Afgelopen maand gaven we het advies om te overwegen om Schiphol – althans als vertrekluchthaven – te vermijden. Onze voorzitter Eelco Keij vloog op 20 juni jl. vanaf Schiphol terug naar zijn thuisbasis New York – met een tussenstop in Dublin. Hieronder volgen verslag en conclusies van die reis, inclusief eigen foto’s.
Reisblog: van Schiphol naar JFK (New York) via Dublin met Aer Lingus, 20 juni 2022
Spoiler – de strekking luidt: vermijd op dit moment Schiphol, zeker als vertrekluchthaven – de kans op vertraging en/of een gemiste vlucht is momenteel levensgroot i.v.m. grote personeelstekorten. En dan is de echte zomervakantietijd nog niet eens begonnen – al heeft Schiphol al wel aangegeven per dag dan 13.500 minder passagiers toe te laten.
Voordat de terugreis vanaf Schiphol naar NY begon, heb ik overwogen om vanwege alle nieuwsberichten over lange wachtrijen uit te wijken naar een ander vertrekvliegveld, in bijzonder Düsseldorf. Uiteindelijk leek het me verstandiger om het proces maar te ondergaan en daarvan een verslag te doen, dat ik hieronder uit de doeken doe.
- Belangrijk: vooraf online inchecken & geen ruimbagage
- Naar het vliegveld; wanneer & waar
- Op het vliegveld, vóór security
- Op het vliegveld, ná security
- Aan boord (maar dat is dan ook alles)
- Aansluiting nét gehaald
- Voorbehouden, lessen, tips & tricks
1. Belangrijk: vooraf online inchecken & geen ruimbagage
Veel mensen die via Schiphol reizen, weten inmiddels dat het “druk” is. Dat is een understatement. Uit het nieuws en via social media had ik al enig gevoel voor wat me te wachten zou staan voor mijn terugreis naar NY op maandag 20 juni jl. (economy, via een tussenstop in Dublin, met Aer Lingus), en het was me duidelijk dat als ik vanaf Schiphol wilde reizen de volgende punten van groot belang zouden zijn:
- Alleen op handbagage reizen
Het is zeer aan te raden om alléén handbagage mee te nemen. Hiervoor zijn de volgende redenen te noemen. Ten eerste hoef je dan niet naar de incheckbalie om je koffer(s) af te geven. Want let op: ook hier staat een rij van soms twee uur (!), waarna je vervolgens helemaal achteraan de rij voor security wordt gedirigeerd (ja, dat zijn aparte rijen, en de rij voor de security duurt dan ook weer uren). Bovendien gaat de incheckbalie vaak pas twee of drie uur voor vertrek open, en om dan nog in de rij voor de security te moeten gaan staan: dan vergroot je je kans op het missen van je vlucht meer dan aanzienlijk.
In mijn geval deed ik er twee uur en drie kwartier over om bij de security check te komen. Daarna ging het snel, en twintig minuten later was ik bij de gate.
Voor diegene die nooit op alleen handbagage reizen: probeer het eens zou ik zeggen. Met je paspoort en je credit card heb je in principe genoeg om te reizen – de rest kun je zo nodig kopen. Of je stuurt spullen van tevoren op naar het adres waar je naar toe gaat – wees creatief. - Van tevoren online inchecken en boarding pass printen
Heel belangrijk: check van tevoren online in en zorg voor een geprinte boarding pass (op je telefoon kan natuurlijk ook, maar je loopt het risico met een lege batterij te zitten na zoveel uren in de rij). Immers, als je geen boarding pass hebt, zul je alsnog langs de incheckbalie moeten gaan, en dus in die andere urenlange wachtrij moeten staan.
De dag voor vertrek kwam ik er achter dat ik op de één of andere manier niet online kon inchecken – heel merkwaardig. Daarop heb ik Aer Lingus gebeld (een uur in de wacht) en zij konden dat gelukkig wel in orde maken. Dat telefoontje scheelde een hoop wachten en stress, zo bleek achteraf.
2. Naar het vliegveld: wanneer & waar
Schiphol probeert zoveel mogelijk mensen te informeren dat ze eerder dan vier uur voor vertrek simpelweg niet welkom zijn in de luchthaven. Er zijn borden in de vertrekhallen neergezet die dit ook aangeven. Niettemin: de wachtrij begint niet in de vertrekhal, maar ruim van tevoren in witte wandeltenten. Mijn ervaring was dat noch bij deze tenten, noch in de vertrekhal zelf men mij controleerde op vlucht en vliegtijd. De vlucht die ik nam vertrok vanaf Vertrekhal 3 (Departures 3) – wellicht dat het bij andere vertrekhallen strenger werd geregisseerd, maar in principe had ik dus ook zes uur van tevoren kunnen komen. En die tijd zou ik ook nodig gehad hebben als ik ruimbagage bij me had gehad.
3. Op het vliegveld, vóór security
Nou, en dan begint het lange schuifelwerk – eerst in de langgerichte witte wandeltenten (waar je ook nog meerdere keren heen en weer kunt blijken te gaan), daarna op de begane grond in de vertrekhal, zigzaggend langs incheckbalies, om vervolgens met een gescande boarding pass naar de verdieping erboven te kunnen gaan (wel met de trap: alle roltrappen zijn uitgeschakeld), waar dan een nieuwe lading schuifelrijen op je wacht. Hoe verder ik kom in de massale rij, hoe meer mensen om me heen wanhopig beginnen te kijken en te vloeken: hun vlucht is al aan het boarden – of nog erger: zojuist vertrokken! Zenuwachtig of moedeloos blijven ze toch maar in de rij staan.
En dan eindelijk ben je bij de security, die dan wel weer heel soepel loopt. Zoals gezegd deed ik er twee uur en drie kwartier over om de security te bereiken. Het kan zijn dat dit op andere tijdstippen van de dag anders is (ik was er eind van de ochtend / vroege middag) maar vermoedelijk ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel.
4. Op het vliegveld, ná security
Na security volgt de paspoortcontrole (douane), en met het Nederlandse / EU-paspoort was ik er zo doorheen. Maar ook de rij voor de niet-EU paspoorthouders was niet al te lang en ging redelijk vlot. Daar is eigenlijk geen enkel probleem.
Eenmaal de paspoortcontrole gepasseerd, besef je: je bent er doorheen! “We are the survivors”, zei een oudere Amerikaan tegen me, met een trotse blik. Inderdaad oogt het landschap voor ons nogal leegjes, en het lijkt alsof de mensen die er wel zijn met hun houding allemaal hetzelfde I-did-Schiphol-geheim kenbaar maken.
In een relatief leeg Schiphol (na security dus) is het daarna gemakkelijk lopen: voor je het weet ben je bij de gate. In mijn geval: veertig minuten voor vertrek, dus prima op tijd.
5. Aan boord (maar dat is dan ook alles)
Het vliegtuig zelf blijkt op tijd, en met slechts tien minuten vertraging lijkt het boarden soepel te verlopen. Maar dan valt alle aanwezige passagiers op: we zijn wel met heel weinig. Eenmaal aan boord bevestigt de piloot dit: er ontbreken nog zeker 70 passagiers. Voorlopig, zo luidt de boodschap, wordt er gewacht. Mensen beginnen lichtelijk bezorgd te kijken – haal ik mijn aansluiting dan nog wel?
Ruim een half uur later krijgen we nieuw bericht van de piloot: het plan is nu om bagage van die passagiers die er nu nog niet zijn, uit het ruim te gaan halen. Hij houdt ons op de hoogte. Er ontstaat een situatie waarbij elke passagier zijn of haar buurman of buurvrouw leert kennen. Wat is jouw eindbestemming? Hoe ben je door de security gekomen? Nee, zo erg hebben we het nog niet eerder gezien.
Weer een kwartier later meldt de piloot zich weer. Het plan om bagage uit het ruim te halen, blijkt lastig uitvoerbaar: er was immers een personeelstekort, weet u nog? Dus ook het grondpersoneel dat hiervoor moet worden opgeroepen, zal hier niet eerder dan twintig minuten zijn.
Om me heen kijken passagiers elkaar aan: ze begrijpen het wel, want ons probleem is onherroepelijk óók het probleem van andere nog stilstaande vliegtuigen om ons heen. Tja, welk vliegtuig gaan ze dan het eerst helpen?
Opnieuw een minuut of tien later helpt de piloot ons uit de droom: aangezien het grotendeels onmogelijk zal zijn om de bagage uit het ruim te halen, zijn we gedwongen om op alle passagiers te wachten.
En zo geschiedt. Met uiteindelijk ruim drie uur vertraging vertrekken we richting Dublin. Het vliegtuig zit mutjevol (inclusief passagiers die hun vlucht naar Dublin eerder die ochtend hadden gemist) en verreweg de meeste passagiers hebben een connecting flight, grotendeels naar de VS.
6. Aansluiting nét gehaald
Iets meer dan een uur later komen we in Dublin aan. Zodra we landen, vertelt de crew ons dat we ‘zo snel mogelijk’ naar connecting flights moeten gaan – oftewel: ze hebben op ons gewacht. In een sneltreinvaart spoedt iedereen zich naar de nieuwe gate, met als extra oponthoud dat de Amerikaanse grenscontrole ook al in Dublin plaatsvindt. Maar dat gaat snel: ze bekijken het paspoort nauwelijks en mensen vliegen door de controle.
Nog geen twintig minuten later zit het vliegtuig naar New York vol, en dan écht vol. Er is geen plaats meer over. We vertrekken zo snel mogelijk en komen uiteindelijk met slechts een uurtje vertraging in New York aan. De dag erop lieten mijn buren uit het vliegtuig weten dat hun ruimbagage nog in Dublin lag…
7. Voorbehouden, lessen, tips & tricks
Om het zo kort mogelijk te houden, volgt hier puntsgewijs een overzicht van voorbehouden, geleerde lessen, tips & tricks:
- Hoofdles: vermijd Schiphol deze zomer, zéker als vertrekpunt (en nog meer als oudere, of jonge ouder met kinderen op je arm). Als je met enkel handbagage naar Schiphol vliegt, zou er eigenlijk nauwelijks een probleem moeten zijn. Er zijn wel verhalen bekend van mensen die soms uren op hun (ruim)bagage moeten wachten bij aankomst op Schiphol. Het zou ook geen probleem moeten zijn om (zonder ruimbagage) Schiphol te gebruiken als overstapplaats;
- Reis alleen op handbagage. Heb je echt per se al die spullen nodig, overweeg dan ze van tevoren naar je verblijfadres toe te sturen;
- Het kan zijn dat ervaringen bij andere vertrekhallen minder dramatisch zijn, of dat het bij Vertrekhal 3 rustiger is op andere dagen (…);
- Neem een flesje water mee voor tijdens het wachten in de rij(en). Zeker als je alleen bent, is er nauwelijks gelegenheid om ergens water te halen (of om naar het toilet te gaan);
- In dit eerdere blog is de tip gegeven om een upgrade te proberen te regelen, zodat van de priority lane bij security gebruikt kan worden gemaakt (en daarmee veel tijd kan worden bespaard). Eerlijk gezegd heb ik die lane niet gezien, en op mijn vlucht van Aer Lingus bestond überhaupt geen businessclass. Bovendien vertelden mede-passagiers: hoe drukker het werd, hoe meer ‘economy’ mensen van de priority lane gebruik maakten, zonder tegengehouden te worden. Maar goed, business (priority) vliegen kan zeker voordelen hebben tot aan security. De vraag is of je dan niet alsnog in een vliegtuig terecht komt dat voorlopig nog niet kan starten omdat het op een hoop passagiers zit te wachten!;
- Ken je Europese passagiersrechten;
- Elke aansluiting vergroot je kans (aanzienlijk) op het missen van de tweede vlucht; is het niet doordat je zelf te laat bent, dan is het wel doordat andere passagiers (met ruimbagage) de eerste vlucht missen of de piloot besluit tot lang wachten;
- Of er Schipholtoestanden zijn op andere Europese vliegvelden? Ja en nee. Op 20 juni – dus mijn reisdag vanaf Schiphol – was er een massale staking in Brussel, wat leidde tot 100% (!) uitgaande geannuleerde vluchten. En ook in Düsseldorf, Frankfurt en andere Europese luchthavens ontstaan rijen door personeelsgebrek. Tot nu toe spant Schiphol de kroon, maar hou zelf het nieuws goed bij over andere vliegvelden. Inmiddels heeft Schiphol aangegeven in de zomertijd 13.500 passagiers per dag minder toe te gaan laten. Wellicht dat dit ook gaat helpen in de doorstroom;
- Tip van een lezer: mocht je toch ruimbagage hebben bij aankomst op Schiphol, check dan ook de andere bagagebanden – die van de lezer kwam na lang wachten uiteindelijk op een heel andere band aan!;
- Tot slot: medewerkers op Schiphol hebben hier uiteraard geen schuld aan, en doen hun best iedereen te helpen. Ze zijn wél streng en laten je niet zomaar voorgaan omdat je je vlucht dreigt te missen (want daar zul je dan niet de enige zijn). Maar dan nog: met een glimlach kom je altijd verder.
Nicky Martens zegt
Kleine nuance dat dit hele proces echt varieert per dag. Ik vloog woensdag 8 juni om 10.30 van Ams naar Seattle. 6 uur op Schiphol 20 min later ingecheckt en door security. Op Schiphol website staat aangegeven welke dagen ‘druk’ zijn en ‘zeer druk’
Madeleine zegt
Helaas weet ik dat niet iedere aansluitende vlucht heeft gewacht op de vertraagde passagiers
Truike Boekholt zegt
Op Dublin het het vliegtuig echt niet op ons gewacht en we konden pas 16 uur later weer vertrekken. Je hebt dus echt geluk gehad! Na 16:00 vertrekken en geen vluchten meer vanuit Dublin!
Eelco zegt
Ja, dat beseften alle passagiers tijdens de vlucht! Inderdaad geluk gehad.
Tjalling zegt
Staking in Brussel was op 20 juni – niet juli
Eelco zegt
Klopt helemaal natuurlijk – aangepast!
Ren zegt
Dit is volledig onacceptabel. Te gek voor woorden. 2 jaar Corono achter de rug en dan niet een enorm drukte verwachten van mensen die weer eens op reis willen ? Wat een blunder van de eerste orde. Echte amateurs daar op schiphol. En dan krijgen ze nog eens een bonus ook. Dit is op geen ene manier goed te praten ! Die incheck balies vind ik al jaren klungelig en langzaam. Nou is het helemaal een ramp. Er zijn toch ook van die incheck schermpjes waar je je boaridng pass kunt printen? Of zijn die er ook al niet meer om het ‘efficienter’ te maken ?
Arnold Rots zegt
Wij vlogen gisteren EDI-AMS met ruimbagage. Nadat we de vorige dag online ingechecked hadden op onze 09:10 KLM vlucht, werd ons verteld dat de vlucht geannuleerd was en dat ze ons op de 13:35 vlucht hadden geboekt. Dat kwam ons niet uit en we kregen de indruk dat we ook op de 06:00 vlucht konden boeken. Toen we gisterenmorgen bij de balie aankwamen om 04:00, bleek dat dat de 06:00 vlucht van vandaag was, niet die van gisteren. Zo liep alles in het honderd. Snel de KLM vlucht (van vandaag) geannuleerd, en de 10:50 EasyJet vlucht geboekt. Dat liep verder gladjes. De vlucht was vol, maar op tijd. Aankomst op de H pier. Het grootste probleem was de passencontrole (Schotland zit niet meer in de EU). Voor EU paspoorten waren minder dan de helft van de poortjes open en voor de rest van de wereld moet het nog veel erger zijn geweest. Ik heb twee verzoeken voor restitutie ingediend bij de KLM; we zullen zien hoe dat gaat.
Volgende week hopen we AMS-BOS te vliegen met Delta, met ruimbagage, maar zonder aansluitingen. We hopen er het beste van. Mijn groene kaart verloopt vandaag, maar ik heb een I-797 certificaat.
Dit is niet gerelateerd, maar misschien interessant in een andere context: op de Hebriden zag ik een marina die naast een viertal Schotse vlaggen een EU vlag had gehesen – maar geen Union Jack. A political statement.
Cornelis zegt
Wat een drama…………….
Dit zijn de drama’s die ontstaan als Nederlanders steeds op de partijen blijven stemmen, die zich hard maken voor het uitknijpen van werknemers, en alles in de naam van efficiency (lees: ter meerdere eer en glorie van de rijken der aarde)….. kapot bezuinigt……
Wanneer is genoeg ook echt genoeg en komt de maat van de menselijkheid terug?
Cornelis
Henriette zegt
Ik heb een andere mening over “alleen reizen met handbagage”. Doordat mensen ontiegelijk veel handbagage hebben gaat het security proces juist langzamer!
Nadia zegt
Dankje voor dit bericht. De kinderen en ik vliegen morgen naar Zürich en over een maand weer, via Amsterdam, naar Canada. Wel business, dus ik heb nog hoop.
De vlucht van Zürich naar Amsterdam kunnen we eventueel ook door de auto vervangen als die geannuleerd wordt want m’n man rijdt met de huurauto (en de koffers).
Maar een vraag, op Schiphol hebben ze toch ook die bagage machines? Werken die niet? Dat zal ook een rij zij maar het is de enige luchthaven waar ik ze ooit gezien heb, dus verbaasd met dat personeelstekort juist hier zo een issue is.
Arnold Rots zegt
Hier is nog een verslag met wat van onze waarnemingen.
Wij vlogen AMS-BOS met DL 259 (11:30 vertrek) op 30 juni 2022.
1. Aankomst op Schiphol
Dit heeft niet direct met onze vlucht te maken, maar het viel ons op.
Er was een enorm lange rij van net aangekomen passagiers naar het immigratiepunt ter hoogte van de E pier; de rij liep tot halverwege het stuk tussen D and E pier. Totdat men beneden is, is er geen afzonderlijke rij voor EU paspoorthouders. Onder dergelijke omstandigheden kan het de moeite lonen om naar de immigratie trap bij andere pieren te kijken (in elk geval de F pier).
2. Instapkaart
Het lukte ons niet de dag tevoren in te checken en een instapkaart te krijgen.
Het kan zijn dat het misschien gelukt zou zijn via klm.nl i.p.v. delta.com. Die connectie is not steeds niet naadloos. Vaccinatie informatie uploaden naar Delta werkte wel.
Wat wij hebben gedaan is de avond tevoren (rond 19:00) naar de balie gaan in Vertrek 2. Het was daar rustig op dat moment en we kregen onze instapkaarten.
3. BTW teruggave
De reden we wilden die instapkaart was dat we die avond het douanestempel voor BTW teruggave wilden krijgen. Het leek ons onwaarschijnlijk dat dat de ochtend van vertrek zou lukken. Het was erg rustig om die tijd (19:00 – ze zijn open tot 19:30) en de douaneman gaf ons met veel plezier zijn stempel.
4. Bagage inchecken
Dat ging vlot de dag van vertrek bij de Sky Priority balie. Alle documenten waren de vorige avond al ingescanned. Ze wilden ons daar wel inchecken maar waarschuwden dat wij niet naar de Sky Priority security lijn mochten. Dit is iets nieuws. KLM accepteerde Delta zilver altijd voor Sky Priority. Dat gebeurt nu niet meer.
5. Security
Dat duurde een vol uur.
The bottom line
Omdat we de avond tevoren onze instapkaarten hadden opgehaald (we sliepen in CitizenM) konden we toen tegelijkertijd de BTW doen. We kwamen ’s ochtends binnen om 8:10, konden nog wat boodschappen doen en een kop koffie drinken, en kwamen bij de gate (D57 aan het verre eind van de D pier) om 10:45, vlak voordat boarding begon.
Nog een noot: Happy Seafood is dicht op het moment.
Ik reisde met een verlopen groene kaart (een week verlopen) en had an I-797 bij me, maar niemand was daarin geinterresseerd; zelfs Global Entry gaf geen signaal.
Allie zegt
Ik reisde op 22 juni, gepland vertrek om 8.35. Om 5.00 op Schiphol, met alleen handbagage (scheelde een forse rij met bijbehorende wachttijd). Met dertig minuten door alle controles. Wel nog een gate change, waardoor ik twee keer het halve vliegveld over kon…
Keurig op tijd op plaats van bestemming ?
Robert zegt
Schiphol is niet het enige vliegveld in Europa dat problemen heeft. Onlangs in Munchen en Wenen bijna aansluitingen gemist, bagage heeft het beide keren niet gered.
Op Schiphol kan je ervoor kiezen om bij KLM een flex ticket te kopen, wel duurder, maar dan krijg je Sky Priority en dan heb je geen probleem bij de bagage controle. Paspoort controle is altijd een loterij of de e-gates aan staan of niet.
De mensen die business class vliegen hebben sowieso Sky Priority, dus die hebben een korte rij bij de bagage controle <30min.
Jolanda K zegt
We hadden vooral problemen op Heathrow in London. Onze reis van VS naar NL (4 Juli) met British Airways (BA) was geen probleem. We hadden express geen bagage in gechecked. Tijdends de landing adviseerde het cabinepersoneel iedereen om 4 uur van te voren op Schiphol te zijn voor vluchten vanaf Schiphol. Bij aankomst geen lange rijen voor de douane. Wel stond de hal met de bagage banden stamp vol met honderden koffers.
Ons vertrek van Schiphol naar Heathrow op 19 Juli was ook vrij goed verlopen, alhoewel we onze handbagage moesten inchecken en 30 min te laat aankwamen op Heathrow. Toen begonnen de problemen. Door lange rijen voor de douane en vervolgens de shuttles voor terminal transfer, misten we onze vlucht naar de VS. Vervolgens naar de BA service desk, daar 4 uur in de rij om te herboeken. De eerst volgende vlucht met 4 stoelen voor ons gezin was pas 2 dagen (!) later beschikbaar. We kregen een tegoed bon voor 1 nacht hotel, transport en maaltijden. De volgende dag moesten we terug naar Heathrow voor de tegoedbon voor de 2e nacht. Daar weer 3.5 uur in de rij, maar we kregen we dus niks. We werden geadviseerd zelf een hotelkamer te boeken en zelf transport en maaltijden te kopen en dan terug claimen bij BA. Wel konden we ons inchecken voor de vlucht de volgende dag. Nu maar wachten tot we onze onkosten vergoed krijgen. O, en onze handbagage is ook vermist.
Rein zegt
We zijn in September naar Europa gevlogen om familie te bezoeken en vakantie te houden. Bij aankomst op Schiphol moesten we enige tijd op de bagage wachten, maar dat viel uiteindelijk mee. 3 dagen later vlogen om 7 uur ’s morgens naar Tirana vi Wenen. De dag was er een volledige treinstaking en hadden we voor de zekerheid een hotel bij Schiphol geboekt. Alleen om er achter te komen dat de shuttle pas vanaf 4 uur reed. Wel tevoren online ingecheckt en je kon zelf je bagage label printen en je koffer afgeven. Dat scheelt tijd. De wachttijd voor de security was ruim 1 uur. De overstap in Wenen op de terug weg was veel moeizamer, omdat we aan het ene eind van het vliegveld aankwamen na 1 uur vertraging vanwege een dronken passagier, die verwijderd moest worden door de politie. We moesten dor de douane (Albanie is geen EEG) en vervolgens helemaal naar de totaal andere kant van het vliegveld en dat alles in 20 minuten. Gelukkig was er een kleine vertraging, omdat de bagage dezelfde weg ging op het vliegveld. Bij aankomst op Schiphol liep alles gesmeerd.
2 weken later vlogen we naar Budapest in de middag. Zelfde procedure bij vertrek, alleen een langere wachttijd bij de security, maar we hadden op 4 uur gerekend en waren 1 1/2 uur voor vertrek bij de gate. Terug weg met de boot via Donau en Rijn.
Na aankomst de volgende dag terug naar Nieuw Zeeland. Opnieuw tijdig instappas geprint en bagage weer zelf ingecheckt. We hadden weer op 4 uur gerekend. Maar waren nu binnen 20 minuten na aankomst op Schiphol op wag naar de gate.
Per saldo viel het mee, misschien is er een beetje stroomlijn gekomen en zeker als je buiten Schengen reist. We reizen nog wel op ons Nederlandse paspoort.