Aanmelding webinars Nederlands onderwijs in buitenland geopend
In de vorige nieuwsbrief hebben we aangekondigd dat we binnenkort twee (identieke) webinars organiseren met verschillende aanbieders van Nederlands onderwijs in het buitenland, te weten Stichting NOB, LanguageOne, IVIO-Wereldschool, Edufax en Squla. Zij zullen in een webinar vertellen over hun werkwijze en lesmethoden.
We hebben al verschillende aanmeldingen via onze mailaccount gehad, maar per direct kan iedereen zich zelf ook via deze (zoom)links aanmelden:
1. Dinsdag 2 maart van 20.00 tot 21.00 uur (NLse tijd) voor Nederlanders woonachtig in Europa, Afrika, Noord- en Zuid-Amerika –> hier aanmelden
2. Donderdag 4 maart van 11.00 tot 12.00 uur (NLse tijd) voor Nederlanders woonachtig in Azië en Oceanië –> hier aanmelden
Update sneltesten-drama
Zoals inmiddels bekend heeft Nederland, voorzover bekend, als enige land ter wereld een dubbele testverplichting ingevoerd (naast de reguliere PCR-test ook een verplichte sneltest, die niet eerder dan 4 uur voor vertrek afgenomen mag zijn).
Wat blijkt:
– deze sneltest is in veel landen niet binnen de gestelde 4 uur haalbaar (niet alleen voor heel vroege vluchten bijvoorbeeld binnen Europa, maar überhaupt niet);
– deze sneltest bestaat in verschillende landen helemaal niet;
– waar wel aanwezig, komt deze sneltest voor eigen rekening en is vaak niet goedkoop. Zo kost de test op JFK airport $200.
Dus wat doen mensen? Via een omweg naar Nederland, bijvoorbeeld via Brussel of Frankfurt.
Zoals eerder gesteld: de SNBN is voorstander van minder internationale reisbewegingen. Moet je echt naar Nederland, dan moet je natuurlijk getest aan boord, zoals iedereen. De gangbare CPR test is op dit moment daarvoor een afdoende veilig middel.
Nieuwe ontwikkelingen
Deze week vond er een debat plaats in de Tweede Kamer over de ‘coronawet’. De regering heeft deze week het beleid rondom sneltesten aangepast:
“Op dit moment geldt dat u bij het aan boord gaan van het voertuig in het bezit moet zijn van een negatieve sneltest van maximaal 4 uur oud en een negatieve NAAT(PCR)-test die maximaal 72 uur oud is bij aankomst in Nederland.
Per 3 maart gaat gelden dat een sneltest niet meer nodig is als u een negatieve NAAT-test van maximaal 12 uur oud bij het aan boord gaan bij zich heeft.“
Wat doet de SNBN?
Wat ons betreft is dit van de regen in de drup. Hier is zeker geen sprake van een versoepeling, integendeel. Totdat die tweede test, welke dan ook, goedkoop en op luchthavens wereldwijd worden aangeboden, is dit een beleid dat volledig los staat van de realiteit van Nederlanders in het buitenland.
De SNBN vindt dat de sneltest-verplichting ofwel moet worden afgeschaft, of op Schiphol moet worden ingeregeld na aankomst. Hiervoor benaderen we ook geregeld de politiek en media. Een rechtsgang sluiten we ook niet uit. Voor diegenen die dit willen ondersteunen: contacteer ons ajb via info@snbn.nl
Wordt binnenkort ongetwijfeld vervolgd.
Nog niet gestemd vanuit het buitenland?
De verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn al over een paar weken en wanneer jij jouw stem nog niet hebt opgestuurd, adviseren we je dit vandaag nog te doen. De post kan er heel lang over doen natuurlijk. Je kunt ook in veel landen je stem inleveren bij de ambassade (uiterlijk 5 maart a.s.). Ben je jouw stembiljet of kandidatenlijst kwijt of niet op tijd ontvangen? Je kunt ze gewoon downloaden op onze speciale Verkiezingenpagina.
Armin zegt
Een paar aanvullingen op dit artikel:
– Je mag je laten testen bij vertrek *of* bij de tussenstop. Dat kan voor sommigen uitkomst bieden. Dus als je vertreklocatie het niet kan, en je reist via een tussenlokatie die het wel kan, kun je toch naar NL gaan. Of andersom, kun je ook aan het begin van een vlieg-keten je laten testen. Zolang je luchthavens onderweg niet verlaat.
– De test-vereisten gelden niet voor kinderen jonger dan 13 jaar.
– De test-verplichting geld enkel voor hoge risico gebieden. Zie hier de lijst van veilige landen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-vakantie/inreizen-doorreizen-nederland-en-het-eu-inreisverbod/veilige-landen
Ard zegt
Testen op een tussenstop is een wangedrocht. Wat te doen als je daar onverhoopt het ongewenste resultaat krijgt? Of door vertraging op het eerste traject van de reis geen tijd meer hebt? Dan sta je daar met je goeie gedrag!
Het algemene principe moet zijn dat je, op het moment dat je aan je reis begint (bv uitchecken in het hotel), zeker moet kunnen zijn dat je aan alle verplichtingen voldaan hebt.
Ik woon in Engeland en moet vijf uur rijden naar Harwich voor de boot naar Hoek van Holland. Die vertrekt om 11 uur ’s avonds en ik ga dus acht uur voor vertrek (3 uur ’s middags) van huis, en zie geen enkele mogelijkheid hoe ik aan de nu geldende regels kan voldoen
Twan Laan - Secretaris SNBN zegt
Dank voor je aanvullingen. Het testen tijdens een overstap brengt natuurlijk wel een risico met zich mee: je kunt stranden op een vreemde luchthaven als je test aldaar onverhoopt positief is. Je hebt volkomen gelijk dat de testplicht alleen voor hoogrisicogebieden geldt. Maar dat is op dit moment vrijwel de hele wereld. Het aantal “veilige landen” buiten het Koninkrijk is op twee handen te tellen op dit moment (Australië, Nieuw-Zeeland, Singapore, Zuid-Korea, Thailand, Rwanda en het vasteland van China incl. Hongkong en Macau).
Menno zegt
Laten we niet onnodig paniek zaaien. De testverplichting geldt niet voor wie met een stoptrein Nederland binnenkomt (er zijn 7 van zulke verbindingen vanuit Duitsland en 2 vanuit België). Evenmin hoeven passagiers van lokale (Aken – Vaals) en regionale bussen (tal van verbindingen vanuit Duitsland en België) een testbewijs bij zich te hebben. Maar wie van verder weg naar Schiphol vliegt, of in een IC- of hogesnelheidstrein of op een veerboot zit, moet wel aan de eis voldoen.
Edwin Scheepmaker zegt
Ik heb de paniek niet uit de nieuwsbrief gelezen. Echter, indien je om belangrijke redenen naar Nederland moet (de tweede kamer heeft dit in principe wel erkend, volgens mij) is het toch wel prettig als dit kan zonder een promotieonderzoek naar de geldende regels te doen, omdat deze zo snel veranderen en die veranderingen dan in het eigen geval toe te kunnen passen. Nou kun je ook de vraag stellen of de mensen die in de IC zitten onterecht anders worden behandeld dan mensen in de stoptrein. Misschien is hier gewoon sprake van rechtsongelijkheid. Het is volgens mij een mengsel van zeer vervelende en ineffektieve burokratie en rechtsongelijkheid, die het beste direkt zou moeten worden beeindigd.
Menno zegt
Ik denk niet dat hier sprake is van rechtsongelijkheid. Iedereen mag in een stoptrein zitten en iedereen mag in een sneltrein zitten.
Edwin Scheepmaker zegt
Ik denk dat het type vervoermiddel (of het bordje “IC” op de deur) niets te maken heeft met besmettingskans, gegeven de noodzaak de grens te passeren. Volgens mij ist dat rechtsongelijkheid. Er zijn mensen die niet de gelegenheid hebben om in de stoptrein te gaan zitten omdat die niet in hun woon- of verblijfplaats stopt (je kunt ook niet met de stoptrein over de middellandse zee, wat erg onhandig is als je op familiebezoek in Noord-Afrika was). Nu kun je natuurlijk uit de intercity stappen en daarna met de stoptrein of in de taxi of lopend de grens passeren en vervolgens in Nederland weer de intercity nemen. Als dit geen rechtsongelijkheid is, mag ik dat dan tenminste “raar” noemen?
Menno zegt
Sinds ik in de jaren 1980 naar landen als Marokko en Brazilië ging, bezit ik een Nederlands vaccinatiepaspoort. Toen ik in 2007 naar Duitsland verhuisde, kreeg ik er een Duits vaccinatiepaspoort bij, waarin alledaagse profylaxes zoals die tegen tetanus werden genoteerd (ik neem daarom aan dat zowat alle Duitsers een vaccinatiepaspoort bezitten, want ook daar worden baby’s en kleuters ingeënt). Nu ik in Ghana woon, heb ik zelfs nog een derde vaccinatiepaspoort dat ik elke keer dat ik Ghana binnenkom moet laten zien. Ze zijn allemaal geel en worden allemaal over de hele wereld erkend.
Daarom ben ik heel verbaasd dat allerlei regeringsleiders binnen en buiten Europa debatteren over het in het leven roepen van een vaccinatiepaspoort en welke vorm dat zou moeten hebben.
Is er niet ergens in de wereld een commissie bezig het wiel uit te vinden? Die kan dan meteen het vaccinatiepaspoort meenemen in de werkzaamheden.
J. de Jager zegt
Ik ben zelf in Argentinië opgegroeid en woon sinds 2003 tussen Nederland, Brazilië, Argentinië en België. Nooit een vaccinatiepaspoort gehad, nooit van gehoord zelfs… En ik ben inmiddels 61 jaar oud. Als kind moest ik een pokkeninenting krijgen om te mogen reizen. Verder niets.
J. de Jager zegt
Ik ben zelf in Argentinië opgegroeid en woon sinds 2003 tussen Nederland, Brazilië, Argentinië en België. Nooit een vaccinatiepaspoort gehad, nooit van gehoord zelfs… En ik ben inmiddels 61 jaar oud. Als kind moest ik een pokkeninenting krijgen om te mogen reizen. Verder niets.
Edwin Scheepmaker zegt
Ja, alle Duitse kinderen hebben een Impfausweis (“Internationale Bescheinungen über Impfungen und Impfbuch”). Ik woon sinds meer dan 20 jaar in Duitsland en heb ook een “Impfausweis” in de volksmond “Impfpass” genoemd. Voor op dat dokument staat dat het van de WHO is (het schijnbaar erkende formaat ?), dat doet al vermoeden, dat het geen vraag van standaardisatie is. Het gaat er natuurlijk om, dat dit medische informatie bevat en geen reisdokument is. Anders zou het wel officieel iets met “Reisepass” heten. Medische informatie is geheim. Het gaat alleen de patient en de arts aan, behalve als daar expliciet een uitzondering voor gemaakt wordt. Als een burger zijn “Impfpass” overal moet laten zien (aan de grens, in het stadion, bij de supermarkt) krijgen de meest vreemde mensen belangrijke persoonlijke informatie in handen die ze niets aangaat. Het debat gaat dus over persoonsgegevens en daarmee over een grondrecht.
Monique zegt
Wat is als ik met de auto vanuit Italië naar Nederland rij. Moet ik dan ook de sneltest en de pcr test bij ne hebben? Wij zij van plan om over 3 weken naar NL.te gaan.
Twan Laan - secretaris SNBN zegt
Beste Monique,
De situatie van vandaag zegt niets over de situatie over drie weken. Regels veranderen vaak en soms op korte termijn.
De huidige situatie is:
– Nederland verlangt voor grensoverschrijding per auto, stoptrein, streekbus of ander eigen vervoer op dit moment geen coronatests.
– Check de voorwaarden van de landen waar je doorheen rijdt, elk land heeft zijn eigen regels die ook regelmatig en soms zonder vooraankondiging veranderen.
Twan Laan - Secretaris SNBN zegt
Nog een belangrijk weetje voor briefstemmers. In veel landen geldt de oranje retourenvelop als “afwijkend formaat”. Dat betekent dat je relatief duur uit bent om deze envelop met inhoud te versturen.
Belangrijk: je mag voor de verzending èlke envelop naar keuze gebruiken. Het gebruik van de oranje envelop is niet verplicht! Dit staat ook in de uitleg die is meegestuurd met alle verkiezingsdocumenten.
Menno zegt
Of er landen bestaan waar “de meest vreemde mensen” worden gerecruteerd om grenscontroles uit te voeren, waag ik te betwijfelen. Wel weet ik zeker dat in een vaccinatiebewijs alleen staat waartegen je gevaccineerd bent. In de meeste gevallen gaat het om verplichte of algemeen geldende vaccinatieprogramma’s voor niet alleen alle Duitse kinderen, maar ook bijvoorbeeld alle kinderen in zowat alle landen van de wereld. Dit is toch geen geheime of gevoelige informatie te noemen. Of er plannen bestaan om bij de deur van de supermarkt te controleren op vaccinatie tegen COVID-19, zoals nu al wordt gecontroleerd op koorts en handen wassen verplicht is, zou ik niet weten. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat de winkelier gaat opschrijven wie van de klanten is gevaccineerd of dat voor honderden klanten kan onthouden. COVID-19 is reëel; spoken niet.