In deze nieuwsbrief nieuws over het probleem dat Nederlandse banken soms eenzijdig bankrekeningen opzeggen van Nederlanders buiten de landsgrenzen. Ook hebben we nieuws over coördinatoren van de Regionaal Vertegenwoordigers.
‘En toen zegde de bank mijn rekening op’
Samen met Stichting GOED en de VBNGB heeft SNBN eerder dit jaar een enquête gehouden over de dienstverlening van de Nederlandse banken. Niet alleen bankrekeningen, maar ook spaarrekeningen, beleggingsrekeningen worden opgezegd. Dit heeft vaak grote financiële gevolgen voor de gedupeerden. De banken sluiten de rekeningen vanwege de “controles op witwassen en terrorismefinanciering”, maar er lijkt geen enkele systematiek in het opzegbeleid te zitten. Bovendien werd onlangs bekend dat de controle op de banken versoepeld wordt.
Er is een dringende wens om op zijn minst één betaalbare basisrekening in Nederland aan te kunnen houden. Dit geldt voor zowel Nederlanders binnen de EU als buiten de EU. We gaan dus nogmaals de politiek benaderen om nu werk te maken van het recht op een Nederlandse bankrekening voor elke Nederlander.
De resultaten van de bankenenquête vind je in het rapport dat hierover is geschreven. Ons gezamenlijke persbericht roept onder andere banken op het opzegbeleid te stoppen.
Gezocht: RV-coördinatoren voor Zuid-Amerika en Europa
Met ruim 100 Regionaal Vertegenwoordigers (RV’ers) heeft de SNBN wereldwijd oren en ogen, zodat issues voor Nederlanders buiten Nederland – die lokaal soms sterk kunnen afwijken – snel gespot kunnen worden. Naast deze antennefunctie staan RV’ers ook in contact met de lokale Nederlandse ambassade/consulaat en lokale Nederlandse vereningingen, al hoeft dit niet meer dan sporadisch te zijn.
Om te zorgen voor een goede communcatie tussen het bestuur van de stichting en de talloze RV’ers hebben we RV-coördinatoren. Momenteel zoeken wij RV-coördinatoren voor de regio’s Europa en Zuid-Amerika. Bij interesse graag een mailtje aan info@snbn.nl!
Wisseling van RV-coördinator: Do bedankt, welkom Maud!
Do Sinnige-Houck is geremigreerd naar Nederland en heeft het RV-coördinatorenstokje overgedragen. We zijn dankbaar voor het vele goede werk dat Do als RV-coördinator heeft verricht en zijn dan ook blij dat ze ook in Nederland voor de SNBN actief zal blijven!
Haar opvolger is Maud Hoogenbom en is bij dezen de nieuwe coördinator voor Noord-, Midden-, en Zuid-Amerika. Maud woont sinds enkele jaren in de VS (nu nog in sunny Scottsdale, Arizona, maar binnenkort in groen Sharon, Connecticut waar haar Amerikaanse man oorspronkelijk vandaan komt. Met haar man, labrador Luna en zoon (verwacht november 2023) leeft ze The American Dream. Maud heeft de opleiding HBO-Rechten in Leiden afgerond, en heeft tijdens de corona pandemie de politieke campagne #LoveIsEssentialNL opgezet. Met deze campagne konden ongetrouwde ‘long distance’ geliefden, met een speciale uitzondering, worden herenigd in Nederland. We wensen Maud veel plezier en succes met het coördinatorschap!
Dank aan onze donateurs!
Als stichting hebben we natuurljk gewoon lopende kosten voor hele praktische zaken als website, nieuwsbrieven et cetera. Het is daarom geweldig dat veel van jullie zo nu en dan een kleine of grote donatie doen (in valuta naar keuze!). Daardoor kunnen wij ons werk (pro bono) ongehinderd doen. Heb jij iets over voor de Stichting Nederlanders Buiten Nederland, dan is een een donatie altijd welkom en gemakkelijk online te doen.
Harm Mulder zegt
Ik heb een rekening bij de ING bank, woon deze hele eeuw reeds op Aruba. De bankrekening ontvangt mij pensioen en AOW, en die tap ik af naar behoefte.
Mijn probleem is, dat ik nu opnieuw moet inloggen (door eigen handelen) en het mij niet lukt om op de nieuwe (‘veiliger’) manier in te loggen. Er is een foto (via mobieltje) nodig van de personalia pagina van mijn paspoort, en de ING-app “pakt” de foto niet, dus geen toegang tot mijn account. ING telefoon biedt geen omweg of uitweg, doch beloven een ‘scanner’ te sturen. Dat gaat een paar maanden duren.
Het kan dat zich dit probleem zich vaker voordoet – vandaar dat ik het meld —als “geval”
Callisto zegt
Ik had een vergelijkbaar probleem. Telefoon kapot, nieuwe telefoon, en niet in kunnen loggen. Ik heb de support-chat gebruikt. Nadat het uploaden van de foto nog steeds niet lukte, heeft de ING mij een paar dagen later een code gestuurd waarmee ik in kon loggen. Het kán dus wel. Volharden!
Monique Bakkers zegt
Ik heb ook al jaren lang een betaalrekening bij de ING. Nooit geen problemen gehad. Woon zelf in Italië.
Lia Langelaan zegt
Wij hadden pas een rekening geopend bij de ING. Nog geen later werd hij gecanceld omdat wij Canadees geworden waren. Niets hielp. Er werd prepensioen op gestort. heb gelukkig een internet Euro rekening kunnem openen bij Wise