Safety first: voor wat betreft de huidige gespannen situatie in Oekraïne verwijzen we naar het advies van Buitenlandse Zaken: “verlaat zo snel mogelijk het land”. Ook wordt met klem geadviseerd om zich te registeren voor de informatieservice van BZ, dit kan hier.
Het is vermoedelijk niemand ontgaan: in veel landen worden in rap tempo coronarestricties afgeschaald of afgeschaft. Maar qua internationaal reizen nog niet ver genoeg wat ons betreft, dus hebben we actie ondernomen. Daarnaast verwelkomen we nu al vragen voor het belangrijke webinar van maandag 28 feb. a.s. over stemmen voor de Eerste Kamer vanuit het buitenland (meld je hier aan). Dit & meer in bijgaande nieuwsbrief — vragen, opmerkingen? Mail ons via info@snbn.nl!
Onderwerpen:
- Corona & reizen: SNBN pleit voor opheffing testverplichting internationale reizen
- Vragen vooraf welkom! Webinar stemmen Eerste Kamer, 28 feb. a.s.
- Rondvraag: internationale post & pakketjes – wie heeft hier problemen mee?
- Regionaal Vertegenwoordigers gezocht in verschillende landen
- Ontkoppeling AOW / minimumloon vermoedelijk van de baan
- Pop-up consulaat Memphis (TN) 31 mei + 1 juni a.s.
1. Corona & reizen: SNBN pleit voor opheffing testverplichting internationale reizen
Met grote stappen nemen veel landen afscheid van zo veel mogelijk coronarestricties, inclusief reisrestricties. Zo ook Nederland, en we onderschrijven de koerswijziging die Nederland deze week heeft ingezet: een focusverschuiving van ziekenhuisbezetting naar de belangen van economie en maatschappij. Het heeft de SNBN dan ook verbaasd dat ondanks deze nieuwe focus nog steeds testverplichtingen voor volledig gevaccineerde & genezen reizigers die NL binnenkomen, in stand worden gehouden. In deze brief roepen we de regering op deze testverplichtingen per 25 feb. a.s. eveneens op te heffen.
Welke veranderingen worden wél doorgevoerd?
De komende dagen schrapt Nederland vrijwel alle Coronamaatregelen. Voor reizen naar Nederland geldt:
– van binnen de Schengen-/EU-zone: 3G, dus getest, genezen of gevaccineerd.
– van buiten de Schengenzone: test verplicht, ook als je genezen of gevaccineerd bent. Er is geen quarantaineplicht meer na aankomst in Nederland.
De reisadviezen van Buitenlandse Zaken hangen niet meer af van de Coronasituatie in het land. Veel landen zijn daardoor van “oranje” op “geel” of “groen” gegaan. Houd er wel rekening mee dat een aantal landen nog altijd inreisbeperkingen stelt vanwege Corona, bereid je reis dan ook goed voor.
2. Vragen vooraf welkom! Webinar stemmen Eerste Kamer, 28 feb. a.s.
Het aankomende webinar gaat over niets minder dan een aardverschuiving voor de rechten van ons allemaal in het buitenland: namelijk dat we óók mee mogen stemmen over de samenstelling van de Eerste Kamer (op indirecte wijze, net zoals binnen NL gebeurt).
Dit is geen gemakkelijk proces: er moet zelfs een grondwetswijziging voor plaatsvinden. Vorige maand vond in dit lange proces de tweede lezing in de Tweede Kamer plaats, met de volgende stemverdeling:
Vóór: GroenLinks, BIJ1, Volt, DENK, PvdA, Fractie Den Haan, D66, ChristenUnie, VVD, Lid Omtzigt, CDA, BBB en Groep Van Haga.
Tegen: SGP, SP, PVV, PvdD, FVD en JA21.
Hoe lang dit proces nog gaat duren, en hoe het stemmen er vermoedelijk uit komt te zien, wordt tijdens het webinar toegelicht door Tweede Kamerlid Joost Sneller (D66) en Simon Otjes, assistent professor Universiteit Leiden & onderzoeker bij het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen.
Datum: maandag 28 februari a.s.
Tijdstip: 20.00u Nederlandse tijd
–> Aanmelden kan hier <–
Hierbij het vriendelijke verzoek om alvast vragen in te sturen, zodat die mee kunnen worden genomen in de presentaties!
I.v.m. agendadrukte kunnen we het webinar dit keer helaas maar één keer organiseren in plaats van de gebruikelijke twee keer, maar natuurlijk wordt de recording achteraf beschikbaar gesteld.
3. Rondvraag: internationale post & pakketjes – wie heeft hier problemen mee?
Op basis van inmiddels meerdere klachten willen we graag weten: wie heeft er problemen gehad (bijvoorbeeld sinds covid of Brexit) met de postbezorging van internationale pakketten, met name richting Nederland? Denk aan vertraging, onverwachte kosten, of zelfs het zoekraken van pakketten. En kwam dat dan door de posterijen, door issues bij de douane of beide? Ervaringen graag delen onder aan deze nieuwsbrief in de comment section!
4. Regionaal Vertegenwoordigers gezocht in de volgende landen:
De SNBN heeft inmiddels al ruim 100 Regionaal Vertegenwoordigers (RV’ers) en daarmee heeft de SNBN echt wereldwijd oren en ogen, zodat issues voor Nederlanders buiten Nederland – die lokaal soms sterk kunnen afwijken – snel gespot kunnen worden. Naast deze antennefunctie staan RV’ers ook in contact met de lokale Nederlandse ambassade/consulaat en lokale Nederlandse vereningingen, al hoeft dit niet meer dan sporadisch te zijn.
Er zijn nog verschillende landen waar we géén RV’ers hebben en waar we graag in contact zouden komen met Nederlanders ter plaatse. In deze nieuwsbrief willen we aandacht vragen de volgende landen/gebieden: Peru, Costa Rica, Oman en Koeweit. Geïnteresseerden zijn uitgenodigd zich via info@snbn.nl kenbaar te maken.
5. Ontkoppeling AOW / minimumloon vermoedelijk van de baan
In de vorige nieuwsbrief brachten we deze brief van de Vereniging Belangenbehartiging Nederlandse Gepensioneerden in het Buitenland (VBNGB) onder de aandacht, waarin de regering wordt opgeroepen om af te zien van de voorgenomen loskoppeling van AOW en minimumloon. Na een succesvolle petitie van Tweede Kamerlid Liane den Haan heeft de Eerste Kamer (waar de regering géén meerderheid heeft) eerder deze week het kabinet opgeroepen om het ontkoppelingsbesluit terug te trekken. Zonder tegenbericht gaan we er van uit dat dit inderdaad gaat gebeuren.
6. Pop-up consulaat Memphis (TN), 31 mei + 1 juni a.s.
Op verzoek van het Nederlands Consulaat in Atlanta zetten we graag het bericht door dat ze op dinsdag 31 mei en woensdag 1 juni met een mobiele paspoort-aanvraagstation in Memphis (TN) zullen zijn. Het team zal klaar staan om te helpen met paspoort aanvragen en vernieuwingen. Meer informatie: Buiten Nederland een paspoort of ID-kaart aanvragen bij u in de buurt | Verenigde Staten van Amerika | Nederlandwereldwijd.nl (NL) & Applying for a passport or ID card in your region | United States | Netherlandsworldwide.nl (EN).
Robert Jan de Vries zegt
Pakketjes heen en weer geven problemen. Gemiddeld duurt het zo’n 6-8 weken om iets vanuit New York naar Nederland te sturen, het gaat helemaal nergens over.
En pakketjes vanuit Nederland hier heen doen er net zo lang over bijna, veelal lijkt het aan bijde kanten gewoon vast te zitten op het vliegveld, maar zelfs met bijvoorbeeld UPS duurt het lang, een paketje van m’n zus is nu al een maand onderweg. En dat is al jaren zo.
Armin zegt
Het is vooral een problem van de Oost-kust van de VS is mijn ervaring. Pakjes vanuit Nederland zijn altijd traag en blijven lang bij de douane liggen. Ook zijn de posterijen in de oost kust notoir qua traagheid en kwijtraken. Maar pakjes heen die via de west-kust gaan gaan doorgaans via twee weken inclusief Nederlandse douane naar mijn bestemming is mijn ervaring. Ook gedurende corona. Maar in New York woonend heeft u daar niets aan. Ik woon aan de andere kant en heb bij verzenden dus geen problemen, enkel ontvangen.
Het enige alternatief is dan de UPS/FedEx. Dat is duur maar gelukkig snel en betrouwbaar. Wel even vragen of ze vliegen deze week. Nu met corona vliegen ze af en toe een week niet begreep ik. Meestal helpt FedEx/UPS wisselen dan wel omdat de ander wel vliegt die week.
Lena zegt
Absoluut problemen gehad met de post. De inklaring duurt verschrikkelijk lang in Nederland. Zo heeft een pakketje van mij vanuit de VS twee weken op Schiphol gelegen. Ik heb ook ineens te maken gehad met de heffing van belasting – bedoeld voor producten besteld in het buitenland. Helaas wordt die heffing ook toegepast als ik cadeautjes opstuur met een bepaalde waarde. Heel flauw eigenlijk.
Annemarie zegt
We hadden een pakketje opgestuurd naar onze dochter vanuit Australie en het was aangegeven als een gift. Je moet op het pakketje aangeven wat de inhoud is en de waarde en heb ook duidelijk aangegeven dat het een kado was. Nu moest ze inklaring kosten betalen voordat ze het pakketje in ontvangst kon nemen. Waanzin. Wij hebben hier in Australie al tax betaald over de goederen en we hebben de verzendkosten betaald . Waarom moet ze betalen om een kado in ontvangst te nemen??
Wij doen dit niet meer we storten wel geld op haar rekening en dan kan ze zelf een kadootje kopen.
Mary O'Malley-Keyes zegt
Ik heb dezelfde ervaring met de heffing van belasting. Een cadeautje – $60 – voor een nieuwe baby koste mijn nichtje bijna 20 Euro. De brief die zij toegestuurd kreeg ging over een opheffing voor internet aankopen. Tijdens het ophalen moest ze toch betalen. Belachelijk.
Quirine zegt
Pakketjes vanuit Nederland naar Zwitserland leveren vertraging op en komen beschadigd (de verpakking) aan, omdat ze worden geopend. Dat laatste was een tijd niet meer het geval, maar is sinds twee jaar weer gaande.
P. Snoeijer zegt
Ik woon in Duitsland, maar neem aan dat de situatie vergelijkbaar is met Nederland. De laatste tijd duurt het duidelijk langer voor pakketjes (boeken) uit de U.S.A. aankomen: 5-6 weken. Het komt nu ook duidelijk vaker voor dat post uit de U.S.A. helemaal niet aankomt (ongeveer de helft). Dat was in het verleden niet zo. Via de zendingsvervolging kan ik zien dat de post wekenlang in de U.S.A. blijft steken, eenmaal in Duitsland aangekomen komt het binnen 2-3 werkdagen aan.
Pakjes uit het VK doen er ook langer over maar komen meestal binnen 10 werkdagen aan. Daar komt nu soms de BTW overheen, waarbij dan nog 7 Euro administratiekosten van de Deutsche Post komen, waardoor bestellingen in de VK duur worden (tenzij de verzender/verkoper de BTW op zich neemt).
Post van en naar Nederland (ook pakketjes etc.) komen snel aan: normaal gesproken binnen 2-3 werkdagen.
Kem zegt
Je kunt DHL ook laten weten dat je zelf wilt inklaren:
https://www.dhl.de/de/privatkunden/hilfe-kundenservice/sendungsverfolgung/formular-selbstverzollung.html
Dan gaan de pakketten naar het dichtstbijzijnde dounekantoor en spaar je die 7€ administriekosten. Je moet ze dan wel zelf afhalen.
Claudia zegt
Half november een kerstkadootje naar moeder in Nl gestuurd vanuit Canada. Begin februari had ze het pakje nog steeds niet ontvangen. Tot mijn grote verbazing lag het pakje deze week bij mij in Canada in de brievnbus: “retour afzender – niet afgehaald” ! Had blijkbaar sinds half december bij de Bruna in mijn moeder’s woonplaats gelegen, alleen heeft mijn moeder nooit bericht (zelfs geen herinnering) gehad, dat daar een pakje voor haar lag. PostNL vond bij indienen van klacht niet, dat dat hun schuld was dat er geen notificatie bij haar in de bus is gedaan…
Peter-Paul zegt
We hebben diverse malen kleine postpaketjes en brieven mrt tracking nummer vanuit Israel via de Israelise post te versturen naar Nederland 80% is niet aangekomen en zoekgeraakt. veelal ging het al fout in Israel. Maar ook als de tracking aangaf aangekomen in land van bestemming ging het fout. Ook vanuit Nl naar hier het zelfde probleem. Ook de verzendkosten zijn vanaf covid sterk toegenomen.Wij verzenden nu.via UPS en Fedex maar dat is nog duurder.
Jacinta zegt
Een ervaring met pakketjes: ik stuurde bij wijze van kadootje een kalender naar Nederland vanuit het VK (waarde 3 pond, verzendkosten ook iets van 2.50 pond), waarde keurig vermeld op het douaneformulier. De ontvanger moest ruim 4 euro betalen voor de ontvangst van het pakketje. Dat was dus 100% van wat de kalender gekost heeft. En het duurde ook weken voor hij aankwam, vermoedelijk lag het ergens bij de douane?
In ieder geval hebben wij besloten om maar gewoon niks meer te sturen, behalve af en toe een kaartje, want het duurt eeuwen voor het aankomt (dat geldt trouwens ook voor van Nederland naar het VK sturen) en het kost een godsvermogen, niet alleen aan portokosten maar vooral aan onverwachte kosten.
Aletta Karsies van Eeden zegt
Ja, wij bestellen kaartjes / kalenders met onze foto’s altijd direct in Nederland bij Kaartje2go / vistaprint – daarmee vermijden we deze problemen
Henriette zegt
Ik had precies hetzelfde met een paar kerstversiering – waarde £10, porto kosten £3. Post NL brengt 6 euro in rekening aan de ontvanger om te bekijken of er een toeslag betaald moest worden (antwoord nee) en het duurt weken voordat het aan komt.
Francisca zegt
Vergelijkbare ervaringen. Pakket op 16 december 2021 verstuurd, kwam op 18 januari in NL op bestemming aan, ondanks dat al het papierwerk in orde was. Vergelijkbare ervaringen sinds 2020. Het is beduidend erger geworden sinds Brexit.
Carine engelmoer zegt
Postbezorging naar en vanuit Spanje is onvoorspelbaar. Sommige post is in enkele dagen op bestemming, soms duurt het weken. Verklaring van in leven zijn is tot tweemaal toe niet aangekomen bij het UWV…..
WV zegt
Ik laat mijn post uit de VS doorsturen naar Nederland.
Deze week weer een dikke envelop met al mijn post (brieven – geen pakketjes). Maar dit keer werd ie gegijzeld door de douane/PostNL: ik moest EUR 4.19 betalen voordat ie werd bezorgd. De reden: de waarde was gezet op $1 en daar heft de Nederlandse douane schijnbaar 19 eurocent op. Tel daarbij op 4 euro administratiekosten van PostNL en tadaa!
Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig allemaal! De bureaucratie is verstikkend.
Esther zegt
Ik heb meerdere pakketten die vanuit Nederland naar mij in de USA werden verstuur nooit gehad and zijn ook niet terug gestuurd naar de verzender.
Mijn ouders sturen ons pakketjes ? maar zijn er mee gestopt vanwege dit issue.
Ook heb ik een palet vol verschipt met spullen en die zijn gestolen en gebroken aangekomen, de verzekering zei ik was onder verzekerd dus betaalde ze helemaal niets! Ook niet het bedrag waar ik het voor verzekerd had!
Geen idee maar ik denk dat dit de douane is en niet de post .
Henrietta zegt
Problemen met vertraagde post en pakketten die bij de douane geopend en gecheckt worden. Ook dat er betaald moest worden door de ontvanger voordat het pakket vrijgegeven werd door de posterijen.
Diana zegt
Het versturen van pakketjes naar Nederland (vanuit Boston) is al jaren een probleem. Het duurt soms maanden, voordat het pakketje aankomt, zelfs als het met hoge prioriteit wordt verstuurd. Het blijft b.v. lang liggen bij de douane, maar als je hier over belt, krijgt er altijd een andere overheid de schuld.
Wij willen gewoon niets meer opsturen via de post, want er is geen garantie dat het binnen een aantal maanden aankomt.
Ton zegt
Wij wonen aan de Oostkudt van Amerika en ontvingen nu pas Kerst kaarten (die tijdig in NL waren gepost). Aan de diverse zegels en stempels ziet het er naar toe dat de vertraging in NL lag!
Pegs zegt
Post! Yes please, will somebody listen?
It has been an utter nightmare.
Living in the UK (Dutch girl Dutch passport). Letters, cards and parcels used to take anything up to 5 working days, and I have been doing this for more than 20 years.
These are the items I have tried to send in the last few months:
– Two birthday cards on separate occasions, both took nearly three weeks.
– One parcel with some cheap eye drops (over the counter, £5.99) and they charged my sister a huge amount for receiving them in tax?
– Birthday present for a friend, never arrived (sent 4 weeks ago) although sent at exactly the same day as the item below, for locations 20kms apart.
– present for my sister, an apron I made…..It arrived!!! After more than 2 weeks…….
Anything coming my way from The Netherlands to the UK….no issues….famous last words…..
Please somebody look into this, not only have the costs gone sky high, the reliability and the holding of parcels hostage is jow rivalling the level of a third world country.
Very disappointing…….
Sietske zegt
I am reading a lot of problems and experienced some myself. Sadly this is how it is for UK-NL, but is true for most international postal transaction outside the EU.
To send parcels use Royal Mail form CN22 for parcels with a value of under £270 and CN23 for over £270. Customs tariffs (if any) kick in on parcels from £135 (but may be different for excise goods such as perfume). Upon receipt the person in NL pays the import VAT and a handling fee to Post NL.
You can use another parcel operator that can incorporate the costs so that you pay them and not the person who receives them. But that requires some research in the service offers from those companies and studying of their T&Cs.
I you have a bank account in NL, you can try sending something via Bol.com or Amazon to friends/family in NL.
Stay away from sending food internationally. Will easily get stuck at the border.
Peggy zegt
Yes, I send them via Royal Mail, I actually go to the post office to do it, wanting to make sure it is done right.
All parcels are gifts and all have been less than £7.99 in value.
Issues with timing with all of them and then the customes/Post office costs, which is not even right for parcels less than about £12 I think.
Cards suddenly take weeks and weeks.
I have no idea what is going on but not sure if we can blame the pandemic.
Brexit seems to have a lot to do with it if you ask me.
I love to surprise friends and family with little gifts and cards, none of it worth a lot and frequently sending costs are worth more than the item as the vast majority are handmade by myself.
Dreadful situation and the fact that there is no explanation and just sheer obstruction by NL post office is hugely disappointing and now has clearly stopped me from attempting this.
Find it a bit a ‘sign of the times’; The more beaucracy, the more obstruction, the more confusion and the less people have to do a job properly as they can always blame somebody else……
Eleonore Smits zegt
Vanuit Costa Rica stuurden we een angetekende envelop met daarin kersttekeningen van onze kinderen en een foto voor hun Opa en Oma in Amstedam.
Deze zeer simpele verzending was volgens de tracking in no time in NL. Alleen daar heeft hij wel 5 weken! een beetje liggen hangen en gebeurde er niets mee.
Uiteidnelijk kregen mijn ouders een oproep van post.nl om aan te geven wat d einhoud en waarde van d enevelop was. er stond duidelijk op d everzending dat het om documenten ging en de inhoud was meer emotionele waarde dan enige echte geldelijke waarde. Maar toch moest PRECIES aangegeven worden wat erin zat en hoeveel het bij elkaar kosten. Een aantal dagen erna kwam de envelop toch nog bij mijn ouders dor de bus, maar d ekerst vreugde waarvoor deze verzending bedoelt was, was er wel inmiddels behoorlijk vanaf.
Theo Molenbrugge zegt
Ach, de posterijen in Guatemala werken al enige jaren niet of nauwelijks meer, dus iets versturen of ontvangen, is een uitdaging. Of en toe komt er iets door, maar ik heb mijn familie en vrienden jaren geleden al gezegd dat ze beter niks kunnen sturen. Per koerier kan, maar is duur
Betsy Zoon zegt
Ik stuurde vanuit Amerika een kadootje op voor de geboorte van een baby.
In Nederland werden afhandelingskosten berekend aan de ontvanger terwijl ik duidelijk had aangegeven op de douaneformulieren dat het om een gift ging.
Op een gift van 15 dollar werd er bijna 7 euro afgerekend.
Nog nooit eerder gebeurd.
Armin zegt
Gift of niet maakt niet uit voor de douane regels. Teveel webwinkels schreven ‘gift’ op de pakketten. Wat leidend is, is de inhoud (dus goed aangeven op het douane formulier en niet “liegen”) en de waarde. Dat laatste ook niet misleidend aangeven, want ze X-rayen het soms of maken het open bij verdenking van fraude. Zolang je onder de 22 euro blijft hoef je doorgaans niets te betalen als ontvanger.
Ikzelf stuur vaak iets op vanuit de VS, en heb zo nooit problemen. Dat komt wel omdat ik aan de west-kust woon. De post en douane aan de oost-kust van de VS is corrupt en onverschillig. Dus ontvangen is wel vaak een probleem. Als u daar woont, dan snap ik het probleem dus wel.
Maar als het echt belangrijk is, gewoon de UPS. Die hebben hun eigen douane kanaal. Wel duurder, maar dan is het er ook binnen 4 dagen gegarandeerd, plus je hebt ook niets te doen met PostNL en de Nederlandse douane. Dat is soms ook een plus, zeker rond de Kerst. (De NLse douane werkt bijvoorbeeld niet tussen kerst en nieuwjaar – ook niet voor documenten.)
Sietske zegt
Helemaal mee eens.
Maar ik denk dat de 22 Euro regel is afschaft. Dus wel BTW op low value parcels.
Manon1753 zegt
Vele voorbeelden van pakketpost problemen tussen Frankrijk en Nederland. Ik neem er drie.
1. Een potje met een ‘poire tapee’. Verkoopwaarde 7,50. Inhoud 100 ml. Van FR naar Nederland. Mocht niet in eigen pakje maar moest in een doos van de fr post tergrote van stevige schoenendoos. Kostte 3.50. vervolgens de douaneformulier ingevuld (” want nl is geen lid meer van de EU’). Totale douane en verzendkosten 27.50 + die 3.50 voor de schoenendoos. Pakje is 3 weken onderweg geweest.
2. Twee Henle partituren van NL naar Frankrijk. Na drie maanden nog steeds niet afgeleverd. Op aanraden van gepensioneerde plaatselijke postbode ben ik naar Sorgues gereden. Daar worden beschadigde pakketten opgeslagen. Ben binnengelaten. Daar lagen honderden beschadigde pakketjes. Chaos. Heb mijn pakje gevonden. Was een beetje beschadigd, ondanks zeer professionele verpakking. Opzichter vertelde mij dat de post die niet aflevert om geen schadevergoeding te hoeven betalen. “De meeste mensen kunnen namelijk niet bewijzen dat ze iets hebben gestuurd. En op digitale tracking kun je ook niet rekenen.”
Dat wist ik al uit ervaring, de ene Tante Post is allang de andere H M post office niet meer.
3. Pakje met een boek, NL naar Frankrijk. Is ook drie maanden onderweg geweest. Bij aflevering bleek dat het in NL bij de post was blijven hangen. Er zat 8 euro frankering op. Of dat juist was, is tweemaal gecontroleerd: volgens een eerste controle had er 5,86 op gemoeten, vlgs een tweede controle had er 5,74 op gemoeten.
Dus teveel frankeren is ook niet goed.
Meeste Engelse boekhandels sturen geen boeken meer naar Frankrijk. En Bloch balletspullen , die Londen zit, heeft zijn handel met EU helemaal stilgelegd. Heel lastig als je normaal Bloch spitzen gebruikt.
Deze situatie is vervelend voor ons, maar nog erger voor de kleine zelfstandige bedrijven, die het loodje leggen tegen Ali Baba en Amazone.
Yvonne H zegt
Kerstkaart uit Londen op 10 februari in Chicago ontvangen. Nieuwe betaalpas uit NL in VS nooit ontvangen. Honkbal petje vanuit Florida naar NL verstuurd is nooit aangekomen. Vitamines vanuit VS naar NL hebben er 3 maanden over gedaan. Afijn huilen met de pet op!
Sietske zegt
Poires tapées. Klinkt heerlijk. Vreemd dat men om een douaneformulier vroeg. Er is immers vrij verkeer van goederen binnen de EU. Ik zie de volgende mogelijkheden: 1) ze maakten een fout en verwarren NL met het VK (ik heb dit meegemaakt in Frankrijk!!), 2) ze dachten dat een streekproduct zoals poires tapées douaneformulieren nodig heeft omdat het een bijzondere status heeft, 3) de poires zijn een van de zeer zeldzame uitzonderingen op het vrij verkeer van producten (een ander voorbeeld is het Zweedse snus)
RZ zegt
1 x veel vertraging met een pakje van Ierland naar Nederland. Begin December ’20 gepost, normaal ongeveer een week tot 10 dagen, dit keer bijna 3 maanden (eind Februari ’21 besteld). Gelukkig lijkt dit een uitzondering geweest te zijn, sindsdien (en voorheen) geen problemen.
Almast Diedrich zegt
Ik woon midden in Duitsland in een zeer landelijk gebied.
Pakketpost:
Pakjes vanuit de USA naar Duitsland gaat uitstekend als de inklaring in de EU alsmede de bezorging door Hermes wordt gedaan. Meestal zijn zendingen dan met een week bij mij. Als het pakje uit de USA via het postale kanaal gaat door aanname bij USPS en inklaring door Deutsche Post/DHL, duurt het meestal een week langer. Dit met name omdat de inklaring dan langer duurt.
Pakjes vanuit andere EU-landen naar Duitsland gaat altijd snel bij bezorging door Deutsche Post/DHL, Hermes, Amazon, GLS, DPD, Transoflex, en Fedex/TNT. Alleen via UPS doet het er meestal wat langer over.
De laatste maanden komt het overigens vaak voor bij een pakje vanuit Nederland naar Duitsland, dat het dagenlang in een sorteercentrum pakjes van PostNL in Nederland blijft liggen. Er gebeurt dan niets. Zodra het pakje de grens over is gaat het dan weer rap op de bestemming.
Pakjes vanuit Duitsland naar Nederland gaat uitstekend bij aanname door Deutsche Post/DHL. Meestal worden de pakketten dan in Nederland door DHL bezorgd, waarbij de overkomstduur prima is. De enkele keer, dat een pakket met PostNL wordt uitgewisseld, is de overkomstduur ook prima. Ervaring met verzending vanuit Duitsland naar Nederland via Hermes heb ik eenmaal gedaan en was toen niet zo’n succes. Dat is al een paar jaar geleden; zou nu beter kunnen zijn.
Briefpost:
Briefpost vanuit de hele wereld (m.u.v. Nederland) wordt door de verzendende postdiensten vrijwel altijd uitgewisseld met Deutsche Post voor de bezorging. De overkomstduur van deze brieven is bijna altijd prima (zelfs als er geen priority-sticker is geplakt) en voor zover van toepassing ook binnen de kaders van de Europese Postrichtlijn.
Briefpost vanuit Duitsland (aanname door Deutsche Post) naar Nederland (bezorging door PostNL) gaat uitstekend (meestal maximaal 2 dagen) als er een priority-sticker is geplakt. Zonder die sticker duurt het al snel een week.
Briefpost vanuit Nederland (aanname door PostNL) naar Duitsland met priority-sticker gaat prima als Deutsche Post de brieven ter bezorging krijgt, wat helaas meestal niet gebeurt. Veelal worden brieven vanuit Nederland naar Duitsland door PostNL voor de bezorging met andere postdiensten dan Deutsche Post uitgewisseld. De overkomstduur naar de grote steden zal ongetwijfeld prima zijn, maar naar het landelijke gebied waar ik woon betekent dit meestal een overkomstduur van minstens een week en niet zelden loopt dat op tot twee weken of soms meer. In tegenstelling tot Deutsche Post hebben deze postdiensten geen landelijk dekkend netwerk en opereren vaak per deelstaat en werken niet allemaal met elkaar samen. Daardoor kan het gebeuren, dat een brief soms tot wel vijf maal van postdienst wisselt voordat het bezorgd wordt. En dat kan knap lastig zijn, omdat hier ook formele correspondentie van bijvoorbeeld belastingdienst, CAK en bank bij zit.
Jan de Ruiter zegt
Sinds voormalig president Trump en zijn Postdirecteur de “staatspost” (USPS) in de VS hebben gesaboteerd in de hoop dat er minder intelligente mensen zouden kunnen gaan stemmen, is de post van en naar Amerika een absolute ramp. Een gewone brief kan er een maand of langer over doen. Dit probleem is nog steeds heel nijpend. Het is raadzaam om post tussen VS en Nederland per UPS of FedEx te doen. Het is duur maar het is nodig. Pas op met DHL want bij het “standaardtarief” geven die de post bij de grens over aan USPS.
Jaap Meiresonne zegt
Wanneer je op postnl.nl een pakket versturing creeert, dan wordt het label geprint met de Nederlandse formattering. Dus: straat, straatnummer, toevoeging, plaats.
Maar in de meeste landen, bv de VS, moet dat zijn straatnummer, straat, toevoeging, plaats.
Soms wordt post dan geretourneerd. Niet handig.
Job Honig zegt
Klopt, zoals ze in NL vaak denken dat de hele wereld een postcode heeft van 4 cijfers en 2 letters…. Bizar is dat.
Sietske zegt
Ik doe altijd 9999 XX en vul de buitenlandse postcode in in een ander veld. Soms lukt dat
Job Honig zegt
Van Taiwan naar Nederland geen problemen ervaren, post & pakketten komen in een dag of 3-4 aan. Omgekeerd duurt het 4 weken (wrs omdat ze alles eerst naar China sturen, of soms zelfs naar Thailand want dat blijkt voor sommige Nederlanders hetzelfde), en omdat de Taiwanese douane een soort continue stiptheidsactie houdt.
Henny Schoute Bussolati zegt
De stagnatie in het postverkeer ontstond voornamelijk a.g.v. van de pandemie. Minimaal vliegverkeer, een groot aantal werkkrachten niet op de plek a.g.v. lockdowns, ziekte, personeels tekorten enz. Vertragingen liepen op tot een paar maanden. Het ‘onbegrip’ onstond bij NLse pensioen/overheids instanties alsof de rest van de wereld normaal moe(s)t functioneren. Ik verstuur inmiddels alle formele post aangetekend (vanuit Cyprus.) V.w.b. wenskaarten, een verassing om de Kerstpost met de Pasen te krijgen……
Ate Eilander zegt
Noorwegen hier,
Ook hier drama met post/pakketjes bezorging.
Er wordt weleens iets verstuurd uit Nederland, dat kan weken duren voordat het aankomt. Hebben volgens mij alles al beleeft, gestopt door douane, opengemaakt post en pakketjes tot bij moeten betalen. Zelfs eens beleeft dat een kerstkaart was opengemaakt (was zo’n kaart waar geluid uit komt) wel netjes dichtgemaakt en met vermelding.
Maar ook van hier naar Nederland kan lang duren, familie lid heeft vorige week donderdag pas kerstkaart gekregen.
Al dit beschrevene was voldoende gefrankeerd en voorzien van omschrijving en duidelijk adres.
Jonathan van Blaaderen zegt
Belgische post vertrouw ik voor geen cent. Brieven duren maanden voordat ze aankomen en pakketjes komen vaak nooit aan en raken zoek. Het is maar te hopen dat post andersom vanuit België naar Nederland wel aankomt. Maar vanwege wantrouwen lever ik bijvoorbeeld briefstembiljet persoonlijk af op de ambassade in plaats van het zelf met de post mee te sturen.
Hans Lodder zegt
Ik laat mijn post doorsturen vanuit Engeland naar Nederland. Een envelop werd om onduidelijke redenen als pakketje behandeld. Moest invoerrechten betalen en werd verwezen naar een pick up point. Na bevestiging ging ik er naar toe . Geen envelop. Kreeg weer een email voor een ander pick up point en weer geen envelop. Kreeg weer een email voor een ander pick up point , weer geen envelop.. Kreeg weer een mail en eindelijk was mijn envelop aangekomen een maand na de datum van verzending en 4 maal voor niet rondgereden. Niemand die mij te woord kon staan om uitleg te geven.
cornelis jan zegt
nederland naar marokko 3 tot 7 weken
marokko naar nl 4 weken
wonen in landelijk gebied zuid marokko
bij de belasting dienst ligt een brief dat ik standaard bezwaar aanteken tegen alle boetes ivm met te laat reageren
zit nu in mijn dossier .met grote regelmaat ben ik officieel dood ivm met levensverklaring maar gelukkig altijd weer tot leven gewekt .
DHL bezorgt alleen in de grote steden in ieder geval niet in onze regio en gebruikt ook geen track en trace code
na een jaar of 10 creatief genoeg geworden in wat en hoe qua contact met NL
Mayke Case zegt
Ik woon in Engeland en 80% van de pakjes van en naar Nederland duren weken of komen helemaal niet aan. Zonder ’n tracked service kun je het helemaal vergeten. Geen idee wie de schuldigen zijn. Moeten ergens mensen zijn die hun huizen vol hebben staan met onze spullen.
Jan van Hilten zegt
Enorm interessant dat zovelen nog de post kunnen gebruiken! Hier in Zuid Afrika heb ik dit al enige jaren geleden opgegeven en als iets echt moet dan gaat het per courier. De SVB weet hier ook alles van……. Vorig jaar kreeg ik een boete van de PTT omdat ik mijn P O Box niet had verlengd – er is geen post bezorging hier – maar men had niemand (!) in ons dorp een rekening gestuurd. Nu dus ook geen P O Box meer…… Lekker rustig…..
Edith Janzen zegt
Pakketje vanuit Frankrijk naar Nederland. Hiervandaan met LaPoste verzonden, kwam in NL aan, volgens track and trace. Dat verdeelpunt was nog geen 500 m van het adres van de ontvanger. Vervolgens was het onbestelbaar wegens incompleet adres. Op de site van PostNL heb ik weer het adres ingevuld van de bestemming. Na ca 10 dagen kreeg ik het pakket terug met sticker dat de reden van onbestelbaar onbekend was. Mijn sterke indruk is, dat PostNL fout zat, Op het pakket stond zowel uitgebreid het adres in tekst plus telefoonnummers, en ook dit alles in de barcode. Later heb ik het alsnog met UPS verzonden, perfect.
Ina zegt
Ik wacht al sinds weken op een pakket dat mijn zoon mij uit Nederland stuurde op 3 januari, het is nu al meer dan 6 weken onderweg naar Portugal. Dus ook binnen de EU gaat het niet goed met de pakketbezorging. Verstuurd met Post.Nl.
Wilma zegt
Ik had in November vorig jaar een kadootje naar mijn nichtje in NL gestuurd vanuit de UK. Dat was rond de eerste week van November. Haar verjaardag was op 10 Dec. Dus ik dacht dat is genoeg tijd. Helaas een week na haar verjaardag was het kadootje nog niet aangekomen…. Eindelijk in Februari van dit jaar kwam het aan, niet bij mijn nichtje maar bij ons terug in de UK. Het kadootje was een kalender met paarden. Het berichtje kwam op de verpakking was adres onbekend… en of niemand thuis. Zij wonen al zo’n 11 jaar op dat adres. De post had het adres met blanco etiketjes afgeplakt. Ik naturlijk gelijk op mijn broer opgebeld en hij zei dat ze gewoon thuis waren en normal gesproken een briefje in de bus word gedaan zodat ze het kunnen ophalen bij de post of buren.
Dat is niet de eerst keer, het jaar ervoor had ik ook een pakketje opgestuurd en kwam 3 maanden later aan.
Een ander familielid had een pakketje naar ons toegestuurd en dat kwam mooi optijd aan om onder de kerstboom te liggen. Zij had het 10 dagen voor kerst opgestuurd. Geen idee wat er in NL aan de hand is met de post maar please sort it out.
Ellen zegt
Pakketje door mijn vader naar mij, mijn adres, in Zweden verstuurd.
Ipv bij mij te bezorgen, wordt het op een afhaalpunt 40km verderop bezorgd.
Klacht zowel door mij als ontvanger en door mijn vader als verzender ingediend bij PostNL, die zeggen doodleuk, moet je bij DPD zijn. Contact opgenomen met DPD, die zeggen moet je bij PostNL wezen (en/of PostNord).
De regels lijken me duidelijk, het pakket wordt bij PostNL ingeleverd, er wordt betaald voor verzending naar een adres, dat gebeurd niet, dan is PostNL verantwoordelijk!
Sue zegt
Pakje via PostNL van NL naar Spanje nooit aangekomen. Daarna dezelfde bestelling opnieuw, maar aangetekend verstuurd, en heeft er een maand over gedaan. Helaas komt het tussen NL en Spanje regelmatig voor dat brieven en pakjes niet aankomen of er extreem lang over doen. Wat ook vervelend is, is dat er regelmatig wat stuk gaat. Een leverancier heeft mij in een half jaar tijd maar liefst drie van de drie bestellingen gecrediteerd, omdat de inhoud kapot en niet meer bruikbaar was. Ergens in het traject wordt ontzettend slordig met de post omgegaan. Dit geldt voor zowel PostNL als andere distributeurs. Als het niet aankomt is het meestal verstuurd via PostNL. Met zendingen binnen Spanje heb ik vooralsnog geen problemen gehad.
Achsa Griffihts zegt
Ik heb half November een kadootje van Engeland naar Nederland gestuurd. Het kwam pas begin januari aan. Het was sneller geweest als ik het lopende had gebracht. En natuurlijk ook nog een Douana verklaring erop. Dat was helemaal een gedonder met een pakket met typische Engels eetwaren. Ieder item moest op de douane verklaring inclusive gewicht en prijs. Moeilijk om een courier te vinden. Toen heeft het pakket ook nog drie weken in Frankfort gelegen voor het pakket eindelijk op bestemming aankwam.
Sietske zegt
Ik stuur geen voedselpakketjes meer op. De voedselveiligheidsregels worden heel streng toegepast aan de Nederlandse kant (en nu steeds meer ook aan de Britse kant sinds dit jaar). Beter is om etenswaren mee te nemen als je op bezoek gaat (zoek wel uit wat en hoeveel je mee mag nemen per persoon).
Peter zegt
Brexit heeft het post verkeer voor particulieren en zakelijk verkeer nagenoeg stil gelegd. Voorbeeld voor zakelijk verkeer is het bestellen van goederen uit NL, zoals HEMA. Veel bedrijven zijn er domweg me gestopt. Ik verzond rond kerst kerst paketten naar fam in NL, ook daar mee gestopt, formulieren en invoerrechten aan de ontvangende kant maakt ook dat niet echt mogelijk. Val nu terug on vanuit de UK bij bv bol.com kado’s bestellen voor fam en vrienden in NL. Simpele pakjes met waarde van een paar pond worden in NL nog ingeklaard ( den Haag ) en van BTW en behandel kosten voorzien die door de ontvanger voldaan moeten worden.
Sietske zegt
Heel erg jammer dat de HEMA totaal verdwenen is uit het VK, zowel bricks als clicks. Op zich kunnen ze zich wel aanpassen aan de nieuwe post-Brexit commerciële omgeving maar ik denk dat dat te kostbaar was, en wellicht waren er ook andere overwegingen die er toe leidden dat het bedrijf een de VK markt heeft verlaten.
Elsbeth zegt
Post tussen Nederland en Zweden gaat in beide richtingen zo (onvoorspelbaar) traag dat ik opgehouden ben om verjaardagskaarten en kerstkaarten te sturen: ze komen weken te laat aan.
Men gaat zo handhandig met pakjes om dat het plakband loslaat en de kartonnen enveloppe leeg aankomt.
Pakje met scheurkalenders uit Nederland heeft ergens zó lang in de regen/sneeuw gelegen dat alle kalenders drijfnat waren, op één na die helemaal rondom in plastic verpakt was.
Bol.com verstuurt niet meer naar het buitenland. Jammer.
Homepage van Heimweewinkel.se is al weken uit de running.
Kerstkaart uit de USA kwam hier 27 januari aan.
jan de vries zegt
Ik heb voor de Kerst twee paketten opgestuurd vanuit Canada naar Nederland naar twee verschillende adressen. Ik heb ze op 17 Dec verstuurd en verwachtte door het late versturen dat ze niet voor Januari aan zouden komen.
Beide pakketen zijn op 19 Jan in Nederland aangekomen. De eerste werd door douane vrijgegeven op 31 Jan en bezorgd op 1 Feb.
Het andere pakket is pas op 16 Feb vrijgegeven en is nog steeds niet afgeleverd. Waarom de lange vertraging?
jan de vries zegt
Het tweede pakketr is eindelijk afgeleverd. Ontvanger moest wel E42,- invoer belasting betalen. De inhoud is geen E42,- waard. Waar halen ze het vandaan? En waar kun je uitleg vragen of klagen?
Nederland gaat naar de verdoemenis met ambtenaren zoals dit.
Michael van Beinum zegt
We hebben enorm veel problemen gehad – enorme vetraging, hoge – en onbegrijpelijke douane-heffening (bijvoorbeeld 65euros heffing voor een doos met drie paar oude schoenen) en pakjes uithet VK die eenvoudig verdwenen ennooit aangekomen zijn. Dus we sturen nu geen dingen meer naar nederland vanuit het VK, eenvoudig niet de moeite waard. Hetzelfde als je iets in het VK koopt en laat opsturen.
Nette Gaastra zegt
Pakket dat mijn family vanuit NL naar VS stuurde heeft er 6 weken over gedaan:
10 december afgegeven op postkantoor
17 december zou het vanuit NL naar VS zijn vertrokken
17 januari bericht dat het door customs was gegaan in VS
21 januari afgeleverd
Doos was kapot en nat (gelukkig was deze heel goed getaped van tevoren)
Verzendend was ontzettend duur dus de lol van een kerst pakket was er wel af.
Ina Oost zegt
Ja ! Had 2 kalenders gestuurd naar broer & familie in NL. Ene enveloppe was open, zat geen kalender meer in.
Andere in goeie conditie. Dus….ergens onderweg te slordig behandeld.
Ina Oost zegt
Ja ! Had 2 kalenders gestuurd naar broer & familie in NL. Ene enveloppe was open, zat geen kalender meer in.
Andere in goeie conditie. Dus….ergens onderweg te slordig behandeld.
Twan Laan - secretaris SNBN zegt
De discussie over COVID bij deze post verschoof naar het uitwisselen van medische argumenten. SNBN neemt hier geen standpunt over in en dit platform is geen plaats voor medische discussies over COVID. We hebben deze reacties daarom verwijderd.
De oproep van SNBN aan de regering baseert op een harmonisering met de “binnenlandse” regels plus de inreisregels die de buurlanden Duitsland en België hanteren. Dank jullie wel voor jullie begrip.
Cees zegt
Twan, laat onverlet de gemiste kans om in de brief de discutabele discriminatie tussen enerzijds gevaccineerde en geïnfecteerden en anderzijds ongevaccineerde onder de aandacht te brengen
Elly Aussie zegt
Ja post van Nederland naar Australië en viseversa is een zaak van geduld hebben.Langste duurt het van Nederland naar hier in Perth. Gemiddeld 5 weken maakt niet uit of kerst of ING post is( dat is nog een geval apart ING en banken want waarom zei niet per e-mail brieven sturen ? ) Naar Nederland sturen kost veel geld , duurt langs en komt soms niet aan ( en je kan wel express tracking doen maar dan betaal je 25 $ extra. ) dus ik heb het opgelost door een Ned. Account op Greetz te nemen en stuur dus alle kaarten en kadootjes via hun , 99% zeker dat het dan op tijd aankomt.) maar officiële zaken blijft een crime. Belasting boete omdat de brief na de datum van reageren pas aankwam en daarom boete kreeg van 2 keer 200€ zelfs advocaat ingehuurd maar die kon ook niks doen…
Ellen zegt
Ik heb problemen gehad met pakketjes en kaarten sturen naar Nederland vanuit Engeland. Pakketjes en een aantal kaarten zijn niet aangekomen. Ook niet terug gestuurd naar afzender terwijl deze details op de poststukken stond.
Virginie zegt
Ik stuurde een zelfgemaakt cadeau naar een zus, vanuit Australië, naar Nederland. Het woog minder dan 1 kilo en de porto was AU$43.50. Ik kon binnen een week zien, dat het ergens vast zat, want er gebeurde lange tijd niets. Na 3 maanden ben ik naar het postkantoor gegaan om te informeren (het mag niet eerder) waar ik verteld werd, dat het hoogst waarschijnlijk zoek was.
Ik kreeg het porto geld terug plus een extra $100 smartegeld.
Na nog 3 maanden verscheen het opeens bij mijn zus thuis. Er stond een verontschuldiging van Post.nl opgeplakt.
Kerst en verjaardagskaarten hebben er ook veel te lang over gedaan, nu tijdens COVID. Ik stuur ze nu niet meer, want wie kan er aan kerstkaarten denken, meer dan een maand voor Kerstmis?
Monique zegt
Ik woon in Italië. Ik heb haast geen last van de post vertragingen . Pakjes zijn uiterlijk 6 á 7 dagen onderweg vanuit NL naar Italië.
Kaarten naar Nederland kunnen soms wel weer 3 weken onderweg zijn. Maar daarom bestel en verstuur ik kaarten via Hallmark.nl. Probleem opgelost.
Corrie Kievith zegt
Onze dochter stuurde begin november vanuit Australië kerstkado’s en Kerstkaarten aan familie en vrienden die ik dan binnen Nederland zou versturen.
Maar liefst vier weken heeft het pakket bij de douane in Den Haag gelegen zodat ik het pas in de tweede week van januari ontving. Post.nl is de enige die na vier weken bij de douane aan de bel kan trekken. Het zou goed zijn dat de douane hier op aangesproken gaat worden en uitleg geeft waarom men paketten zo lang vasthoudt.
Tineke E Jansen zegt
Ik bestelde 5 cd’s in Zwitserland (cadeaus) die naar Nederland gestuurd moesten worden. Na heel veel kosten ( 50 euro boven op de standaard kosten) en veel tijd onderweg, kwamen die weer terug naar het adres in Zwitserland vanwaar ze verstuurd waren.
Het adres was helemaal goed, maar er werd gesuggereerd dat het adres ‘niet bekend was’…!
Ellis zegt
Packages going from Brooklyn to the Netherlands and vice versa used to take between 5 to 10 days. Now for the same price (around 60 dollars) the packages have been taking Between 4 weeks to 2 months! Some packages are not getting delivered at all and are reported as lost and that never happened before. Packages are lingering for weeks and months at both ends: the Netherlands and the US. Sorry for the English maar ik woon hier al 50 jaar en mijn Engels is zoveel beter dan mijn Hollands.
Greta Venekamp zegt
Woon in Italië. Pakketjes/brieven vanuit Nederland komen niet aan, gaan retour afzender of komen opengemaakt aan. 1x zelfs op straat gezet bij de voordeur. Hele drukke straat, was een wonder dat het er nog stond. Dit jaar op 9 december 1,5 uur in de rij gestaan bij het postkantoor om kerstkaarten te versturen (meeste naar NL) waarvan het grootste deel tussen mid januari en begin februari is aangekomen.
Heel af en toe gaat iets wel goed.
Nico van Zandwijk zegt
Ik woon in Australie. Gewone post vanuit Nederland doet er 5-6 weken over en expresse post 4 weken. Pakketpost raakte 3 x zoek en werd 9 maanden na verzending ontvangen. Pensioeninstanties volharden in het zenden van brieven per post maar het terugzenden van een “bewijs van in leven zijn” doet er ook (te) lang over en kan leiden tot het stoppen van pensioen. Het is belangrijk dat er nieuwe methoden van communicatie/verificatie worden gezocht. DigiD is vanuit Australie een ‘pain’ (faalt regelmatig).
Graag uw aandacht/hulp.
Sanne zegt
Ik heb begin november 2021 onze rijbewijzen aangetekend naar Nederland verstuurd vanuit Australie, die kwamen pas begin januari 2022 aan, maar hebben toen een maand ergens gelegen, voordat ze begin februari 2022 gemeld werden als afgeleverd bij de RDW. Inmiddels waren de pasfoto eisen weer gewijzigd en moeten we nu weer nieuwe pasfoto’s sturen. Post (brieven/kaarten) naar Nederland is echt zo traag en onbetrouwbaar vanuit Australie, 2 maand is geen uitzondering. Brieven/kaarten vanuit Nederland naar Australie doen er ook lang over, 5/6 weken. Pakketjes van Nederland naar Australie zijn er wel meestal binnen 2/3 weken, zelfs in covid tijd.
Hanny Veenendaal zegt
Absoluut een probleem gehad bij het versturen van een pakketje via de gewone post naar NL vanuit de VS: Het was een klein pakje met een kadootje voor een nieuwe baby in de familie. Het ding heeft maanden in Canada gelegen en alle informatie zei steeds: Het is in een faciliteit in Canada. Het is uiteindelijk gearriveerd, maanden na de geboortedatum, maar wel in goede conditie. Pogingen om uit te vinden waarom dat zo lang moest duren liepen op niets uit.
Joep Huijbregts zegt
Post vanuit Illinois versturen naar Nederland is een drama!
– pakket voor Kerstmis verstuurd op 2 december, heeft enkele weken in New York gelegen (info via trackingnummer) om daarna volledig te verdwijnen. Navraag bij het telefoonnummer voor buitenlandse service (United States Postal Services) levert enkel de opmerking op dat “het pakket de US heeft verlaten en wij er daarom niets meer aan kunnen doen”;
– aangetekende (!) brief verstuurd naar Nederland ($21,80) op 20 januari; trackingnummer zegt dat de brief is afgeleverd, maar bij telefonische navraag in Nederland blijkt dat de brief NIET is ontvangen. De USPS geeft opnieuw aan er niets meer aan te kunnen doen, omdat de brief de US heeft verlaten.
Dit zijn slechts twee van de meest recente ervaringen: deze zijn meer regel dan uitzondering!