuit het buitenland een hoger risico op financieel misbruik. Bovendien vereist het van ons een hoge inspanning om dat risico goed te beheersen. Daarom vragen we onze klanten in het buitenland aan te geven waarom ze die Nederlandse rekening nog nodig hebben. We hopen dat u begrijpt dat wij dit doen om het betalingsverkeer zo veilig mogelijk te houden.
Uw band met Nederland
Geldt één of meer van de onderstaande situaties voor u? En kunt u dat ook aantonen?
- U heeft een Nederlands paspoort of ID-kaart
- U woont wel in Nederland
- U werkt in Nederland
- U studeert in Nederland
- U bezit een huis in Nederland”
Ten eerste is het natuurlijk niet aan de ING of welk privaat bedrijf dan ook om eigenstandig een band met Nederland te bepalen. Ten tweede komt de SNBN expliciet ook op voor de vele onvrijwillige oud-Nederlanders, waar de Nationale Ombudsman in 2016 al een knalduidelijk rapport met aanbevelingen over heeft geschreven: het niet meer hebben van de Nederlandse nationaliteit hoeft absoluut niet te betekenen dat er geen ‘band’ meer met Nederland zou zijn – vaak is juist het omgekeerde het geval.
Het e-mail van de ING met betrekking tot buitenlandse klanten is respons_producten_buitenland@ing.nl.
Ook hier heeft de SNBN besloten in de pen te klimmen en een brandbrief naar de CEO van ING te sturen – wij wachten op een reactie [UPDATE 13-08-2019] . Lees hier de brief aan ING 26 juli 2019 (en uiteraard zelf verder verspreiden). We hebben begrepen dat het TV-programma Hart van Nederland hier eventueel aandacht aan wil besteden.
- Nieuw: WhatsApp dienst contactcenter Buitenlandse Zaken
In het buitenland woonachtig of reis / vakantie, en in de problemen gekomen? Via het telefoonnummer +31 247 247 247 kan het contactcenter van Buitenlandse Zaken gebeld worden, en via Twitter op @247BZ. Daarnaast kan sinds kort ook het contactcenter met WhatsApp bereikt worden: via het nummer +31 6 8238 7796 (let op: dit nummer werkt niet om te bellen, alleen voor WhatsApp).
Tip: volg zelf de actuele stand van zaken bij Buitenlandse Zaken via https://www.nederlandwereldwijd.nl/actueel.
- Opinie artikel: geef Nederlandse emigranten een waarschuwingspakket
Ongeveer een maand geleden heeft de SNBN een opinie artikel in Trouw geschreven, met als rode draad dat veel emigranten te zijner tijd in het buitenland op onverwachte problemen stuiten, die deels ondervangen zouden kunnen worden als men bij emigratie maar voldoende was geïnformeerd hierover. Naar ons inzicht ligt hier een taak voor de overheid:
“SNBN pleit voor een ‘emigratiewaarschuwingspakket’, af te geven bij en door elke gemeentelijke balie. Dit pakket zou de noodzakelijke informatie moeten bevatten die elke Nederlander bij vertrek zou moeten weten. Nog liever zien wij betere wetten, maar op deze manier kan al veel emigratieleed voorkomen worden.”
Het volledige opinie-artikel is hier te lezen.
- Regionaal Vertegenwoordigers: een snelgroeiend netwerk
Inmiddels hebben zich al meer dan zeventig Regionaal Vertegenwoordigers (RV’s) bij de SNBN aangesloten en daar zijn we ontzettend dankbaar voor! De RV’s zijn de ogen en oren van de SNBN, en wanneer zij iets relevants zien of melden, gaat het bestuur ermee aan de slag. Daarnaast zorgen zij er voor dat ze zich in hun eigen land / regio bekendmaken als RV’er, o.a. door het jaarlijks organiseren van een lokale informele bijeenkomst. De lijst van RV’ers staat op de website van de SNBN en laat ons weten als je graag in contact komt met een van hen. RV’er Sebastian Wulff uit Los Angeles is de coördinator van alle RV’s.
Zoals hierboven al gezegd: meer Regionaal Vertegenwoordigers zijn nog zeer welkom, dus mail ons op info@snbn.nl als je interesse hebt!
- Nieuwe bankrekening voor donaties geopend!
Het is dan toch gelukt! Per 15 juni 2019 heeft de Stichting Nederlanders Buiten Nederland een eigen (ING) bankrekening: direct doneren kan via het Nederlandse bankrekeningnummer (IBAN) NL38 ING B0006769548 t.n.v. Stichting Nederlanders Buiten Nederland (Almere).
NIEUW: Vanaf nu kun je online doneren via allerlei manieren, gewoon via nederlandersbuitennederland.nl/doneren/.
Alle eerdere donaties zijn inmiddels op deze rekening gezet. Nogmaals bedankt donateurs! En voor degenen die nog niet hebben gedoneerd of nogmaals willen doneren: alvast bedankt, en graag het nieuwe rekeningnummer (IBAN) gebruiken: NL38 ING B0006769548.
Nu we een eigen bankrekening hebben, zullen we ook de eerste stappen gaan zetten richting aanvraag van de zogenaamde ANBI-status (voor het fiscaal voordelig schenken voor belastingplichtigen in Nederland). Daarnaast is de ANBI-status ook een soort keurmerk: de Belastingdienst geeft daarmee aan dat de organisatie aan allerlei voorwaarden voldoet voor wat betreft structuur, en (gebrek aan) winstoogmerk.
7. NLers in het VK: #DeniedMyVote ?
Hieronder een bericht van belangenorganisatie The3Million, dat we graag doorzetten! The3Million zet zich in voor alle EU burgers in het VK rondom de Brexit.
“We gaan nog even naar de afgelopen Europese Parlementsverkiezingen. In een eerdere nieuwbrief hebben we al aangegeven dat er veel stemmen vanuit het buitenland verloren zijn gegaan. Vanuit het Verenigd Koninkrijk komen er berichten van meerdere duizenden EU-burgers die onwettig weggestuurd zijn bij het stembureau, van gemeenteraden die hun stembescheiden niet verwerkt hebben, of van EU-burgers die niet wisten dat er een extra formulier ingevuld moest worden. the3million is van plan om de Britse regering hierover aan te klagen. Meer informatie vind je hier: #DeniedMyVote “
8. Een terugblik: wat hebben we tot nu toe bereikt/gedaan?
Op donderdag 18 april jl. hadden we onze aftrap als nieuwe belangenorganisatie in Nieuwspoort, Den Haag. Geflankeerd door politici van verschillende partijen hebben we ons uitgesproken om de belangen van de Nederlanders buiten Nederland zo goed mogelijk te behartigen. In de eropvolgende 3 maanden hebben we op dit vlak o.a. het volgende bereikt:
- Een opinie-artikel in de Telegraaf, net voor de aftrap in Den Haag, waarin we onze bestaansreden uit de doeken doen.
- Het lanceren van de zogenaamde “stemmen tracker“, waar stemmers vanuit het buitenland konden aangeven of hun stembiljet voor de Europese Verkiezingen van mei 2019 wel, niet of te laat was aangekomen. De stemmen tracker werd zowel door verschillende media als ook de politiek opgepakt: zie hier de ingediende kamervragen (VVD) en hier de antwoorden van de regering.
Spoiler alert: bij de volgende Tweede Kamerverkiezingen – en alle verkiezingen erna – gaan we de stemmen tracker uiteraard weer het leven inblazen, net zolang totdat deze niet meer nodig is. - Samen met onze nieuwe partner en radiomaker Grenzeloos Ondernemen hebben we het allereerste radio-debat opgezet tussen EP-kandidaten die zélf in het buitenland wonen. Eén van deze kandidaten, Lara Wolters van de PvdA, heeft het gehaald en zit nu in het Europees Parlement.
Spoiler alert: dit soort debatten met deze formule gaan we uiteraard vaker organiseren. - Het hierboven al genoemde opinie-artikel in Trouw “Nederlandse emigranten hebben een waarschuwingspakket nodig”
- Naar aanleiding van maandenlange bezorgde geluiden van NLers buiten NL hebben we de politiek getipt om kamervragen in te dienen over de per 1 januari jl. afgeschafte toepassing van de loonheffingskorting (VVD en D66 samen). De antwoorden op deze kamervragen zijn op 11 juli binnengekomen en hier te downloaden. Als gevraagde reactie laat de Vereniging Belangenbehartiging Nederlandse Gepensioneerden in het Buitenland (VBNGB) weten dat de antwoorden van staatssecretaris Snel duidelijk maken dat het eigenlijke probleem gelegen ligt in de Regeling Kwalificerende Buitenlandse Belastinglicht. Deze sluit sinds 2015 alle Nederlands belastingplichtigen buiten de “landengroep” en velen daarbinnen uit van belastingvoordelen zoals heffingskortingen en aftrekposten. De VBNGB houdt zich al enkele jaren met deze maatregel bezig, zowel inhoudelijk als wat de uitvoering betreft. Zie de website van de VBNGB voor meer informatie.
- Zie hierboven punt 1, de zeer breed onderschreven kamervragen inzake het jongetje Duncan.
- Zie hierboven punt 2, de Kamervragen over de sluiting van bankrekeningen voor NLers buiten de EU / EER en de brandbrief richting de ING.
- Een goed bezochte presentatie bij de lokale Nederlandse gemeenschap in Atlanta (dank aan Cor en de anderen!) om over lopende issues te spreken, evenals een fijn gesprek met nieuw Consul-Generaal Ard van der Vorst.
- Onze grote “steunen en toeverlaten”: de Regionaal Vertegenwoordigers en daarnaast driewerf hoera voor Paul Munsell en Kris von Habsburg, experts in het nationaliteitsrecht en bereid om iedereen met vragen op dit terrein te helpen! Dank Paul en Kris!!
Het is duidelijk: de SNBN is hard bezig om de belangen van NLers buiten NL zo effectief mogelijk te behartigen. Duidelijk is ook dat de weg die voor ons ligt, nog lang is. Om dit vrijwilligerswerk in de toekomst nog beter, gestroomlijnder, effectiever en creatiever te kunnen doen, vragen om nog meer vrijwilligers en natuurlijk ook om donaties. Hoe meer donaties, hoe meer wij kunnen doen!
9. Oproep AOW experts
Uit onder andere de vragen en antwoorden rondom de afschaffing van de toepassing op de loonheffingskorting blijkt wel weer hoe ingewikkeld ‘AOW-perikelen’ zijn. Wij werken graag en goed samen met de Vereniging Belangenbehartiging Nederlandse Gepensioneerden in het Buitenland (VBNGB) en zoeken daarnaast nog vrijwilligers die zelf – vergelijkbaar met de eerder genoemde nationaliteitenexperts Kris en Paul – zich willen inzetten om met name Nederlanders buiten de EU/EER te ondersteunen met het beantwoorden van hun vragen op dit terrein. Interesse? Mail ons dan op info@snbn.nl!
Tot zover deze veel-nieuwsbrief! Vergeet ons niet te ‘liken’ op Facebook, te volgen op Twitter of via LinkedIn!
Frans Fiegge zegt
Ter informatie:
Voor de ABN AMRO was een band met Nederland NIET het hebben van een Nederlands paspoort.
Rekening werd Januari 2019 gewoon opgeheven!
Johan Wonnink zegt
Re: Kamervragen opzegging bankrekeningen en brandbrief ING
Ik had hetzelfde probleem met ABNAMRO na 48 jaar klant geweest te zijn van deze bank en ik ben om van alle gezeur af te zijn maar over gestapt naar een bank gevestigd op Jersey.
Achteraf ben ik hier blij om want ik heb in de 2 jaar dat ik nu klant ben bij Standard Chartered meer service en goede adviezen gehad dan in 48 jaar ABNAMRO
Albert Ypma zegt
Prima actie over bankrekeningen
Marijan zegt
Mijn Abn rekening werd nadat eerst de creditcard via ics was geblokkeerd, ook opgeheven, vanwege het woonachtig zijn in het buitenland. Het heeft maanden geduurd eer ik over mijn eigen geld kon beschikken, en natuurlijk de nodige mails waar ik geen antwoord op kreeg.
Daarbij de nodige ellende om mogul instanties te informeren dat er een nieuw rekeningnummer moest worden gebruikt om betalingen soepel te laten verlopen. De hele operatie heeft 5 maanden geduurd!
Ik hoop dat de banken die deze wilde akties ondernemen stevig op de vingers getikt worden!
Jenny S. zegt
Ik woon al sinds 1997 in het buitenland en heb nog steeds mijn rekening bij de Abn-Amro en heb daar ook mijn Creditcard.Nooit problemen mee gehad en i.h.a. altijd een goed contact en een goede service gehad.
Jochanan de Graaf zegt
Ik heb sinds 1962 een rekening bij (wat later) ABN-AMRO (zou worden). Indertijd kwam er inderdaad een brief met allerlei onduidelijke waarschuwingen maar toen ik daarover opbelde, werd mij verzekerd dat ik ook als Israelisch ingezetene gewoon klant zou blijven. Tot nu toe is er geen enkel probleem geweest en de communicatie met de balie voor Nederlanders in het buitenland (Schiphol) is meer dan uitstekend.
MRoss zegt
Mijn ABN rekening is (nog) niet opgeheven, maar ze hebben bij mij ook mijn credit card geblokkeerd. Nou heb ik zo’n flut Maestro waar je bijna nergens mee terecht kunt (en helemaal niet online) en ze weigeren me mijn credit card terug te geven, ondanks het feit dat ik al 35 jaar klant ben.
Lieke Gerrits zegt
Vast niet voor iedereen mogelijk maar toch: toen ik erachter kwam dat ik van Rabobank mn creditcard moest gaan inleveren na emigratie, heb ik hen het adres van mijn ouders in NL gegeven. Heeft al 2 jaar probleemloos gewerkt, alle afschriften zijn toch digitaal. En nu heb ik wel mijn creditcard nog.
Caroline zegt
Ook ik heb zo’n 2 jaar geleden een brief van ABN AMRO ontvangen dat ze ons niet meer als klant wilden hebben omdat we buiten Europa woonden. Doordat we konden aantonen dat we weer binnen Europa gingen wonen, hebben we uiteindelijk onze rekening kunnen behouden….
ruud kortekaas zegt
Inderdaad, ABN AMRO zette me onder druk de rekening op te heffen.
Ik moest nota bene voor een verklaring van m’n baas zorgen (GIZ (Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit) om m’n salaris betaling nog veilig te stellen.
Wat een gezeur terwijl er zo gemakkelijk illegale of in ieder geval duistere miljoenen kunnen worden geschoven.
Het schijnt dat als m’n een persoonlijke band met de bank heeft van weleer (met name in ruraal NL bij lokale kantoren buiten de steden) er nog flexibiltiet mogelijk te kunnen zijn.
Denise zegt
Al enige Jaren geleden heeft de Ing bank mij ook laten weten dat het beter was om mijn rekening te sluiten.
Echt een bekrompen beleid . Nu (in Zwitserland wonend) heb ik na aanschaf van een vakantie huis in Italië zonder enige problemen een rekening aldaar kunnen openen met mijn Zwitserse adres . Oftewel geen bekrompen gedoe ..wel wilden ze in Italië dat ik enige documenten ondertekende om te waarborgen dat het niet om zwart geld ging 🙂
Waarom doet Nederland zo moeilijk ??
Het is een gemiste kans
Erik zegt
Ik herken de ervaringen met de ABN AMRO die alle kleintjes eruit heeft gegooid. De Triodos bank is overigens niet veel beter, die presteerden het om de machtiging van mijn niet EU partner in te willen trekken, tenzij we een verklaring van de woongemeente zouden laten zien. In Nederland regel je dat zo, maar in Latijns Amerika is dat veelal gewoon onmogelijk: de gemeente registreert je niet en zeker niet als je ergens tijdelijk woont ivm werk. Pas toen ik de Triodos bank ging beschuldigen van discriminatie bond men in en na het overhandigen van een enorme stapel gelegaliseerde paperassen was de kou uit de lucht. Want waarom zou ik als Nederlander dan wel mijn rekening mogen houden maar mijn niet EU partner niet? SNS bank is overigens een stuk coulanter. Zo ethisch is de Triodos bank dus niet…
Elisabeth ten Hoeve zegt
Hej!
Had een bankrekening bij de Rabobank en in 2012/2013 werd mij gevraagd of ik binnen afzienbare tijd van plan was terug te keren naar Nederland. Aangezien dat niet het geval was (ben feb 2000 geëmigreerd naar Zweden), werd mij verteld dat de rekening werd opgeheven. Al tegoed is overgemaakt naar mijn bank in Zweden.
Heb geprotesteerd, maar het hielp niet.
Heb Nederlands paspoort.
Job van Zuijlen zegt
Blijkbaar zijn de banken nu ook slachtoffer van het Wilders effect. “Bent u wel een echte Nederlander?”
Ik ben op dit moment Amerikaans staatsburger (het was te omslachtig om mijn Nederlanderschap to behoudedn) en ik heb mijn ING rekening een paar jaar geleden opgeheven. Maar het saldo krijgen was niet zo eenvoudig. De enige manier was om het te laten storten op de rekening van mijn broer, die nog in Nederland woont.
Ik was ook verbaasd over de loonsheffingskorting. Ik betaal belasting in de VS en ondanks het feit dat er een verdrag is ter voorkoming van dubbele belasting is de Nederlands overheid blijkbaar van mening dat dat niet opgaat in dit geval. Uit de reacties van anderen bij de invoering bleek al wel dat er weinig kans was op een vrijstelling.
Oort zegt
In 2016 heeft de toenmalige minister van financiën op kamervragen geantwoord dat de bank en op grondslag van artikel 35 rekeningen van Nederlanders die buiten het Schengengebied wonen mogen beëindigen.
John zegt
Begin 2017 begon de ABN-AMRO mij brieven te sturen over het sluiten van mijn bankrekening (ik woon in Thailand), en eind dat jaar was het een feit. Van een goede kennis in Taiwan begreep ik dat hij zulke brieven nooit heeft gekregen, dus is er blijkbaar een verschil in risico per land voor banken. Ik heb het kunnen oplossen door mijn zoon te vragen een rekening op zijn naam te openen waar mijn inkomsten op geboekt kunnen worden. Anders dan de Belastingdienst maken pensioenfondsen (allemaal weet ik niet) en de SVB over naar een rekening die niet op jouw naam staat. Aanpassingen gedaan via DigiD + sms en dat werkt. Nu duwen alle banken deze klanten overboord waar het misschien mogelijk is, als men samenwerkt, om één bank alle klanten te laten overnemen. Als dat ‘buitenland’ een extra risico met zich draagt, dan zou hier een andere inlogmogelijk kunnen zijn (eerst via DigiD en daarna inloggen, dus dubbel) om dat risico weg te nemen, want waar een wil is is een weg. Maar mogelijk is dit al te laat en hebben de meeste al een andere weg gevonden.
Theo Molenbrugge zegt
Ik werd destijds (2014/2015) door de Rabobank gevraagd waarom ik nog een NL bankrekening had, heb toen aangegeven dat ik nog een hypotheek in NL heb lopen; heb daarna niks meer gehoord. Ik kreeg wel onlangs een mail van Aegon Bank (v/h Spaarbeleg) waarin stond dat ik mijn spaarrekening niet meer kan gebruiken zolang ik buiten de EU woon (ik woon in Guatemala). Nu staat daar bijna niks op, maar vond die actie toch vrij bijzonder
Ties Sikkema zegt
Wij zijn in maart 2018 uitgeschreven als inwoner van Nederland, omdat we voor 19 maanden naar Namibië zouden gaan. Van de ambtenaar bij de gemeente moesten we een fysiek adres in Namibië opgeven. We hebben aangegeven dat daar geen post wordt bezorgd. Toch moest het een fysiek adres zijn. Overigens is het volgens de instructie die bij dat uitschrijf formulier hoort, helemaal niet verplicht om een fysiek adres in te voeren. Deze fout van de gemeente heeft ons honderden euro’s aan boete en het niet kunnen afsluiten van een aow-gat reparatie gekost. Immers post die verzonden werd kwam nooit aan en wij krijgen boetes omdat we nooit betaalden of doorgaven dat we de herverzekering werkelijk wilden. Ook hier zijn de gemeenten aan zet, om beter te informeren. Het verweer van de gemeente was: Jullie hadden zelf naar alle instanties moeten aangeven waar de post naar toe moest.
Patrick Kwinten zegt
Banken zijn natuurlijke private organisaties dus vrij om regels op te stellen die hun dienen. Ik werk zelf bij een bank in het buitenland en je hebt geen benul hoeveel pogingen tot fraude en witwassen worden gepleegd, dagelijks (dank open grenzen!). De banken dienen wel een degelijk klantensysteem te hebben die het risico voor buitenlandse accounts inschat, mede op basis van historie. Ik was zelf klant bij Rabobank terwijl ik in het buitenland en alles altijd keurig geregeld en verzorgd. Dus het kan wel. Ik begrijp de onwil bij de banken dan ook niet.
Verder ben ik niets verbaasd over onpraktijken bij instanties, de politiek is al jaren rommelig, onwillend of gewoon stoïcijns. Echt schandelijk. Werken voor hun landgenoten is kennelijk veel gevraagd bij deze ambtenaren. Dienen ze nog wel de NLse vlag?
Dank voor deze brief!
María Lohman zegt
Hoi allemaal. Vanuit Bolivia wil ik het team van SNBN FELICITEREN… voor jullie fantastisch initiatief….en voor de verschillende aktiviteiten, die VEEL verder gaan dan alleen bankkwesties. Het heeft te maken met BURGERRECHT. Rechtvaardigheid, en zeggenschap. GA DOOR.. en ik schrijf me in als vrijwilligster voor dit land waar ik al 50 jaar woon en werk, maar waar ik het nederlanschap nog altijd koester…. en me volledig schaar achter de doelstellingen van SNBN. EN…. simbolisch… zal ik 2 procent van mijn AOW doneren. MET DANK AAN JULLIE ALLEN
oscar zwart zegt
Ik sla dit alles met enige verbazing gade. Wat Duncan betreft – Gaat de SNBN op de stoel zitten van de kinder rechters zonder werkelijke kennis van de feiten van het geval en van de problematiek in het algemeen ? En waarom dan niet in al die andere gevallen maar nu juist in dit geval ? Wat de ING betreft. Stem gewoon met je voeten en laat ze barsten met hun rekening. Ik begrijp echt niet dat Nederlanders in het buitenland zo nodig met een Nederlandse bank moeten blijven klooien. Toen ik in Duistland ben gaan werken heb ik een rekening genomen bij de Dresdner Bank met een kantoortje op de hoek van waar ik werkte. Toen ik naar Engeland verhuisde en daar ging werken bij een lokale bank daar die later is overgenomen door de HSBC. Super met off shore accounts en alles wat je zo nodig hebt. Later toen ik in Frankrijk ging wonen opende ik meteen een rekening bij de Credit Agricole. Geweldig. Kantoortje in het volgende dorp en een super service. Internet bankieren ja natuurlijk. En de SVB maakt keurig de AOW over op mijn Franse bankrekening. Het probleem is dat veel Nederlanders helemaal niet emigreren maar half in Nederland blijven hangen. Verder kun je beter een waarschuwingspakket maken voor mensen die in Nederland blijven. Over wat ze te wachten staat. En een aanmoedigingspakket om er te vertrekken. Of laat maar – want dat hebben ‘goal getters’ die wetenwaar ze mee bezig zijn ook niet nodig. Ik vind de hele nieuwsbrief wat treurig en wat klagerig en zeikerig van toonzetting. En als je je eigen boontjes niet kan doppen in het buitenland dan kun je beter achter de geraniums blijven zitten in een doorzonwoning. Maar dan moet je dank zij de klimaat dwazen van GL en D 66 wel even een lening gaan afsluiten voor 30 mille voor de verplichte klimaat neutralisatie. Goh en maar vliegen naar New York op en neer….wat jij Eelco ?
John zegt
Reactie op Oscar Zwart. Daar waar u de brief ‘zeikerig’ vindt, daar is uw brief zwartgallig (met een knipoog naar zwart).
Een rekening in NL is zeker voor mensen met een lager inkomen een manier om geld te besparen.
Overmaken door de pensioenfondsen en de SVB kost veel meer dan dat je dat zelf doet.
Daarbij kun je dan het moment van overboeking niet bepalen, wat zeker nu ongunstig is voor de omrekenkoersen. Heb je zelf een bank in NL dan kun je op een gunstig moment, gezien de koers, een overboeking doen tegen eenmalige kosten. Maar ook betalingen vanuit het buitenland naar NL kosten geld. Mensen met een vet pensioen vinden dat allemaal in de marge, maar voor sommigen is het cruciaal.
Over dat ‘waarschuwingspakket’: omdat het ene waar is (‘doet het voor NL-ers’) wil dat nog niet zeggen dat het andere ook niet waar is. Ik had ook geen pakket nodig, maar er is een groep mensen die niet geleerd heeft al die informatie zelf te verzamelen. Dus die moeten dan maar in NL blijven? Kom op Oscar. En als het voor de NL-ers al nodig zou zijn, waarom dan niet voor de aanstaande emigranten.
Zo heeft iedereen de info die hij nodig heeft en is iedereen geholpen.
oscar zwart zegt
Welnu….ik knipoog maar terug……maar zwartgallig ben ik echt niet hoor.
Ik zie ook niet om in wrok naar Nederland waar ik nu 36 jaar geleden voor goed van vertrokken ben.
Het was de juiste beslissing en ik heb er nooit één seconde spijt van gehad.
Maar ik ben wel gewoon Nederlander gebleven want je bent nu éénmaal wat je bent.
Ik denk dat wij Nederlanders in het buitenland gewoon goed moeten rond kijken en dat we de positieve dingen en ervaringen van onze woonlanden moeten omarmen. En ons moeten aanpassen. Per slot van zake zijn wij eigenlijk een bevoorrechte groep.
Want lang niet iedereen is in staat om te emigreren. Het vereist toch een bepaalde mate van aanpassingsvermogen. En je zult toch ook ergens wat talent moeten mee brengen waarmee je in het buitenland je brood kan verdienen. En de taal- of de talen moeten beheersen – in zekere mate – van je gastland. Hier onderscheiden wij ons toch al in positieve zin van bijvoorbeeld Britse expats die in ieder geval dat maar zelden kunnen.
Wat uw opmerking over banken betreft – dat begrijp ik echt niet en het is ook niet in overeenstemming met mijn persoonlijke ervaring. Ik heb 48% van de Nederlandse AOW en dat wordt gewoon maandelijks keurig netjes door de SVB in euros op mijn Franse bankrekening overgemaakt. Net als de AOW van mijn vrouw en zonder kosten.
Verder hebben wij beide een kleine Duitse Altersrente en die wordt ook keurig netjes in euros op onze Franse bankrekening bijgeschreven zonder dat wij daar een vinger voor uit hoeven te steken. En dan hebben wij uit onze UK tijd privé pensioenen die wij tax free hebben ge-exporteerd en in euros laten zetten en die worden ook maandelijks keurig netjes en zonder kosten op onze Franse bankrekening bij de Credit Agricole bijgeschreven. En ten laatste hebben wij dan nog onze UK State pensions en die worden in Pounds Sterling uitbetaald en daarvoor heb ik mijn UK bankrekening behouden en dat laat ik af en toe eens overboeken op het moment dat het mij uit komt van mijn rekening bij de HSBC naar mijn Franse bankrekening en wederom zonder kosten. Ik had ooit in een heel ver verleden een Nederlandse rekening bij de postgiro en dat was toen allemaal gratis en toen dat werd overgenomen door de ING en ze er geld voorgingen vragen heb ik die rekening gewoon leeg gemaakt en opgezegd. Al met al komen wij met onze staatspensioentjes bij elkaar elk aan 148 % van de AOW en omdat wij belastingplichtig zijn in Frankrijk en nergens anders werkt dat ook belastingtechnisch super uit. Ik persoonlijk zou zeggen – laat Nederlands los en steek als Nederlander in het buitenland de zaak zo in elkaar dat het voor jou het beste uitwerkt – pensioenen en belasting technisch en qua ziektekosten verzekering want die mogelijkheden heb je. En ik vind dat iemand die belangen wil behartigen zich daarop zou moeten richten en daarin mensen zou moeten adviseren en ondersteunen in plaats van te gaan lopen zeiken met waarschuwingspakketten en maffe brieven aan de ING. Maar dat is dus gewoon mijn mening en iedereen mag daar anders over denken.
E C Thompson zegt
Ik wil hier ook even reageren. Ik heb in de jaren 70 in Ditsland gewerkt en had toen een bankrekening in Duitsland. Terug verhuisd naar Nederland aldaar een bankrekening, eerst postgiro, later ING. Woon nu sinds eind 70 in US, tot dubbele nationalitiet werd toegestaan heb ik de nederlandse nationaliteit aangehouden. Ik heb nog steeds een rekening bij ING, eerst op adres van mijn broer in Nederland, maar al geruime tijd op US adres. Bij aanvragen van AOW werd mij gezegd dat AOW alleen naar een nederlandse rekening kon worden overgemaakt, dit in tegenstelling van wat ik in een van de reacties las (overboeking naar franse rekening). Ik heb, tot nu toe, geen brandbrief van ING ontvangen, misschien wel omdat mijn rekening nog vaak gebruitk wordt, niet alleen voor AOW overboeking, maar ook als ik in Nederland ben. Kan hier of in Canada niet met betaalpas betalen, maar wel geld opnemen.
Maarten Vonk zegt
Mogen reacties als ‘het Wilderseffect’ verwijderd worden?
Die lijken mij namelijk inhoudelijk ‘politieke agitatie’, en ik meen begrepen te hebben dat de SNBN zich daar verre van wil houden.
Bij voorbaat dank.
John zegt
Oscar (als ik zo vrij mag zijn), we knipogen zo wat af 😉
Fijn om te horen dat de emigratie van toen je een goed leven heeft opgeleverd.
Dat kan alleen maar als je voldoende kwaliteiten meebrengt, want niemand gaat het voor je doen.
Ook ik heb nooit spijt gehad van mijn emigratie en zou voor geen geld meer terug willen, hoewel het van mij pas 7,5 jaar geleden is dat ik vertrok.
Helemaal met je eens dat we een bevoorrechte groep zijn en ik was blij dat ik weg kon.
Voor mij is het teveel een watjesland geworden wat gratis en voor niks en met minimale eisen de hele wereld naar binnen wil halen.
Ik woon nu in Thailand en hier zijn ze zo makkelijk niet als je komt. Je moet elk jaar bij visa renewal Baht 800.000 op je rekening hebben staan wat zo’n € 23.000,- is, en na 4 maanden moet er nog zeker de helft staan, wat allemaal wordt gecontroleerd. Heb je Baht 1000 te weinig, dan mag je terug naar NL zonder pardon. Mijn opmerking over de bankkosten was dan ook bedoeld voor landen buiten Europa, want het zijn de klanten in die landen die de banken kwijt willen. Dan gaat het niet in Euro’s, behalve als je een Eurorekening opent, maar die is ook niet gratis. Jij zit dus aan de goede kant, omdat er Euro’s worden geboekt en dan kost het niets. Een overboeking kost al gauw € 6,- of meer via de bank en daar kun je hier (langs de weg) ook 6 keer van eten. Voor de groep met een klein pensioentje is dat al een heel bedrag.
Dat staatspensioen van jullie beiden waar je het over hebt, zal dan van Frankrijk zijn veronderstel ik, want staatspensioenen uit NL zijn altijd daar belast. Wat toch ook moet gelden voor de AOW die u krijgt, want daar geldt hetzelfde voor, maar ik leer graag bij……
Dat waarschuwingspakket? Tja, dat is typisch Nederlands en hoort bij de folklore. Ook watjesachtig, maar zo zijn we nu eenmaal. Twee dagen veertig graden en ze hebben het er 48 uur over. Hier is het drie maanden over de 40 en dan die je zweet en hoor je ze puffen, maar zeuren? Nee, want dat huis moet nog af.
John zegt
Reactie op E C Thompson: De SVB maakt wel degelijk over naar buitenlandse rekeningen. Op hun site is zelfs de laatste wisselkoers vermeld voor de VS. Het kan dus absoluut en ook per half of heel jaar om kosten te besparen.
oscar zwart zegt
Leuke reactie John. En wij zullen de pijp maar aan Maarten geven wat zijn reactie betreft. Het willen laten verwijderen van reacties waar je het niet mee eens bent is wel het ultieme watjesgedrag. Wat John betreft – je hebt volledig gelijk en er is een heel andere situatie voor Nederlanders binnen de EU als voor Nederlanders er buiten. Binnen de EU is er niets aan de hand – er is nu SEPA – de single European Payment Area dus er is geen enkele restrictie om van en naar Nederland geld over te maken naar een ander EU land. En wat de staatspensioenen betreft ben ik inderdaad happy dat ik je er wat bij kan leren. Waar pensioenen belast worden hangt af van het bilaterale belastingverdrag tussen Nederland en het woonland. En dat geldt dus voor bedrijfspensioenen maar net zo goed voor staatspensioenen en dus ook voor de AOW. In het belastingverdrag tussen Nederland en Frankrijk staat dat pensioenen worden belast in het woonland i.e. Frankrijk. Trouwens ook in het belastingverdrag tussen Nederland en Spanje. Wij hebben dus vrijstelling van belasting in Nederland en betalen onze belasting in Frankrijk. Trouwens ook voor onze UK pensioenen en voor onze Duitse pensioentjes. Overigens de enige uitzondering daarop wat Nederland betreft zijn ambtenarenpensioenen want er staat in het belastingverdrag dat pensioenen van dienaren van de Staat in dat land belast worden. Dat geldt dan bijvoorbeeld voor de ABP pensioenen. In het geval van Frankrijk werkt het dus super gunstig uit omdat bepaalde bedrijfspensioenen en private pensioenen onder een regeling vallen waar zij slechts voor 40% ( boven de 60 ) of zelfs voor slechts 30 % fiscaal belastbaar zijn. Al met al betekent dat dus dat een echtpaar een best redelijk pensioeninkomen kan hebben zonder dat daarover belasting hoeft te worden betaald. Men is dan zogenaamd ‘non imposable’. Wel dus belastingplichtig in Frankrijk maar dan aan het 0 tarief.
Dat bedoel ik eigenlijk met mijn eerdere opmerking. Er is best wat te halen en uiteraard legaal voor mensen die de weg kennen in het woud van regels en regelingen en daar ligt dus mijns inziens een mooie taak voor belangenbehartigers.
John zegt
Bedankt Oscar voor je duidelijke uitleg. Leven als God in Frankrijk, maar dan in de praktijk. Het verdrag met Frankrijk is belastingtechnisch blijkbaar gunstiger voor pensioenen in het algemeen dan dat met Thailand. Mijn ABP en AOW zijn beide in Nederland belast, en dat is een beetje jammer.
Was het in Thailand belast, dan betaalde ik een heel stuk minder, wat ik ontleen aan de ervaringen van een NL vriend hier die met een pensioen van € 17.000 bruto geen aanslag krijgt. Dus dan speel ik maar even voor die belangbehartiger waar jij het over had, want dit soort kennis is nogal wat zoekwerk en wie weet heeft iemand er wat aan (als de moderator het goed vindt).
Dat pensioen van € 17.000 omgerekend naar Thai Baht (nu al onder de 35) is ongeveer 595.000.
De Thaise belastingwet kent een aantal gunstige aftrekposten, te weten: Baht 190.000 als je ouder dan 65 jaar bent, Baht 60.000 als eigen onderhoudsaftrek, Baht 60.000 idem voor je echtgenote, en 50% standaard onkostenaftrek met een maximum van Baht 100.000.
Die Baht 595.000 is daarmee al gereduceerd tot Baht 185.000, waarna de belastingvrije voet van Baht 150.000 nog wordt toegepast. Resteert er Baht 35.000 wat in de schijf valt van Baht 150.000 tot Baht 300.000 (voor de duidelijkheid: die Baht 35.000 is dus boven de belastingvrije voet) en dat wordt belast met 5% oftewel Baht 1.750 wat weer € 50,- is.
In Nederland noemen we dat een schijntje, en die vriend had nog het voordeel dat ze een koers van 32 hanteerden, dus betaalde hij op € 17.000 helemaal niets! Sinds de heffingskortingen zijn weggevallen betaalt hij nu alleen loonheffing over zijn AOW.
Voor mij niet weggelegd, maar leven als God in Frankrijk kan toch wel, al is het in Thailand.
Gerlinde zegt
Ik woon in Noorwegen en krijg van de Triodosbank een mail met vragen:
-kopie van een id bewijs
-wat ik in Noorwegen doe
-wat mijn band met Nederland is
-waarom ik een Nederlandse bankrekening wil
Toen ik hierop kort antwoord had gegeven, kwam de vraag of ik even inzicht wilde geven in mijn paypal rekening, omdat hier relatief veel betalingen naartoe gingen. Niet zo gek als je 50 kilometer moet rijden voor de meeste dingen, maar dat gaat ze niets aan.
Ik wilde dit even laten weten, misschien zijn er meer mensen die op deze manier worden lastig gevallen. Door een bank waar ze al meer dan tien jaar klant zijn, ook.
Adriaan Heij zegt
Adrian Heij, vertegenwoordiger SNBN in Colombia. Ik wil als eerste punt inhaken op de situatie van onze vriend DUNCAN in Spanje omdat dat een schrijnende en ontoelaarbare toestand is, Later kom ik wel terug op het punt Bankproblemen.
Ik ben het persoonlijk absoluut niet eens met de houding van de minister. Naar mijn mening manifesteert hij hiermee duidelijk de verloedering van onze cultuur en laat ook duidelijk zien dat onze bewindvoerders ons (Expats) niet die bescherming geven die we zo broodnodig verdienen.
Dit is geen fenomeen van vandaag maar het gevolg van een jarenlang proces van “afschuiven” en “verwaarlozing”. Om “politieke vluchtelingen” uit verre landen met een totaal andere cultuur op te vangen en te verzorgen staan onze bewindvoerders vooraan in de rij om de “populariteits prijs” te ontvangen maar voor de landgenoten “in den vreemde” hebben ze geen minuut tijd, nog veel minder tonen ze enige inspanningen om die te beschermen.
In het gaval DUNCAN gaat het niet om een volwassen persoon die zich in de nesten heeft gewerkt maar om een minderjarig kind van 8 jaar dat bovendien aan het het syndroom van Down lijdt. – Slachtoffer (en speelbal) van de scheiding van zijn ouders mishandelt werd door zijn vader en ver van verdere familieleden verwijderd woont. Bovendien in een land (Spanja) waar de opvang en kennis van dergelijke kinderen grotendeels ontbreekt. De enigste persoon in deze wereld die deze jongen naar behoren 24 uur per dag kan opvangen is zijn eigen moeder De minister mag dit niet op z´n beloop laten en moet onmiddelijk op het hoogste niveau ingrijpen. Wij, SNBN, moeten eisen dat hier doeltreffende maatregelen worden genomen op de kortst mogelijke tijd hoe dan ook. Ik vindt dat wij de morele plicht hebben om dit te eisen, ongeacht de reactie van de Spaanse autoriteiten. Het belang van deze jongen gaat voor op elke wet of politieke afspraak dan ook!!
Ik hoop dat mijn colega RV´s hierop inhaken en mij steunen in mijn mening. Bij voorbaad dank
Anja zegt
ING liet eind 2018 weten, dat mijn machtiging sind ca 1960 vd op mijn mans naam staande rekening ingetrokken zou worden tenzij wij ons beiden persoonlijk bij een ING-kantoor zouden melden. Wij zijn op leeftijd en kunnen nog slechts heel zelden naar Nederland reizen. Toen dat door omstandigheden toch nodig was, besloot ik meteen maar een rekening op mijn eigen naam te openen. Alle formaliteiten werden vervuld bij een “bijkantoor” in Vriezenveen. Dokumentatie en oranje handdoek mee en omgaand ontving ik op mijn emailadres in Kroatië:
“Hartelijk dank voor het aanvragen van een Betaalrekening als onderdeel van een OranjePakket. U ontvangt binnen 5 werkdagen bericht over uw aanvraag. Zoals afgesproken ontvangt u hierbij de voorwaarden.”
Daarna stilte. Ik heb gemaild, gechat, getelefoneerd met de bank en met het bijkantoor (alwaar men liet weten dat een aanvraag zowel per post als digitaal) verwerkt werd en tenslotte via facebook kontakt gehad. In alle gevallen stuitte ik op een ondoordringbare muur van hun spijt betuigende medewerkers, die “helaas” niets voor me konden doen. De aanvraag was zoek en e.e.a. kon alleen rechtgezet worden als ik “persoonlijk” naar Nederland kwam en dan beter naar een hoofdkantoor kon gaan dan naar een bijkantoor. Ik heb lang volgehouden. Niet omdat ik de ING absoluut nodig heb maar omdat het klantonvriendelijke beleid het voor mij tot een principekwestie maakte. Er was echter geen doorkomen aan en ik heb het tenslotte opgegeven. De ergernis over een dergelijk beleid blijft.
Albert Borsje zegt
Nadat eerste een aangetekende brief met de benodigde documenten naar het adres van de vraag en antwoordpagina volgens track & Trace retour kwam kreeg ik via de FB chat een email adres waar de spullen naar toe konden worden gezonden. Heb dit twee weken geleden gedaan met het uitdrukkelijke verzoek om een ontvangstbevestigingen en een bevestiging van de verwerking van de documenten. Helaas reageert de ING afdeling buitenland op geen enkele manier. Vorige week nogmaals via de chat contact opgezocht en op verzoek vd medewerker ook daar de spullen heen gestuurd deze man bevestigde het ontvangst wel maar nog steeds is het onduidelijk hoe of wat. Het is onbegrijpelijk dat men de app niet benut voor communicatie op dit punt, waarom geen optie documenten te verzenden via de app. Hier in Brazilië gaat een aanvraag van bankrekening en creditcard via de app inclusief het opsturen van een foto van je legitimatie en een selfie.
Het is me inmiddels wel gelukt om via transferwise een rekening bij de duitse handelsbank te openen mijn transferwise account is nu ook gekoppeld aan een duitse IBAN daar er voor betalingen in de EU geen kosten in rekening mogen worden gebracht is dit eventueel een noodoplossing, geeft beperking met automatische afschrijving bv bij de OV-chip en ook geen debetcard
Frank van den Berge zegt
Ik woon in de VS. Inderdaad heb ik ook “de brief” van de ING gekregen en op 8 juli heb ik de gevraagde documenten per post verstuurd. Nu kreeg ik gisteren (6 augustus) weer een brief. Je snapt het al, ze hebben natuurlijk nog niets ontvangen en of ik zo snel mogelijk de informatie stuur. Ik heb toen het nummer in A’dam gebeld wat in de brief stond (mijn kosten natuurlijk). Na vijf minuten wachten, eindelijk een dame aan de telefoon. Ze vertelde mij dat ze niet kon zien of mijn informatie al ontvangen was. Ze stelde voor dat ik het nog een probeerde via een email. Ik ben benieuwd.
Rene zegt
Beste Oscar Zwart. Vanuit uw oogpunt begrijp ik dat u niet begrijpt waarom NL-ers in het buitenland zo nodig een bankrekening in NL willen hebben. Waarom geen duitse, zwitserse of engelse bank, correct?
Het verhaal is heel anders als je in een derde wereld land woont met strenge door de plaatselijke centrale bank opgelegde monetaire wetgeving… een land als bijvoorbeeld Brazilie. Een land waar je vanaf een bankrekening zeer beperkt bent bij het ontvangen van of overschrijven naar een ander land.
Een land als Brazilie, waar je van je eigen BR bankrekening alleen maar geld mag overmaken naar een buitenlandse bankrekening als die buitenlandse bankrekening op diezelfde (je eigen naam) staat (niet helemaal waar; je mag tot 3000 usd per jaar overmaken of ontvangen naar een rekening die niet op je eigen naam staat).
Een NL bank heeft mij in het verleden haar producten verkocht, creditcard, rood staan limiet, drie maandelijkse pakket kosten, etcetera. We hebben dus een zakelijk contract.
Deze bank heeft ongeveer drie jaar geleden een kopie van mijn NL paspoort ontvangen (geldig tot 2024), heeft mijn mail adres, en ik heb hun app. Maar ze sturen een brief via de post, naar een derde wereldland waar de post regelmatig niet aankomt, en als ze wel aankomt, met heel veel vertraging.
Samenvattend;
– ING heeft een kopie van mijn tot 2024 geldig NL paspoort
– ING brengt mij regelmatig kosten in rekening, waarmee ik contractueel mee heb ingestemd
– ING heeft contractueel ingestemd om mij als rekening houder te aanvaarden, waardoor het
Dat is een zakelijk contract, dat niet zomaar eenzijdig op gezegd kan worden. En in dit geval dreigen ze mijn rekening op te zeggen omdat ze mijn “band” met NL willen weten, zoals volgens hun eigen schrijven, bijvoorbeeld een NL paspoort (waarvan ze een kopie hebben, geldig tot 2024)
Als ik hun brief niet (op tijd) gehad zou hebben, had ING waarschijnlijk eenzijdig onze overeenkomst en dus mijn rekening opgezegd. Ook gaat het gerucht dat het adres op de antwoord enveloppe niet correct is en indien verstuurd vanuit het buitenland, niet aankomt. Mijn antwoord enveloppe is via via in NL verstuurd, dus ga er vanuit dat ie wel aankomt.
En waarom is dat nou zo erg? Toevallig gaan wij binnen drie maanden terug naar NL migreren. En volgens de regels van de BR centrale bank kan ik mijn destijds vanuit NL naar BR overgemaakte vermogen alleen maar terug overmaken naar diezelfde rekening of een andere rekening in het land van herkomst welke op mijn naam staat.
Oscar Zwart, wat ik met dit bericht wil aantonen, is dat deze houding van in mijn geval de ING bank, enorme consequenties kan hebben voor rekeninghouders woonachtig buiten de EU, met name in landen waar de lokale CB internationaal betalingsverkeer zo goed als onmogelijk maakt (mijn situatie).
U zegt; “Ik begrijp echt niet dat Nederlanders in het buitenland zo nodig met een Nederlandse bank moeten blijven klooien”. Ik hoop dat u dankzij mijn uitleg nu wel begrijpt dat voor een deel van de NLers in het buitenland die NL bankrekening zo belangrijk is, dat we “blijven klooien”.
Natuurlijk los van het feit dat in mijn geval, de ING bank, dreigt om mijn rekening op te zeggen tenzij ik documenten overleg welke ze al in bezit hebben
Mvg
René
Albert Borsje zegt
Natuurlijk kan je een AOW en pensioen direct over laten maken naar een buitenlandse rekening, binnen de EU wordt er geen kosten voor in rekening gebracht. Kijkende naar een land als Brazilië dan worden er behoorlijke kosten in rekening gebracht en hanteert de commerciële banken een slechte wisselkoers. Mensen met meerdere pensioenen houden nauwelijks wat over.Ook gebeurt het met enige regelmaat dat banken transacties uit het buitenland blokkeren en dat je eerst weer met een hoop papierwerk mag komen opdraven om dat weer vrij te krijgen. Een overboeking met behulp van Transferwise of het opnemen vanuit een automaat en daarna storten op je buitenlandse rekening is het goedkoopst. Verder kan je hier in Brazilie ook gewoon je pas gebruiken met pinnen in de winkels.
Een ander probleem van het niet hebben van een Nederlandse rekening is bij het bezoek aan Nederland en het gebruik van de OV het automatisch aanvullen van het saldo.
Albert Borsje zegt
Het lijkt er op dat de ING op geen enkele wijzen zijn klant in kennis stelt van ontvangst van de gevraagde stukken, vandaag nogmaals mij email geforward aan respons_producten_buitenland@ing.nl met het verzoek om eindelijk eens een reactie te geven en te bevestigen dat de rekening in stand kan worden gehouden. Eerst een aangetekende adres wat niet klopt, insturen op een email waar geen reactie op volgt, Een bemiddeling via de email chat@ing.nl wordt bevestigd dat hij is doorgestuurd naar de verantwoordelijke afdeling maar deze afdeling geeft geen enkele reactie. Gelukkig ging afgelopen zaterdag een andere Nederlander hier in het dorp naar Nederland, dus ook aan hem de brief meegegeven met het verzoek deze ook in Nederland te posten. Maar de onzekerheid blijft, Gaan de diverse automatische incasso´s na 18/08 wel nog gewoon door? De verkoopwinst van mijn woning in Nederland wordt over enkele weken op mijn rekening gestort, gaat dat wel goed.
ING afdeling producten buitenland verdient geen schoonheidsprijs eerder het vertrekt van een verantwoordelijke manager.