Er is niet stilgezeten tijdens de Nederlandse zomermaanden. Niet door politici, niet door ons – we hebben veel te melden. In deze nieuwsbrief komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Fondsenwervingsactie 5 december & oproep
- Aanmelding geopend: webinar belastingdienst, 26 oktober a.s.
- Dubbele nationaliteit & nieuw kabinet: het uur U
- Reizen & corona (1): nieuwe quarantaineverplichting voorkomen
- Reizen & corona (2): hoe krijg ik mijn Nederlandse QR-code?
- Reizen & corona (3): onze signalen aan de ambassadeurs in de VS en Australië
- Schipholbalie minder vaak open
- Proef met videobellen voor identificatie: Kamervragen
- Stemmen voor de Eerste Kamer (“Kiescollege”): onze input gevraagd
- Regionaal Vertegenwoordigers in sommige landen gezocht
- Antwoorden Kamervragen BVN
1. Fondsenwervingsactie 5 december & oproep
De datum 5 december is voor elke Nederlander waar ook ter wereld natuurlijk hartstikke bekend. Vandaar dat we die datum hebben gekozen voor onze eerste online fondsenwervingsactie, die met name zal bestaan uit een loterij, oftewel een online grabbelton, waarmee verschillende prijzen gewonnen kunnen worden.
De nieuw opgerichte fondsenwervingscommissie is hard bezig om hier handen en voeten aan te geven. Hulp is hierbij heel welkom:
- Wie heeft iets te doneren voor de 5-decemberactie? Denk aan een individueel consult (specialist op belastingen, nationaliteit, immigratie, emigratie, verzekeringen, …), speciale spullen, Nederlandse (eet)waren of iets anders bijzonders, zoals een rondleiding, een hotelovernachting of een kunststuk.
- Wie wil ook plaatsnemen in deze fondsenwervingscommissie? Er zijn nog 2-3 plaatsen over!
Graag reactie via info@snbn.nl !
2. Aanmelding geopend: webinar belastingdienst, dinsdag 26 oktober a.s.
Op dinsdag 26 oktober a.s. organiseert de SNBN, samen met de VBNGB (Vereniging Belangenbehartiging Nederlandse Gepensioneerden in het Buitenland) en de Belastingdienst, een webinar over een thema waar we vaak vragen over krijgen: belastingen. We zijn de Belastingdienst erkentelijk dat ze zich bereid hebben verklaard hieraan mee te willen werken!
De twee (dezelfde) webinars op dinsdag 26 oktober zullen plaatsvinden; via de links hieronder kan men zich aanmelden. Vragen kunnen nu al ingestuurd worden via info@snbn.nl, zodat die zoveel mogelijk al kunnen worden meegenomen tijdens de presentatie.
- 11.00u Nederlandse tijd (bedoeld voor Nederlanders woonachtig in Azië en Oceanië) REGISTREER HIER
- 19.00u Nederlandse tijd (bedoeld voor Nederlanders woonachtig in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa en Afrika) REGISTREER HIER
3. Dubbele nationaliteit & nieuw kabinet: het uur U
Er gaat – eindelijk – geformeerd worden, en wel in een bekende setting: de vier huidige kabinetspartijen gaan proberen om opnieuw met elkaar een regeerakkoord te vormen: wordt dit het uur U voor dubbele nationaliteit en herkrijging van het Nederlanderschap? Onze eerdere advertentie rondom dubbele nationaliteit is niet onopgemerkt gebleven in politiek Den Haag en achter de schermen blijven we politici eraan herinneren dat dit echt een cruciaal punt is voor de +1 miljoen Nederlanders buiten Nederland.
(!) Tip voor degene die zelf ook actie wil ondernemen: mail de politieke partij waar je op stemt en laat van je horen! Partijen en politici zijn altijd gevoelig voor berichten van de eigen stemmers, dus dit is precies de periode waarin dit soort mails extra gewicht hebben.
4. Reizen & corona (1): nieuwe quarantaineverplichting snel opgeheven
Eind augustus verscherpte Nederland de reisregels voor bezoekers vanuit landen met een zeer hoog coronarisico opnieuw. Tegelijkertijd werd een aantal landen waar veel Nederlanders wonen, onder andere de USA, een dergelijk “zeer hoogrisicogebied”. Als gevolg daarvan zouden zelfs gevaccineerden of diegenen die hersteld waren van COVID-19, uit die landen zich na aankomst in Nederland in quarantaine moeten begeven – wat ons betreft kwam dat neer op het toekennen van een nulwaarde aan de vaccinaties. SNBN heeft hierover een brandbrief geschreven aan de minister van Volksgezondheid, want zo’n regel vinden wij buitenproportioneel en kan bovendien door de gebrekkige controlemogelijkheden aan de Europese binnengrenzen makkelijk omzeild worden door via Duitsland of België te reizen.
De brief werd opgepikt door de Telegraaf:
Letterlijk een week later ging de quarantaineplicht van tafel. De huidige corona-reisbeperkingen zijn hier te lezen.
5. Reizen & corona (2): hoe krijg ik mijn Nederlandse QR-code?
Stel: je wilt met Sinterklaas, Kerst of Oud & Nieuw naar Nederland om vrienden en familie te zien – lekker met z’n allen gezellig in het café of restaurant, eindelijk weer! Maar: dan moet je wel een Nederlandse QR-code kunnen laten zien die aangeeft dat je Gevaccineerd, Genezen of recent Getest bent (“3G”). Hoe is je buitenlandse vaccinatiebewijs dan om te zetten? (NB: voor het reizen op zich naar Nederland is geen QR code vereist, het gaat hier echt om het betreden van faciliteiten en horeca binnen Nederland)
Om met de makkelijkste landen te beginnen: In deze 40 landen zit daar een QR-code bij die automatisch ook in Nederland te gebruiken is als je bijvoorbeeld een museum of een restaurant wilt bezoeken.
Nederlanders mét BSN kunnen hun buitenlandse 3G-bewijs bij de GGD in Utrecht laten omzetten naar een Nederlandse QR code. Althans, na het maken van een telefonische afspraak (+31 30 800 28 99). Dit lukt lang niet altijd op korte termijn, dus houd hier rekening mee. Lees hier voor meer informatie over de “Utrecht-route”. Bovendien: “het gaat niet altijd goed”, zo verklaart de GGD zelf.
Reden voor de SNBN om (opnieuw) een brandbrief aan de politiek te schrijven, juist op dit punt. Ook deze brief werd opgepikt door de Telegraaf (artikel hieronder), en inmiddels hebben D66 en VVD hierover onlangs Kamervragen gesteld aan de minister. We wachten op de antwoorden.
6. Reizen & corona (3): onze signalen aan de VS en Australië
Er wonen relatief veel Nederlanders in de Verenigde Staten en Australië – en juist deze landen zitten het meest “op slot” wat reismogelijkheden betreft. De SNBN kan geen andere regeringen belobbyen, maar wél kunnen we via de lokale Nederlandse ambassadeurs onze zorgen namens de achterban doorgeven. Dit hebben we vorige maand per email/brief dan ook gedaan bij zowel ambassadeur André Haspels (VS) en ambassadeur Marion Derx (Australië). Beiden reageerden snel met publieke uitspreken via social media: ambassadeur Haspels via Twitter en ambassadeur Derx via Facebook.
De druk komt natuurlijk vanuit de gehele wereld, en inmiddels heeft de VS versoepelingen in het vooruitzicht gesteld per begin november a.s. Australië heeft ook enige versoepelingen aangekondigd, al zal het voor buitenlandse bezoekers nog wat langer duren voordat zij het land weer kunnen bezoeken.
7. Schipholbalie minder vaak open
Ons bereikte het bericht dat de befaamde Schipholbalie – met name voor DigiD en paspoortaanvraag voor Nederlanders buiten Nederland – minder vaak open is dan voorheen. Dit kwam voor ons als een verrassing en we hebben contact met hen opgenomen over het hoe en waarom. Hier de voorlopige antwoorden – uiteraard blijven we met de balie (lees: gemeente Haarlemmermeer) in contact hierover:
“Als gevolg van efficiency maatregelen die het Rijk van ons verlangd, is door beide verantwoordelijke ministeries (Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties en Buitenlandse zaken) gestuurd op het onderzoeken van eventuele sluiting van dagen. (…)
In opdracht van de ministeries is op 17 juni 2021 in de stuurgroep besloten om een experiment uit te voeren. Dat betekent dat de Gemeentebalie Schiphol vanaf 1 september tot en met 1 maart twee dagen per week, elke woensdag en zondag, dicht is. Zo wordt gekeken of het sluiten van twee dagen een kostenbesparing oplevert. Er zal tussentijds worden geëvalueerd om het effect te meten.
Dit experiment loopt van 1 september 2021 t/m 1 maart 2022. Afhankelijk van het resultaat van de kostenbesparing zal de voortzetting en de openingstijden van de Gemeentebalie Schiphol worden besproken. (…)
Wij hebben juist voor deze periode gekozen omdat de ervaring op de Gemeentebalie Schiphol leert dat in de periode september-maart we kunnen spreken van een dal seizoen. We vatten dit zeker niet licht op, we zijn ons er van bewust dat klanten vaak letterlijk een lange reis hebben om bij ons aan de balie te komen. (…) Wij blijven monitoren hoe het met de reisbeweging gaat in de komende periode. Mocht blijken dat de aantal aanvragen toch meer gaan toenemen in de komende periode dan zullen we hier met de ministeries in gesprek over gaan. (…)
Klanten kunnen vanaf 1 september afspraken maken op alle dagen, behalve de zondag en woensdag. Dat staat vermeld op de gebruikelijke informatiekanalen voor Nederlanders in het buitenland, zoals nederlandwereldwijd.nl en 24/7, het contactcentrum van Buitenlandse zaken en uiteraard onze eigen website. De ministeries gaan er vanuit dat dit voldoende mogelijkheid biedt. Daarnaast kan bij een volle agenda op Schiphol een uitwijk plaatsvinden naar een andere grensgemeente.“
Voor degenen die ervaringen willen delen: dat kan onderaan deze nieuwsbrief (via de website) of per email, info@snbn.nl.
8. Proef met videobellen voor identificatie: Kamervragen
Door de pandemie zijn we allen in een versneld digitale wereld beland. Deze biedt mogelijkheden – zeker voor Nederlanders Buiten Nederland. In de vorige nieuwsbrief berichtten we over een video-pilot om DigiD online aan te kunnen vragen, deze pilot is goed verlopen en inmiddels verlengd “tot het moment dat deze nieuwe vorm van dienstverlening structureel is ingeregeld”, aldus de regering: “het streven is dit begin 2022 te hebben gerealiseerd.”
Naar aanleiding van de eerdere rijbewijs-Vaals-zaak (zie vorige nieuwsbrief, punt 9) beseften we dat online video-identificatie dé toekomst zou moeten zijn: dit zou namelijk niet alleen bij rijbewijsverlengingen toegepast kunnen worden, maar bijvoorbeeld dus ook bij DigiD, bij het insturen van de jaarlijkse ‘Bewijs van in leven zijn’ (UWV) en – dat zou de echte klapper zijn – bij paspoortverlenging.
Voor een paspoortaanvraag is wél een vingerafdruk nodig. We hebben gehoord dat er software zou bestaan die een virtueel ‘vingerafdruk-bezoek’ mogelijk zou moeten kunnen maken, maar we gaan daar nog verder op doorzoeken. Vraag die daarbij natuurlijk van belang opkomt, zijn of e.e.a. veilig is (privacy, hacking).
We zijn in ieder geval blij dat VVD en D66 onlangs Kamervragen hebben ingediend (niet alleen DigiD, maar ook bredere toepasbaarheid). Deze zijn inmiddels al beantwoord en de belangrijkste passages over dit punt zijn de volgende:
Ja, mits dit op veilige wijze kan geschieden en in overeenstemming met wettelijke eisen en de Europese voorschriften rondom de uitgifte van elektronische identiteiten. De COVID-pandemie heeft het belang van meer digitale dienstverlening door de overheid enkel onderstreept en tegelijkertijd nieuwe mogelijkheden gebracht. De DigiD-pilot is daarvan een concreet voorbeeld.
(…) Er wordt bekeken voor welke andere producten en diensten een digitale aanpak mogelijk is, ook met de overheidsorganisaties die zijn aangesloten bij het Project Loket Buitenland.
9. Stemmen voor de Eerste Kamer (“Kiescollege”): onze input gevraagd
Vorig jaar werd in een eerste lezing het wetsvoorstel aangenomen dat voorziet in het oprichten in een orgaan waarmee Nederlanders buiten Nederland óók voor de Eerste Kamer zouden kunnen stemmen (getrapt); over dit zogenoemde Kiescollege is al eerder bericht. Hoe relatief “zwaar” de stem van de Nederlanders buiten Nederland telt – dat is één van de punten waar het publiek tijdelijk over kan meedenken via deze zgn. internetconsultatie (staat open tot 8 november a.s.).
De SNBN gaat met Kamerleden contact zoeken om hier een gesprek over te krijgen en zo beter ons eigen standpunt te kunnen vormen v.w.b. de “zwaarte” van de buitenlandse stem.
10. Regionaal Vertegenwoordigers in sommige landen gezocht
De SNBN heeft inmiddels al ruim 100 Regionaal Vertegenwoordigers (RV’ers) en daarmee heeft de SNBN echt wereldwijd oren en ogen, zodat issues voor Nederlanders buiten Nederland – die lokaal soms sterk kunnen afwijken – snel gespot kunnen worden. Naast deze antennefunctie staan RV’ers ook in contact met de lokale Nederlandse ambassade/consulaat en lokale Nederlandse vereningingen, al hoeft dit niet meer dan sporadisch te zijn.
Er zijn nog verschillende landen waar we géén RV’ers hebben en waar we graag in contact zouden komen met Nederlanders ter plaatse. In deze nieuwsbrief willen we aandacht vragen de volgende landen/gebieden: Indonesië, Thailand (overige Aziatische landen ook welkom) en het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland. Heb je interesse om meer te weten? Mail ons op info@snbn.nl!
11. Antwoorden Kamervragen BVN
De antwoorden van de regering op de Kamervragen van D66 over de (on)bereikbaarheid van BVN (kortgezegd de Nederlandse televisie in het buitenland), zoals onlangs bericht, zijn binnen – en teleurstellend. De regering geeft in haar antwoord blijk van een laag ambitieniveau:
“De NPO heeft de wettelijke taak om media-aanbod te verspreiden voor Nederlandstaligen in het buitenland conform artikel 2.2 tweede lid, onderdeel k, van de Mediawet 2008. Met de beschikbaarheid van de content van de publieke omroep via BVN en via NPO Start voldoet de NPO aan deze wettelijke bepaling. Er is geen wettelijke verplichting dat de BVN-programmering volledig en daadwerkelijk bereikbaar moet blijven voor alle Nederlanders wereldwijd. (…) Daarnaast is het grootste deel van de content van de publieke omroep wereldwijd ook via NPO Start beschikbaar. (…) De gesprekken tussen Nederland en Vlaanderen over verdere samenwerking op het (bredere) terrein van media lopen (…). Ik zal uw Kamer op de hoogte houden van de vorderingen op dat gebied.”
Desgevraagd laat BVN nog weten dat er een fout in de beantwoording zit waar het de ‘wereldwijde bereikbaarheid’ betreft:
“De livestreams van NPO1,2 en 3 zijn via de gratis NPO Start alleen zichtbaar binnen Nederland en de BES eilanden. Buiten Nederland kun je alleen live kijken met een abonnement op NPO Plus; dit abonnement is alleen beschikbaar voor ingezetenen van Nederland en beperkt tot het kijken binnen de EER in Europa (dus ook niet wereldwijd).”
Vanuit de SNBN zullen wij hier opnieuw aandacht voor vragen.
12. Dankzij jouw steun kunnen we op de deur van Den Haag blijven kloppen
Of het nou gaat om een grote campagne in de krant of om het contacten van Kamerleden en ministeries: wij zijn als stichting erg gedreven om (soms letterlijk elke dag) te staan voor de rechten van Nederlanders in het buitenland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door jullie giften. Dank daarvoor! Ook doneren? Dit kan in Euro’s, Dollars, Zweedse Kronen, Zwitserse Frank… en allerlei andere valuta. Gewoon online!
cornelis donker zegt
graag aandacht voor het volgende
De EU heeft oa het maroc vaccinatiepaspoort geaccepteerd ,wanneer gaat Nl dit overnemen scheelt een hoop gedoe !
met groet cornelis
Chaim Even-Zphar zegt
Wij waren gisteren in Utrecht en hebben daar de Nederlandse bar-codes e.d. ontvangen. Het blijkt echter dat als je als Nederlander getrouwd bent met een niet Nederlandse spouse, die dus geen BSN heeft, kan die geen Nederlandse code krijgen. Mag dus niet mee naar restauranten. Veder: er wordt een lijst gehandteerd met fabrikanten van goedgekeurde vaccinaties. Er zijn veel Nederlanders die in oost-Europa of in Asia een prik hebben gekregen die hier gewoon niet geaccepteerd worden. Toeristen zonder een BSN nummer kunnen dus geen restaurants of hotel eetzalen in. Tenzij ze bij een gemeente zich ergens (tijdelijk) laten inschrijven, werd ons uitgelegd. Buitenlandse bewijzen van inentingen worden door restaurants niet geacepteerd. Volgens een gesprek met rijksoverheid “worden deze formulieren makkelijk vervalst en heeft een restaurant niet de middelen om dat te constateren. Verder: wij hebben al drie vaccinaties gekregen (ook de Pfizer booster) doch het Nederlands system kan alleen maar twee opnemen. Dus op onze certificaten staat 2/2, terwijl we er al drie gehad hebben. Dit zal op den duur problemen geven omdat de datum van de tweede werd registreerd, en niet de derde (de laatste). Het systeem werkt en daar zijn we allang blij om. Doch er zijn “bugs” die gecorrigeerd en/of opgelost moeten worden. SNBN, please keep up the excellent work you are doing!
Arnold Bijlsma zegt
“Mag dus niet mee naar restauranten. (…) Toeristen zonder een BSN nummer kunnen dus geen restaurants of hotel eetzalen in. ”
Dit is niet waar. Zij kunnen volgens mij naar binnen dmv het overleggen van een negatief testbewijs dat niet ouder dan 24 uur is. Kortom: zij moeten elke dag testen…
Jeroen de Vries zegt
zo, hoeveel testen wil jij dan doen…elke dag een, een per 24 uur?
Armin zegt
Niet oneens, maar andersom geldt het natuurlijk ook. Het hele corona gedoe heeft laten zien dat landen toch weer erg snel in hun provcinciale schulp kruipen. Niks samenwerken en enkel lokaal oppervlakkig denken.
Nu kun je geluk hebben dat overzetten van één land naar een ander goed gaat – zoals UK naar FR goed lijkt te gaan – maar er schijnt geen Europese coordinatie te zijn, laat staan dat men nadenkt hoe men buiten de EU dat regelt. Er zijn hilarische verhalen van Amerikaanse militairen gelegerd in Duitsland hoe men hun CDC pas omzet in het Duitse equivalent – volledige willekeur!
Het is mij bijvoorbeeld een raadsel waarom ik als inwoner van de VS naar Utrecht moet gaan om de zaak om te laten zetten en dat niet online kan. Het is niet zo dat men in Nederland kan controleren of mijn Amerikaanse CDC kartonnen kaart echt is of een vervalsing. En legitimatie kan bij andere overheidszaken wél online.
Men zou net zoals met verklaringen Nederlanderschap of registreren voor stemmen in het buitenland, om maar twee zaken te noemen die 100% online kunnen, ook kunnen besluiten de aanmelding van buitenlandse vaccins online te doen. Op zijn minst voor diegene die wél een BSN hebben.
Het is gewoon zo dat men daar geen prioriteit aan heeft gegeven, en dus niet over nagedacht.
Arnold Bijlsma zegt
https://www.testenvoortoegang.org/
Jurjen zegt
Iemand beschuldigen van het vervalsen van officiële documenten is iets heel ernstigs. Iemand weren op basis van “angst” om beschuldiging is geen basis voor discriminatie, tenzij degene die de beschuldiging oplegt dit kan bewijzen.
Ik ben zeker voorstander van een vaccinatiepaspoort, maar men moet niet het gereedschap met het ultieme doel verwarren.
Hier in Canada heeft iedere provincie z’n eigen QR-code met bijbehorende apps. Een vriend kwam op bezoek vanuit Ontario hier in Québec. Ze hadden niet de Ontario app in het restaurant, maar gewoon een bewijs van vaccinatie met een identiteitsbewijs was voldoende om aan te tafel te kunnen gaan. Zo zou het gewoon overal moeten gaan.
Henriette zegt
En zo gaat het vaak ook. Laat je niet te snel van te voren uit het veld slaan. Er zijn vele welwillende restaurants die je zullen binnenlaten.
Yvonne Beukers zegt
Ik ben op het moment in Rotterdam en mijn papieren, originele vaccinatie kaart van Amerika, met identificatie, zoals een paspoort, werd overal geaccepteerd. Je moet gewoon even de tijd nemen om het te leggen.
Henny Schoute Bussolati zegt
Het is te naif voor woorden dat NLD een officieel vaccinatiebewijs (van een EU lidstaat) in de landstaal niet erkent, mits een vertaling. Vaccins zoals Pfizer, Moderna, AZ zijn zwart op wit te lezen evenals de data van de vaccinatie(s).
Reiner Kirsten zegt
Wij zijn een echtpaar, waarvan een in NL en de andere in GER geboren zijn. Ondertussen zijn we beide gepassioneerd
Beide hebben nu dubbele nationaliteit, en wij wonen nu in de USA
De aanvraag voor het continueren van de GER nationaliteit was eenvoudig, alles on internet mogelijk, maar de behoud van de NL nationaliteit was extreem ingewikkeld, kostbar en tijdrovend, omdat NL meerdere originele documenten van ons huwelijk eisten.
Waarom gaat de EU niet een – eenvoudige- procedure voor alle EU aanbevelen?
G. Blom zegt
Als ik het goed begrijp is eerst uw partner US citizen geworden met behoud van Duits paspoort, zodat u daarna US citizen kon worden met behoud van NL paspoort door te stellen dat u nu met een Amerikaanse partner getrouwd bent zodat de huwelijksuitzondering geldt. Een mooie truc die ik u van harte gun. Maar het geeft maar weer eens aan hoe achterlijk het dubbele nationaliteits-verbod van Nederland toch wel niet is. Discriminerend ook vooral: als ik homo was en in Rusland woonde, dan kon ik bij verkrijgen Russische nationaliteit niet de NL behouden omdat ik niet kan trouwen. Een hetero in Rusland kan dat wel. En een homo die elders in de EU trouwt ook. Volstrekte willekeur. En een schaamvlek voor het land. Het is al weer duidelijk dat er qua politiek en kabinet weer helemaal niets verwacht hoeft te worden: alles bleef zoals het was.
Menno Wolters zegt
Voor het aanvragen of verlengen van een paspoort behoeft men niet naar Nederland te reizen. Ik heb dat met succes in 2017 bij de ambassade in Accra gedaan. Je moet wel persoonlijk verschijnen voor een goede identificatie. Dat kan dus niet per video on-line.
Antoon van Rijn zegt
Geachte Allemaal,
Alle nieuwsbrieven lees ik uiteraard als SNBN’er. (USA). Het Amerikaans/Engels staat bol van acroniemen (afkortingen ?). Met deze nieuwsbrief had ik geen flauwe idee wat BSN, BVN, NPO en BES eilanden betekent. In no. 10 staat gelukkig de verklaring voor RV’ers, zonder dat, zou ik de algemene verklaring “Recreational Vehicle” niet hebben kunnen thuisbrengen. Ook het formulier van “nog in leven zijn” mij wel bekend als een jaarlijks terugkerend protocol maar weet echt niet waar UWV voor staat. Maar ik lig er niet wakker van. In No. 6 staat onderaan “uitspreken” mischien “uitspraken” ? alhoewel ik mij wel bewust ben dat na 40 jaar USA mijn Nederlands knap ouderwets is.
Graag hierbij mijn dank voor het fantastische werk dat SNBN doet voor ons “allemaal”.
Stay Safe.
Sandri Kramer zegt
Ah–blij dit te lezen en dat het niet alleen aan mij ligt. Ik woon ook al weer 30+ jaren in de VS en moet voortdurend afkortingen opzoeken. Ik houd het Nederlandse nieuws goed bij en kom er meestal wel achter waar het nou precies om gaat, maar het kost tijd. 😉
Bedankt SNBN voor al jullie werk. Wij zitten vol hoop te wachten op het moment dat mijn ouders eindelijk weer naar ons kunnen reizen.
Jurjen zegt
BSN = Burger Service Nummer, voorheen het sofinummer (Social Security Number)
BES eilanden = Bonaire, Sint Eustatius en Saba, die een speciale status (“speciale gemeente”) hebben in Nederland
NPO = Nederlandse Publieke Omroep
BVN = het Beste van Vlaanderen en Nederland = publieke omroep die buiten Nederland/België kan worden bekeken (Nederland is een extreem moeilijk land als het gaat om copyright, vrijwel onmogelijk om Nederlandse zenders in het buitenland te kunnen krijgen)
UWV = Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen = centrale organisatie die over uitkeringen gaat
Twan Laan - Secretaris SNBN zegt
Beste Antoon, hartelijk dank voor je reactie. Inmiddels zijn van de door jou genoemde afkortingen de verklaringen al gegeven. We zullen in volgende nieuwsbrieven proberen om rekening te houden met het feit dat niet alle afkortingen bij iedereen bekend zijn!
Oscar zegt
In de brandbrief die gelinkt is in het stuk “5. Reizen & corona (2): hoe krijg ik mijn Nederlandse QR-code?” staat o.a. “Wij verwachten dat u zich ervoor inzet, dat Nederland het makkelijker maakt om een Coronabewijs te krijgen, bijvoorbeeld door het volgen van het voorbeeld van andere Europese lidstaten.”
Ik ben het daar volledig mee eens: Frankrijk geeft een uitstekend voorbeeld dat zo gevolgd zou kunnen worden. Gewapend met mijn laptop en een mobieltje, koste het precies 3 minuten om mijn Brits “NHS app’ vaccinatiebewijs in te lezen en geaccepteerd te krijgen in “AntiCovid”, het Franse equivalent van CoronaCheck in Nederland, dat ook gebruikt wordt om horeca etc in te komen. Dat is inclusief het downloaden van de app, genereren van een pdf met QR codes uit het Engelse systeem, die openen op een laptop of printen, en dan scannen met de Franse app op de mobiel. Nadat de QRs voor beide prikken zijn ingelezen komen er zelfs vrolijke rode witte en blauwe ballonen over het scherm en wordt je gefeliciteerd – dus als er een oranje lintje aan toegevoegd wordt is het gewoon klaar voor Nederland …
Het Nederlandse systeem is nu ook weer eigenlijk om te huilen … effe naar Utrecht??? Dat grapje heb ik al eens eerder meegemaakt – dan loop je heen- en weer te stuiteren tussen een Schipholbalie en Utrecht omdat er iets mis is met de koppeling tussen burgerschapsnummer en DigID. Vier afspraken op twee plekken, voorbereid door een paar uur aan de telefoon met minstens 3 verschillende instanties, die allemaal vooral niet eindverantwoordelijk zijn. wel vaak vriendelijke mensen hoor, maar het zou leuk zijn als je nog wat tijd had om iets te doen met familie of vrienden tussen heen- en terugreis 🙂
Dan toch echt liever met de Franse slag, of als het echt moet alles op 1 plek kunnen afhandelen – zeker op Schiphol, maar eigenlijk zou het in elke gemeente moeten kunnen, met een paspoort of ander identificatie.
Ik zie dat de Schipholbalie ook de uren ingekort heeft 🙂 “ja, dan had u maar niet op die dag moeten reizen. Kom gewoon keer terug. Oh, u zit dan alweer in het buitenland? Vliegen zegt u? Goh”
Moest er even uit.
Jur Snijder zegt
Ik heb precies dezelfde ervaring, zie mijn post hieronder.
Gerrit J vanNieuwenhuizen zegt
Hey Oscar. Ik begrijp je frustratie helemaal. Ik woon al bijna 30 jaar in het buitenland (laatste 25 in de US) en het is mij duidelijk dat de Nederlandse overheid niet geinteresseerd is in Nederlanders in het buitenland. Er heerst nog steeds een soort provenciaalse mentaliteit die er vanuit gaat dat iederen in Nederland zou moeten wonen en in 5 minuten op de fiets naar het gemeente kan gaan om problem op te lossen. Bah!
Ik zal je al mijn elende van de laatste 30 jaar besparen maar ik wil toch nog wel even de effing DigId noemen. We hebben al jaren DigId omdat we normaal een maand per jaar in Nederland zijn en naar de balie in Den Haag zijn getogen. In 2019 is het mij zelfs gelukt om de DigId app aan de praat te krijgen op mijn Amerikaanse mobiel terwijl we in Nederland waren. Vorige maand hebben we nieuwe mobieltjes gekregen en, ondanks dat de DigId app automatisch over gezet werd, de inlog/etc informatie is niet automatisch overgezet naar de nieuwe telefoons. Hier is waar het DigId circus begint. Argh, ik wil niet te ver uitweiden, maar DigId is op een dusdanige paranoide wijze opgezet dat het mij tot nu niet is gelukt om weer DigId te gebruken, ondanks dat ik de username, password, pin-code en de SMS op mijn oude Nederlandse mobieltje had. Ik heb nog nooit zo’n piece of crap gezien als dit systeem en het is evident dat er nooit echt rekening is gehouden met mensen die in het buitenland wonen.
Jur Snijder zegt
Ik woon al 30 jaar in Engeland en ben daar eerder dit jaar dubbel gevaccineerd. Ik heb zojuist een week in Frankrijk doorgebracht op vakantie. Dit bleek zeer eenvoudig: Ik heb de Franse COVID app op mijn mobieltje geinstalleerd, en kon daarin simpelweg mijn digitale Engelse vaccinatie code inscannen. Resultaat: overal waar ik in Frankrijk de Covid pas moest tonen (en dat is zo’n beetje in elke winkel en elk horecabedrijf) konden ze gewoon mijn Franse code inscannen met hun mobieltjes, en ‘beep’, alles ok.
Pas de problème.
Dit is hoe het kan, en hoe het zou moeten. Als de Fransen dit kunnen, waarom dan niet de Nederlanders? Ik zou mijn Nederlandse familie en vrienden zo langzamerhand ook wel weer eens willen zien.
Armin zegt
Het is ook de zeurderij van de vrager. De wet stelt niet dat het perse in de NLse app moet zijn. Als een evident niet-Nederlands ingezetene een buitenlands bewijs laat zien, kun je ook flexibel zijn. Slaafs en stugheid van de vrager maken ook dus ook uit.
Nu is dat niet uniek, want in Frankrijk en Duitsland moet je ook niet aankomen met een non-lokaal vaccin bewijs. Dan wordt je ook de deur gewezen … Het is dus niet perse zo dat ze daar de zaak perse beter geregeld hebben, maar meer dat de koppeling UK-FR beter gaat. Ga je naar Italie kan het zomaar andersom zijn …
Antoon Oort zegt
Ben 6 december 2000 met een Marokkaanse vrouw hertrouwd. April 2001 keuring bij de gemeente Amsterdam het huwelijk laten registreren en mijn partner kreemn gelijktijdig een BSN nummer waar wij niet om gevraagd hebben. In iedergeval makkelijk verkregen.
Ruth Rainero zegt
Ik ga volgende week naar Nederland om mijn zoon (een elite afstandloper met de Nederlandse team) te zien aankomen in het Olympische Stadion aan het einde van de Amsterdamse Marathon op 17 oktober. Zelf ga ik de halve marathon lopen die namiddag. Om mee te doen aan de wedstrijden, hoef je geen inentingsbewijs of negatieve test te laten zien. Niets. Maar om in het stadion te komen moet je de Nederlandse Coronapas tonen. Die heb ik niet want ik woon in de VS. Wèl heb ik digitaal bewijs van mijn inentingen, maar dat accepteren ze niet. (Testen gaat niet want de website die het doet — testenvoortoegang.org — is in de war: elke keer dat ik een afspraak op de 16e verzoek krijg ik bevestiging op de 17e.) Zoooooo frustrerend. Ik vlieg 10.000 km om mijn zoon te zien bij het eindpunt van een zeer belangrijke wedstrijd en dat wordt mij onmogelijk gemaakt door het bekrompen denken van de wedstrijd organisatoren.
Armin zegt
Frustrerend allemaal.
Een mogelijk oplossing is spoedtest.nl waar je een sneltest kunt doen a 40-45 euro voor een antigen. Die zijn binnen 30 min klaar. Wel even kijken wel sneltest het stadion vereist – antigen of perse de dure RT-PCR.
Ik als ook VS inwoner kon afgelopen zomer die in de NLse corona app zetten via de code die je krijgt bij de negatieve uitslag van hen. Ik had die test nodig om terug te kunnen reizen naar de VS, maar had uit nieuwsgierigheid het geprobeerd in de corona app te zetten.
Ofwel, app downloaden, sneltest regelen voor vertrek, bij aankomst doen en binnen 30-45 min heb je antwoord. Een sepciale code zoals die op de uitslag staat dan in app zetten, en dan heb een NLse QR code.
Zoals zo vaak doen commericele alternatieven het vaak beter dan de staatsregelingen …
Henriette zegt
Gewoon gaan en volhouden. Komt vast goed!
Henricus Cox zegt
SNBN: Geweldig werk!
Edwin Scheepmaker zegt
T.a.v. “Wet kiescollege niet-ingezetenen”: dit is een zeer goede ontwikkeling, de wetgeving lijkt (ik ben geen jurist) mij degelijk voorbereid en verbetert de democratie. Ik hoop dat het zo doorgaat! Ik ben onder de indruk.
Armin zegt
Betreft de schipholbalie, dit persbericht is natuurlijk gewoon onnozel spelen. Het is een ordinaire bezuiniging waarbij ze gekeken hebben op welke dagen ze de minste vluchten/afspraken hebben. Dus wie voortaan land/opstijgt op een woensdag/zondag kan geen gebruik maken van de balie bij aankomst/vertrek, maar moet een extra dag uittrekken in zijn of haar vakantie.
Nu weet ik niet hoeveel mensen hiervan gebruik maken, maar ik weet wel dat het voor ons altijd een enorme uitkomst is qua paspoorten verlengen.
Joke Nieuwdam zegt
Wel lekker handig om het nu te testen zolang veel Nederlanders nog niet naar Schiphol toe kunnen reizen. Ik weet nu de uitslag al…. geen enkel probleem om 2 dagen dicht te gaan!
Theo Molenbrugge zegt
Het probleem dat Nederlanders in het buitenland zonder BSN hebben, geldt ook voor buitenlandse (niet-EU/Schengen) reizigers die NL willen bezoeken en naar een hotel of restaurant willen gaan – zij zullen iedere dag (of paar dagen) een test moeten laten afnemen, omdat dat de enige manier is om aan een digitaal coronabewijs te komen. Niet echt bezoekersvriendelijk
Jasper zegt
Is de proef met video bellen alleen voor het aanvragen van een DigiD of ook voor registreren in de RNI (Registratie Niet Ingezeten) en het aanvragen van een BSN (Burger Service Nummer). Mijn dochter heeft geen BSN omdat ze niet ingeschreven is in de RNI en kan daarom geen DigiD aanvragen. Ik heb wel net twee maanden geleden een geboorte akte voor mijn dochter gekregen van de gemeente Den Haag. We hebben haar geboorte 15 jaar geleden in Den Haag geregistreerd.
Het proces voor het verkrijgen van een DigiD zou veel makkelijker moeten zijn. Met het huidige process moet je maandenlang in Nederland zijn om het process te voltooien. Hier zijn de stappen die we volgen.
1) Vraag een recente geboorte akte aan in het land waar het kind geboren is.
2) Vraag een trouw akte aan voor de ouders.
3) Vraag apostilles aan voor beide documenten
4) Ga binnen 6 maanden naar Den Haag om de geboorte in Nederland te registreren. Dit moet in persoon in Den Haag.
5) Na het ontvangen van de bevestiging, vraag een geboorte akte aan in Den Haag. Dit kan online en het duurt een paar weken voordat de akte bezorgd is.
6) Vraag een Nederlands paspoort aan.
7) Maak een afspraak bij een van de 13 gemeentes waar je kan registreren in de RNI. Dit moet in persoon in Nederland binnen 6 maandag na het ontvangen van de geboorte akte.
8) Na bevestiging dat de RNI registratie compleet is, vraag een uittreksel van de RNI aan. Dit kan online.
9) Maak een afspraak bij een van de gemeentes waar je het DigiD kan krijgen. Dit zijn niet dezelfde gemeentes als de RNI gemeentes.
Het zou veel makkelijk als het aanvragen van paspoort, RNI, en DigiD allemaal in een afspraak afgehandeld kunnen worden.
Manou zegt
Dank voor de nieuwsbrief. Weet iemand wat het beste meldpunt is voor klacht over de corona check app? Mijn Keniaanse man heeft een EMA goedgekeurd vaccinatie maar kan geen QR code genereren zonder test. Heel jammer als wij binnenkort Nederland bezoeken…
Henriette zegt
Kleine correctie: voor museumbezoek heb je in Nederland geen coronabewijs nodig….
Margreet Fledderus zegt
Reuze bedankt voor deze nieuwsbrief. Zeer informatief. Ik heb wel een vraag: Ik kom in Januari naar Nederland en blijf 3 maanden. Ik heb een Amerikaanse QR code, BSN nummer, en een Ned. en Amerikaans paspoort. Ik krijg het jaarlijkse formulier “in leven zijn” altijd begint maart. Waar moet ik heen in Nederland om dat formulier in te vullen? Kan dat op de balie in Schiphol? Kan het ook in Utrecht als ik een afspraak maak voor de Nederlandse QR code? Of moet ik helemaal naar Groningen waar ik dat formulier altijd naar toe stuur? Alvast bedankt.
Henny Schoute Bussolati zegt
De SVB accepteert niet langer het ’teken van leven’ als het in NL wordt ondertekend. ‘Sign of life’ formulieren van expats moeten worden ondertekend in het w o o nland door een autoriteit of de plaatselijke SSA.
Het staat los van een paspoort.