Ondanks, of misschien wel dankzij, de coronacrisis gebeurt er heel veel, ook voor Nederlanders buiten Nederland. Op het gebied van reizen (naar Nederland, al dan niet met buitenlandse partner) is onzekerheid troef, daar zijn we heel kritisch over. Het delen van reiservaringen is welkom! Daarnaast onder meer in deze nieuwsbrief: ontwikkelingen rondom het Brexit noodwetsvoorstel & dubbele nationaliteit, terugkijken van het webinar internationaal familierecht, consulair nieuws en de langlopende bankenkwestie.
- Reisonzekerheden in tijdperk corona (1): wie mag naar NL, en hoe? Onduidelijkheid troef.
- Reisonzekerheden in tijdperk corona (2): wanneer gaan consulaten en ambassades weer open?
- Terugkijken: webinar internationaal familierecht
- Brexit: het noodwetsvoorstel is AANGENOMEN – toch blijft onzekerheid
- Dubbele nationaliteit: zelftest evenredigheidstoets “via” de overheid
- Bankzaken: beantwoording kamervragen, vervolgstappen
- Remigratie-enquête(s) SNBN
- Gestage groei Regionaal Vertegenwoordigers
- Reisonzekerheden in tijdperk corona (1): wie mag naar NL, en hoe? Onduidelijkheid troef
Wie mag er nu precies de EU in, wie mag er nu precies naar Nederland reizen? Nederlanders die buiten de EU wonen, en zeker ook Nederlanders buiten de EU met een ‘non-EU’ partner, die nu tijdens de (NLse) zomervakantie naar Nederland willen, zien zich geconfronteerd met regels die niet helemaal duidelijk zijn. Per 15 juni is een nieuwe termijn van restricties ingegaan (deels hetzelfde als in de periode ervoor), maar de vaagheid blijft.
Het begint bij de EU die over “restricting non-essential travel” heeft – maar wat is een “niet-noodzakelijke“ reis? Dat is de eerste verwarring, want duidelijke regels zijn er verder niet. De tweede verwarring staat op de website van de Rijksoverheid zelf (bij navraag wordt dat ook wel toegegeven, maar niet aangepast), want op deze pagina staat dat de reisbeperkingen niet gelden voor “EU burgers en hun familieleden die in Nederland woonachtig zijn”, terwijl op deze pagina (ook de Rijksoverheid, houd trouwens ook deze pagina in de gaten) staat dat de reisbeperkingen niet gelden voor “EU burgers en hun familieleden”. Ook hebben vliegtuigmaatschappijen inmiddels de regels op hun website gezet, maar ook daar kan verschil in zitten (zie hier bijv. United Airlines, die het woonachtig-zijn-criterium niet noemt, noch het noodzaak-criterium).
Dat is een heel groot verschil natuurlijk, en SNBN-voorzitter Eelco Keij nam onlangs de proef op de som: samen met zijn kinderen (2 paspoorten) en zijn Amerikaanse vrouw reisde hij van de Verenigde Staten voor een 6-weekse reis naar Nederland. Zowel bij het boarden in de VS als bij aankomst op Schiphol werd om een kopie van de huwelijksakte gevraagd (geen vragen over noodzaak), op basis waarvan de echtgenote ook mocht boarden en uiteindelijk NL mocht binnengekomen (overigens gevolgd door 2 weken zelf-quarantaine, iets dat weliswaar niet gecontroleerd wordt, maar ter bescherming van anderen een logische verplichting is).
Tegelijkertijd ziet advocate Hermie de Voer van Everaert Advocaten Immigration Lawyers dat de toepassing van de regels – met name waar het de “noodzaak” betreft – nogal kan verschillen per luchthaven en per land, waardoor sommigen dus wel Nederland kunnen binnenkomen, en anderen weer niet. Desgevraagd licht ze toe:
“Als niet-noodzakelijke reiziger van buiten de EU kom je Nederland niet in tenzij het je lukt om het luchtvaartpersoneel bij boarden en de Koninklijke Mareschaussee bij aankomst op Schiphol te overtuigen. De luchtvaartmaatschappij riskeert een boete bij het toestaan van niet essentiële reizigers en zelf riskeer je dat de Koninklijke Marechaussee je vasthoudt en terugstuurt.”
-> Ervaringen zijn heel erg welkom, juist om publiekelijk te delen. Dat kan door onderaan deze nieuwsbrief een reactie achter te laten.
- Reisonzekerheden in tijdperk corona (2): wanneer gaan consulaten en ambassades weer open?
Sommige ambassades en consulaten zijn weer open, sommige nog niet. Welke precies – daar komt men alleen achter door ze één voor één te benaderen of hun website op te zoeken: tot nu toe is er geen helder overzicht beschikbaar. Wat ook ontbreekt, is het beleid waarop consulaten en ambassades zijn geopend, open zullen gaan dan wel nog gesloten blijven. Het is volledig begrijpelijk dat niet ieder land eenzelfde situatie heeft, maar we hebben bij Buitenlandse Zaken het verzoek neergelegd om bovengenoemde punten z.s.m. helder en eenvoudig vindbaar te maken. Ook D66 en GroenLinks bepleiten meer duidelijkheid in crisistijd en stellen een nieuwe consulaire wet voor die een soort van ’ondergrens’ zou moeten zijn voor zowel gestrande Nederlanders als Nederlanders die in het buitenland wonen. (Minister Blok vindt dit niet zinnig, want crisiswerk loopt vaak tegen lokale buitenlandse regelgeving aan.)
Vooralsnog overheerst de onduidelijkheid, en dat hebben we deze week in een overleg met Buitenlandse Zaken ook laten weten. Een eerste aanknopingspunt lijkt de IND website te bieden, waar staat dat “nog niet alle ambassades open kunnen gaan. Dit komt door de lokale situatie.” In de jaarlijkse Staat van het Consulaire dat vorige maand gepresenteerd werd, valt te lezen dat “het ministerie bekijkt hoe en onder welke voorwaarden deze consulaire dienstverlening weer kan worden opgestart.” Hierbij spelen dan verschillende overwegingen een rol, zoals de mate van het grensoverschrijdend verkeer, de gezondheidssituatie in Nederland en buitenland, en de veiligheidssituatie in andere landen.
In een overleg eerder deze week voegde Minister Blok daaraan toe dat “het onze inzet is om, naarmate de regels versoepeld worden, mee te bewegen en terug te kunnen naar de verstrekking van visa en reisdocumenten op de oude schaal”.
Als iemand hier iets concreets uit kan halen: petje af. Onze conclusie is dat tot nu toe de informatie versprokkeld is, onduidelijk is, dat concrete ijkpunten en richtlijnen ontbreken, en dat bovenstaande informatie bovendien niet goed vindbaar op de site staat waar de Nederlanders in het buitenland telkens op gewezen worden: die van de rijksoverheid.
- Terugkijken: webinar internationaal familierecht
Onder grote belangstelling hebben advocaten Marjet Groenleer en Dylan Bertsch van GMW Advocaten vorige week een webinar gegeven over de misverstanden in het internationaal familierecht (“Love is a battlefield”), waarbij o.a. het huwelijk, geregistreerd partnerschap, gezinsfinanciën en scheiding in/vanuit het buitenland ter sprake kwam. Het webinar (met downloadbare slides van de presentatie) is op deze pagina volledig terug te zien!
Dank aan advocaten Marjet en Dylan, en ook dank aan DC Dutch, the Netherland America Foundation en TNC New York voor de co-organisatie!
- Brexit: het noodwetsvoorstel is AANGENOMEN – toch blijft onzekerheid
Op dinsdag 30 juni jl. is het Brexit noodwetsvoorstel – waar we al uitvoerig eerder over schreven, zie eerdere nieuwsbrieven – in de Eerste Kamer met een grote meerderheid aangenomen, en daarmee is het initiatiefwetsvoorstel als geheel volledig aangenomen, want de staatssecretaris had al eerder gegeven het contraseign te zullen zetten. (Tegenstemmers: CDA, CU en PVV.) Dit wetsvoorstel regelt dat – kort gezegd – Nederlanders in het Verenigd Koninkrijk na Brexit het Nederlanderschap niet verliezen wanneer ze naturaliseren tot burger van het VK. Althans, en daar zit de angel, indien hun rechten niet voldoende zijn gewaarborgd na de Brexit. En of dát het geval zal zijn, wordt besloten door de Nederlandse regering. Wanneer de regering vaststelt dat er inderdaad sprake zou zijn van voldoende waarborg, dan zou het parlement nog in actie kunnen komen en tegengas kunnen geven (bijvoorbeeld door het indienen van een motie om bij de regering tot een andere zienswijze uit te komen). Maar het is ook mogelijk dat het kabinet gewoon helemaal niets gaat doen – geen onwaarschijnlijk scenario – en dat politieke partijen en belangenorganisaties moeten blijven lobbyen om het kabinet tot actie te bewegen. We zullen er dus bovenop moeten blijven zitten.
Tot slot wil de SNBN benadrukken dat wij dit wetsvoorstel zeker zullen inzetten bij onze voortgaande strijd om dubbele nationaliteit voor álle Nederlanders buiten Nederland open te stellen – zoals de meeste landen om Nederland heen al veel langer toestaan, in lijn met de realiteit van de huidige globalisering.
- Dubbele nationaliteit: zelftest evenredigheidstoets “via” de overheid
In februari van dit jaar heeft de rechter in de zaak Tjebbes een belangrijke uitspraak gedaan rondom dubbele nationaliteit: in onze nieuwsbrief van 12 februari jl. beschreven we hoe de Minister van Buitenlandse Zaken in individuele gevallen moet bekijken of het verlies van het Nederlanderschap (zowel door verloop van de 10-jaren termijn als door naturalisatie), en daarmee het verlies van het EU-burgerschap, “uit het oogpunt van EU recht evenredig is”.
Er moet dus een evenredigheidstoets plaatsvinden, en als mensen willen procederen, dan zal de rechter deze toets doen voor hun individuele geval. De Minister van Buitenlandse Zaken (BZ) heeft hier op willen anticiperen door onlangs een evenredigheidstoets op de website van BZ te publiceren die men zelf kan invullen en zo tot een conclusie kan komen.
Advocate Hermie de Voer waarschuwt voor teveel onduidelijkheid via deze ‘zelftest’. Ze stelt:
“De focus ligt erg op welke (EU) landen je bezocht hebt; zo wordt niet genoemd dat alleen de periode rond het moment van het verlies relevant is. Dit is in het beleid als een periode van 6 maanden aangeduid. Wij zien niet dat er veel data worden gevraagd terwijl data essentieel zijn in het bepalen of iemand nog Nederlander is of niet. Kortom, deze tool lijkt ons vrij algemeen opgesteld en de kans bestaat dat dit mensen op het verkeerde been zet. Het is echt belangrijk om aan te kunnen tonen dat je rond de datum van het verlies van het Nederlanderschap van plan was om naar Nederland of de EU te komen en daar te gaan studeren of werken en dat dat niet meer kon omdat je je Nederlandse nationaliteit verloor. Of deze tool daarbij helpt is de vraag.”
Staar je dus niet blind op de uitkomst van deze zelftest. Voorlopig luidt de conclusie dan ook dat degene die het Nederlanderschap echt terug wil, bereid moet zijn om uiteindelijk te gaan procederen. Als SNBN moedigen wij dit aan: juist op basis van nieuwe jurisprudentie vergroten we zo de kans en hulp voor ook andere onvrijwillige ex-Nederlanders in het buitenland.
- Bankzaken: beantwoording kamervragen, vervolgstappen
Een ander langlopend dossier betreft de Nederlandse banken die eenzijdig (basisbetaal)bankrekeningen van Nederlanders die buiten de EU wonen, aan het opzeggen zijn. Al eerder hebben we hierover met ING contact gehad (die Nederlanders buiten de EU vooralsnog ontziet) en hebben we gehoord hoe ABN Amro Nederlanders echt koud en simpel aan de kant zet. Op basis van deze berichten heeft D66 Kamervragen gesteld, en de antwoorden zijn onlangs binnengekomen (hier te downloaden). Met name geredeneerd vanuit het Franse voorbeeld – iedere Fransman/Française mag vanuit elk ander land naar eigen keuze een Franse bankrekening openen en behouden – heeft de SNBN aangestuurd op deze Kamervragen. De regering blijft echter stoïcijns voor de gevolgen van de Nederlanders buiten de EU, zo blijkt uit de antwoorden. De meest interessante passages van de regering zijn:
“Banken bepalen zelf hun ondernemersstrategie en gewenst risicoprofiel. (…)
Doordat een gedeelte van de banken de ondernemersstrategie en het risicoprofiel herijkt, kan het zijn dat deze personen over moeten stappen naar een andere bank. Klanten van wie de rekening gesloten wordt, kunnen in beginsel over stappen naar een andere (Nederlandse) bank. (…)
In het Franse wetsartikel is er inderdaad een bepaling opgenomen die het mogelijk maakt voor Franse burgers die buiten de Europese Unie verblijven om een (basis)betaalrekening te openen bij een Franse bank. (…)
Ik zie geen toegevoegde waarde van de werkwijze van de Banque de France ten opzichte van de werkwijze zoals deze in Nederland is vastgelegd. [vetgedrukt door SNBN] (…)
In Nederland kan een consument ingevolgde de Wet Financieel Toezicht (Wtf) zelf een basisbetaal-rekening aanvragen bij iedere in Nederland gevestigde bank. De bank moet consumenten die legaal in de Europese Unie verblijven op aanvraag toegang geven tot een betaalrekening met basisfuncties, tenzij niet aan de geldende voorwaarden wordt voldaan. (…)
Binnen EU-lidstaten geldt een sterk geharmoniseerd regelgevend kader. Buiten Europa is dit anders. Het goed naleven van deze lokale wet- en regelgeving brengt risico met zich mee voor bank. De bank maakt zelf een afweging tussen bestaande kader van wet- en regelgeving en de door de bank gewenste risicobereidheid. Een bank kan ook besluiten zich te willen richten op klanten die in Nederland en Europa wonen. Al deze factoren worden door de bank gewogen en op basis daarvan bepaalt een bank hun klantenbestand. (…)
Op dit moment zie ik geen toegevoegde waarde in een onderzoek naar de mogelijkheid om Nederlanders buiten de EU wettelijk de mogelijkheid te geven tot een (basis)betaalrekening. [vetgedrukt door SNBN] (…)
Wel blijf ik de ontwikkelingen rond de toegang van Nederlanders in het buitenland tot dienstverlening van banken in de gaten houden. Ik blijf daarom periodiek in gesprek met de banken. Ook breng ik het onderwerp onder de aandacht bij de Europese Commissie.”
Het is nog onduidelijk wat D66 – of andere partijen – nu als vervolgstappen wil zetten. Wel heeft D66 aangegeven contact te hebben gezocht met ING.
- Remigratie-enquête(s) SNBN
Inmiddels is onze eerste SNBN remigratie-enquête gesloten (bedoeld voor degenen die gaan of overwegen om te remigreren): dank aan iedereen die heeft meegedaan! Ruim 1100 respondenten hebben de enquête ingevuld, binnenkort gaan we beginnen met de verwerking en analyse.
Binnen afzienbare tijd zal de tweede geopend worden, bedoeld voor iedereen die recentelijk naar Nederland is geremigreerd. Stay tuned.
- Gestage groei Regionaal Vertegenwoordigers
Met inmiddels ruim 80 Regionaal Vertegenwoordigers (RV’ers) zet de wereldwijde vertakking van de SNBN zich door: zij zijn de ogen en oren van de stichting. Via deze nieuwsbrief wil het bestuur opnieuw al deze vrijwilligers, inclusief de drie RV-coördinatoren Elly, Annemieke en Marloes heel hartelijk bedanken voor hun interesse, inzet en enthousiasme! Ook geïnteresseerd om het SNBN-netwerk te versterken? Stuur een mail naar info@snbn.nl.
9. Een kleine of grote gift maakt het makkelijker om NLers goed te informeren
Als bestuursleden nemen wij graag de tijd om een uitgebreide nieuwsbrief te schrijven. Wij kosten gelukkig geen geld, maar het versturen naar duizenden Nederlanders wél. Dit geldt ook voor het hosten van zoom-meetings, een website draaiende houden et cetera. Kun je iets missen om onze stichting draaiende te houden? Dan zou een (kleine of grote) gift zeker helpen. Doneren kan gewoon via onze website. Superbedankt! En naturlijk nog heel erg veel dank aan onze donateurs tot nu toe!
Reageren op deze nieuwsbrief? Graag! Gebruik wel even je echte naam en emailadres (die wordt niet gepubliceerd). Wij behouden ons het recht voor om onfatsoenlijke reacties te verwijderen.
[mc4wp_form id=”111″]
Erica Waasdorp zegt
dank hiervoor. Ik was niewsgierig of je kunt reageren op het process voor nederlanders die in het buitenland wonen maar wel enkele Jaren in nederland gewerkt hebben en nu tegen het pensioen aanlopen. Wat zijn de aow regels? wat is het proces? Heel hartelijk dank. Erica
Mary Newcomb zegt
Dat is ook mijn grote vraag.
Nicole zegt
Ha Erica. Ik ben nog niet aan AOW toe, maar heb al wel een aantal punten gevonden om op te letten. De ZWV is een kostenpost die afgetrokken kan worden van je AOW. Dit is een zorg bijdrage voor mensen die in Nederland wonen maar als buitenlander moet je daar aan bijdragen. Zover ik het snap krijg je als nederlander in het buitenland daar niets voor terug.
Verder moet je kunnen aantonen waar je belastingplichtig bent voor de inkomstensbelasting. Ik neem aan in jouw woonland maar als de AOW je enige inkomen is, is dat niet zeker.
Luc zegt
Hallo, ik ben Nederlander woonachtig in Canada. Ivm privé redenen reis ik geregeld naar NL. Tijdens de pandemie ben ik 2 maal naar NL heen en weer gereist. De eerste keer heb ik bij KLM (waarbij het 020 747…nr mij schijnbaar naar Buza verbond) nagevraagd of ik toegelaten zou worden in de plane en in NL. De dame zei dat een Nederlander nooit toegang tot Nederland geweigerd kon worden waarna ze me het Nr van de marechaussee in Amsterdam gaf om ook te bellen ter geruststelling. En daar werd me idd ook verteld dat toegang altijd gegarandeerd is voor Nederlanders. Tijdens de vlucht en op de airports een masker dragen en bij aankomst een voordien gedownload bewijs van no-corona afgeven.
Armin zegt
Betreft het woonachtig-zijn-criterium en het noodzaak-criterium is de sleutel het volgende. De EU stelt:
“EU citizens and their families are considered to be ‘returning home’ when seeking to reach the Member State of the EU citizen’s nationality even if the latter, […], do not habitually residence there. ”
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/faqs-communication-travel-restrictions-08042020_en.pdf
Ook logisch, want het is absurd, en niet onwaarschijnblijk in strijd met diverse wetten, om een staatsburger te weigeren het eigen land binnen te mogen komen.
Gerrit van Rijswijk zegt
Wat pensioen betreft, gewoon aanvragen in Nederland. Dan is er een hoop werk om alles in te vullen. Je complete werkhistorie in Nederland en opleiding na je zestiende als dat van toepssing is. In mijn situatie had ik het geluk dat ik mijn CV had samengesteld voor mijn emigratie aanvraag. Alee onslagbewijzen etc. Niet compleet maar genoeg om een history samen te stellen.. Na de goedkeuring werd een AOW toegekend pro rata. 2% voor elk werkjaar in Nederland. ZVW kosten hangt af van het land waar je woont.
Antoon VALCKX HOEX zegt
Nav Banken, ik meldde dit alk eerder aan Eelco. Sinds vorig jaar eind mei heb ik geen toegang meer tot mijn oude bankrekeningen bij ING. Aangetekende brieven aan de directie of het hoofd Klantenservice(?) worden niet beantwoord. Een laatste redmiddel leek contact zoeken met TaskforcebindingNL@ing.nl. Daar werd me verzekerd dat de benodigdheden om via mobielbellen zouden worden verstuurd per trackingmail. Maar ze konden me geen nummer doorgeven. Iedere klojo in de hele wereld krijgt bij de verzending meteen zo’n trackingnummer opgegeven. Maar bij ING niets dus. Dat was begin 2020. Een vriendin bij klantenservice op het enige postkantoor in La Paz, heeft het gedurende een redelijke tijd in de gaten gehouden. Niets dus. Maar er staan wel vier maanden minstens pensioen en wat spaargeld op die rekeningen. Heeft ING dat nodig om de salarissen van hun directie mee te vergoeden??
Zeker in deze C-19 periode, waarin alles hier duurder en duurder wordt, betekent dat geld onze reserve voor eventueel medische kosten. Ik ben ruim 82 en zit dus in de hoogste risicogroep, zeker in Bolivia waar, net als in sommige andere LatAm landen de gezondheidszorg al op zijn achterste lag vóór de pandemie uitbrak. Ik moet sowieso alle allte medicamenten uit eigen zak betalen.
Bedankt voor jullie eventueel inspringen.
Henny Schoute Bussolati zegt
Verhuisd naar een EU land worden nu premies ziektekosten/CAK en belastingen van mijn pensioen ingehouden. Wat is de stand
van zaken in andere EU landen t.a.v. de ziektekostenpremies. Waarom kunnen wij in het woonland geen ziektekostenverzekering
afsluiten en zelf uit eigen pensioen betalen. De tussenkomst van het CAK (traag en fouten) maakt alles te onduidelijk en ingewikkeld. Vergoedingen op grond van WLZ en aangiftebiljet (teruggaves) zijn een vaag begrip, NL is monddood.
Birgit Treipl zegt
Ik ben Nederlandse, en ik ben geëmigreerd naar BC Canada in januari 2011. Ik heb een Nederlands paspoort en een permanent resident card in Canada. Ik heb de afgelopen drie jaar een boek geschreven, gebaseerd op het levensverhaal van mijn vader, die nu 89 jaar is, en die samen met mijn moeder op zichzelf woont in Zuid Frankrijk (sinds 1996). HarperCollins Holland heeft de rechten van mijn boek gekocht en het verschijnt in Nederland en België op 11 augustus 2020. Het boek doet het inmiddels goed in de voor-verkoop, HarperCollins heeft er hoge verwachtingen van (ook internationaal) en heeft mij aangegeven dat september een goede maand zal zijn om in Nederland te zijn met het oog op publiciteit (interviews, radio, tv, boek signeersessies etc). Ik heb inmiddels KLM vluchten geboekt op 1 september naar Amsterdam en 30 september terug naar Canada, ik heb het consulaat in Vancouver geraadpleegd van tevoren. Omdat ik vlieg vanuit een ‘laag risico gebied’ (Calgary), zegt men dat ik in NL niet in quarantaine hoef en dat mijn verblijf als essentieel aangemerkt kan worden. Hoe weet ik zeker dat ik niet geweigerd word bij binnenkomst op 1 september?
Joost Houben zegt
Op de pagina “Q&A’s travel restrictions for the Netherlands (EU travel ban)” staat:
The travel restriction does not apply to the following categories of persons:
– EU citizens (including UK nationals) and members of their families*
– Nationals of Norway, Iceland, Switzerland, Liechtenstein and their family members*
[…]
* Who is considered family? Children, spouse, registered partner or partner with proof of cohabitation of at least 6 months so that there is proof of a durable and exclusive relationship. The latter must be demonstrable by means of a notarial deed (cohabitation contract or in Dutch “samenlevingscontract”) or a house lease or purchase agreement.
https://www.netherlandsandyou.nl/travel-and-residence/visas-for-the-netherlands/qas-travel-restrictions-for-the-netherlands
Dat lijkt me duidelijk. Deze pagina is laatst geüpdatet op 3 juli. De pagina’s die gelinkt worden in de nieuwsbrief zijn van mei of eerder.
Nanette Neuwahl zegt
Als je met de auto of trein naar Nederland reist dan komt ook nog de vraag op of je in de omliggende landen mag stoppen, bijvoorbeeld om benzine te tanken of tussen twee stations te reizen met plaatselijk vervoer, of om gewoon een pauze te nemen van het rijden of het urenlang met masker in de trein zitten. Toen ik dat navroeg bleek dat in België in Juni bijvoorbeeld niet te mogen. Bij onduidelijkheid is het misschien het beste om na te vragen in Den Haag. Ik vond dat ze heel hulpvaardiig waren en dat ze meedachten over de alternatieven.
Marion Wams zegt
Hier is de link met info over het aanvragen van de AOW. De AOW wordt toegekend door de Sociale Verzekeringsbank. Deze beschikt over alle info betr. de gehele periode die men in NL AOW verzekerd was tot het vertrek uit NL. Voor de meesten onder ons vanaf ons 15de levensjaar.
https://www.svb.nl/nl/aow/uw-zaken-online-regelen/aow-aanvragen-buiten-nederland
Mijn ervaring met de SVB is zeer positief. Mijn aanvraag was binnen een maand behandeld.
Johan zegt
Ik wil even reageren op de openingstijden van de consulaten. Wij wonen in Parijs en hadden voor de lockdown een afspraak gemaakt voor nieuwe paspoorten voor de kinderen. Deze afspraak werd vanwege de crisis geannuleerd. Op onze specifieke vragen per email werd met een globale (nietszeggende) mail gereageerd.
Inmiddels zijn in Frankrijk (en in Parijs) de regels versoepeld en mogen we zelfs alweer een week met z’n allen in de metro (onder bepaalde voorwaarden van afstand en mondkapjes), maar het consulaat bleef gesloten.
Gisteren kreeg ik uiteindelijk een informatie email van het Nederlandse consulaat dat ze weer open zijn en afspraken kunnen worden gemaakt. Op de website echter, bleek de eerst mogelijke datum in de eerste week van september te zijn. Wij onderschrijven de door u gemelde onduidelijkheid en het gebrek aan informatie.
Uiteindelijk hebben we een afspraak op Schiphol gemaakt (waar we met verlopen paspoorten naartoe reizen) om nog voor de vakantie een geldig paspoort te hebben. Dat ging vlot en we konden er snel terecht, het kan dus wel!
Imran zegt
Mag je als nederlands staatsburger die permanent buiten de EU woont, NL binnen komen om familie op te zoeken? Of kan op Schiphol een nederlander ook de toegang tot NL worden ontzegd?
Eelco zegt
Allen die “AOW” vragen hebben gesteld: we zijn een webinar hierover aan het voorbereiden, waarschijnlijk net na de vakantie. Waarschijnlijk volgt de aankondiging in de volgende nieuwsbrief.
Arjan Tiessen zegt
Heb een Nederlands paspoort en ben resident in Tanzania. Op 16/17 juni ben ik vanuit Dar es Salaam via Doha naar Amsterdam gevlogen. Bij aankomst heb ik een health declaration ingeleverd en enkele vragen van de GGD mondeling beantwoord. Het dringend advies was om in zelf-quarantaine te gaan voor twee weken. Vervolgens kon ik door en zonder problemen doorlopen en Nederland in. De terugreis op 2 juli was zonder problemen.
Jaap zegt
Wij zijn een 65+ echtpaar en “gevangen” in Turkije. februari geschrokken omdat mijn gezonde echtgenoot spoedeisende intensieve medische zorg nodig hadden. Dat hebben we allemaal naar tevredenheid in Turkije kunnen regelen en verzekering technisch is het perfect afgehandeld. Maar nu willen / moeten we naar huis in Nederland en willen dat met om diverse redenen met onze Turkse auto doen. Om veel van moeilijk grensovergangen te voorkomen zouden we vie Griekenland gaan en dan varen naar Italië. Alle hotels onderweg bleken boekbaar ook de ferry is geen probleem. Maar voor we echte actie hebben ondernomen het Consulaat uitgebreid aangeschreven met onze situatie in de hoop om informatie over de eventuele te verwachten problemen onderweg.
Dit was hun antwoord 🙁
Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw bericht. Wat betreft uw terugreis vanuit Turkije naar Nederland kunt u op onze website de eventuele reis beperkingen per land vinden :
https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/coronavirus-veelgestelde-vragen-reizen-naar-het-buitenland
https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer
Mocht u niet de juiste informatie vinden dan kunt u het best ook contact opnemen met de lokale autoriteiten van het land waar u door wenst te reizen, die kunnen u de eventuele reis beperkingen melden.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, en wens u een veilige terugreis.
Met vriendelijke groet,
Pietje Bell (niet zijn echte naam)
Consulair voorlichter
Helaas gaan de aangeboden linkjes niet over reizen over land 🙁
Cees Vermeeren zegt
Armin, dank je wel. het antwoord van de EC op mijn klacht tegen België doet de vraag rijzen of de ondertekenaar deze eigen publicatie wel kent of voor het gemak even vergeten is. Dus de EC is nog niet klaar met het antwoord op mijn klacht. Grenssluiting binnen EU onder omstandigheden al of niet verdedigbaar is voer voor juristen.
Paul Bijlsma zegt
Ik woon in Thailand, ben geboren in september en ik zou oorspronkelijk vanaf mei dit jaar recht krijgen op AOW (minus 4% vanwege “te vroeg vertrek”). Op de site van de SVB werd geadviseerd om vooral tijdig een aanvraag in te dienen, te weten 6 maanden vooraf. Maar door de plotselinge verlaging van de AOW leeftijd (voor mij naar 1 januari 2020) dreigde ik in tijdnood te komen.
Ik heb contact opgenomen met de SVB en dat kon heel makkelijk via Whatsapp. Ik heb het aanvraagformulier ingevuld en vergezeld van een bewijs van leven, verkregen bij het Social Security Office in de regio alhier, en wat andere stukken verzonden naar Nederland. Via Whatsapp gevraagd of de aanvraag was ontvangen en keurig antwoord. Via “mijn SVB” kreeg ik bericht dat de AOW was verleend met specificatie van het te ontvangen bedrag.
Premie Sociale Verzekeringen en bijdrage ZVW worden niet ingehouden, alleen belasting. Dat komt wellicht omdat ik daarvoor ten behoeve van een persoonlijk pensioen via Aegon van de Belastingdienst al vrijstelling voor had gekregen.
Dus in mijn geval verliep alles heel soepel en i.v.m. de verlaging van de AOW leeftijd ook nog versneld.
Maartje Maas Potterton zegt
Ik ben Nederlandse woonachtig in Colorado ( permanent resident) met Amerikaanse echtgenoot. Ik ben net 5 weken naar Nederland geweest zonder enig probleem rondom Covid. Bij aankomst in NL werd niet eens gevraagd naar een geldige reden of om 14 dagen quarantaine te houden ( wel gedaan maar na 10 dagen kon ik een gratis ! Covid test doen en uitslag na 26 uur. Toen kon ik mijn familie zien). Gisteren terug gevlogen, bij aankomst in US waren ze strenger. Temperatuur gemeten en duidelijke instructies over 14 dagen self quarantaine. Al met al betrekkelijk gemakkelijk als je de tijd hebt.
Gerard zegt
Ja dat van die consulaten is te gek voor woorden. Ik herken mij in de post van Johan in Parijs hierboven, maar wat als ik nu niet even simpel naar Amsterdam kan komen? Ik waardeer de inzet van deze Stichting maar het laat eens te meer zien dat je als burger gewoon compleet machteloos staat. De overheid heeft uit doelbewust besloten gewoon een heleboel consulaten gesloten te houden. Ze zijn gewoon op vakantie gegaan. Alleen kunnen ze dat niet zeggen dus zeggen ze maar dat het aan de “omstandigheden” ligt. Veelzeggend is dat ALLE consulaten van ALLE omringende landen, UK, Belgie, Duitsland, Frankrijk, ALLEMAAL zijn opengebleven op afspraak voor een minimum aan dienstverlening. Daarmee doen die landen wat ze moeten doen, namelijk voorkomen dat hun staatsburgers in de problemen komen. Nederland is gewoon weer een puinhoop en wat doen die consulaten dan, die pakken gewoon lekker een half jaar een betaalde vakantie. En Nederlanders in het buitenland worden daardoor opnieuw keihard gepakt. Op het moment dat ik dit schrijf zijn de consulaten nog steeds gewoon dicht terwijl heel Europa zowel officieel als officieus weer open is, en is er nergens ook maar iets te vinden over wanneer ze dan wel weer open zouden gaan. Dit kan (en zal) dus nog maanden duren. En once again, je kunt er als burger helemaal niks aan doen. Puur de USSR dit.
Theo zegt
De SVB is een fantastische organisatie. Alles werkt “like a Swiss watch.” Alle mensen waar ik in de (vele) afgelopen jaren per telefoon of schriftelijk/per e-mail, en in een persoonlijk bezoek contact heb gehad waren enorm behulpzaam en zorgzaam. Ik ben van mening dat dit best eens gezegd mag worden. Onverigens, zou het niet geweldig zijn als de Nederlandse overheid ook zo zou werken?
Anoek van Praag zegt
Ja ik wil graag op de hoogte blijven
Mijn broer overleed vorige week en er werd me verteld dat ik niet kon komen
Juist of niet?
Helen zegt
Hi, ik heb een rekening met de SNS bank. Ik krijg elke maand mijn uitkering in mijn SNS rekening betaald en ik maak dat zelf over naar mijn rekening hier in Australië via internet bankieren. Ook maak ik regelmatig geld over naar familie in Nederland.
Als de SNS besluit mijn rekening te sluiten, zijn ze dan verplicht om een waarschuwing te geven?
Als ze dit zomaar pardoes doen, dan kom ik in de problemen omdat het UWV dan geen nieuwe rekening details heeft totdat het te laat is.
En wat gebeurt er met de saldo die nog op die rekening staat? Houden ze dat voor hunzelf? Nee toch?
Jeroen zegt
Dit is een reactie mbt Bankzaken en het mogelijk sluiten van rekeningen voor Nederlanders die in het buitenland wonen. Ik kreeg zojuist een bericht van ING dat ze vanaf 1 oktober een “Buitenlandtoeslag” van EUR 1,00 per maand gaan rekenen met volgende redenering:
Waarom een buitenlandtoeslag?
We vinden het belangrijk dat iedereen die een betaalpakket bij ons heeft, evenredig bijdraagt aan de kosten van het pakket. Dit berekenen we op basis van het gemiddeld gebruik van een rekening in Nederland. Voor klanten die in het buitenland wonen, zijn de kosten die wij maken gemiddeld hoger. Dit omdat de controles voor klantmonitoring complexer zijn. Verder zijn de kosten voor ondersteuning van je bankzaken en gebruik van je Betaalrekening hoger. Daarom introduceren we de buitenlandtoeslag.
Op zich beter dan het volledig sluiten van de rekening, dus misschien een goede tussenoplossing voor andere banken?
ir edith janzen zegt
Wellicht zie ik iets over het hoofd. Maar zover ik weet is het voor een Nederlander, wonend in een EU land, niet mogelijk om een betaalrekening te openen in NL bij een nl bank. Bijvoorbeeld handig (noodzakelijk) om een OV chipkaart op naam te hebben. Voor mij valt het mee, daar ik mijn NL rekeningen heb aangehouden bij vertrek naar Frankrijk.
Abd el aal zegt
Goedenavond,
ik woon in Egypte, mijn salaris is van UWV (WAO) en ik heb geen verblijfsvergunning, heb ik recht op pensioen bij mijn aankomst?