Nederlanders in het buitenland in paginagrote advertentie vandaag:
‘Help ons Nederlanders te blijven, maak dubbele nationaliteit mogelijk’
NEW YORK – In een paginagrote advertentie hebben Nederlanders in het buitenland premier Rutte en de politiek vandaag opgeroepen hen te helpen Nederlander te blijven. Ze vragen om de dubbele nationaliteit toe te staan voor Nederlanders in het buitenland en om het Nederlanderschap terug te geven aan diegenen die het verloren hebben.
Initiatiefnemer is Stichting Nederlanders Buiten Nederland (SNBN). Samen met gewone Nederlanders uit onder meer de VS, Australië, Brazilië, Israël, Luxemburg, Hongarije en Zwitserland hebben zij de afgelopen weken geld ingezameld voor deze oproep en hartenkreet.
“Nederlanders in het buitenland worden gegijzeld door een oude Nederlandse wet. Waar veel andere landen dubbele nationaliteit allang toestaan, houdt Nederland tot nu toe halsstarrig vast aan het principe van één nationaliteit”, zegt SNBN-voorzitter Eelco Keij, woonachtig in New York en momenteel op bezoek in Nederland. “Dat is niet alleen een groot obstakel voor velen, bijvoorbeeld bij het kopen van een huis of het krijgen van een baan, maar het is ook niet in het belang van Nederland zelf. Nederlanders in het buitenland zorgen gezamenlijk voor extra handel, toerisme en prestige voor Nederland zelf. Waarom hen afkappen?”
De paginagrote advertentie in de NRC is de start van een landelijke campagne.
De SNBN is de grootste onafhankelijke belangenorganisatie van alle Nederlanders in het buitenland, ongeacht politieke afkomst, locatie, verblijfsduur of levenssituatie. Onze Regionaal Vertegenwoordigers zitten over de hele wereld. De SNBN is politiek-neutraal; de leden van het bestuur zijn lid van negen verschillende Nederlandse politieke partijen.
hans nederlof zegt
Vergeet ook niet dat door de Nederlandse nationaliteit te verliezen, men ook het Europese paspoort verliest, dus wordt je ook buitengesloten van de EU.
Dit is niet consistent met andere EU landen waar dubbele nationaliteit wel wordt erkent.
ren zegt
Er bestaat helemaal niet zoiets als ‘europees paspoort’
Het zal mij een worst wezen wat de rest van europa doet. Nederland moet gewoon een praktische wet hebben die dubbele nationaliteit toestaat. Zeker voor mensen die in Nederland zijn geboren.
Rob zegt
Helemaal mee eens Ren, ik woon al 30 jaar in zwitserland en heb nog steeds mijn NL pas, ben zeer geïnteresseerd in de NL politiek maar ook in de zwiterse na zoveel jaar. De enige rede dat ik nog geen CH pas genomen heb is dit thema.
Ik zou blij zijn als dit mogelijk wordt
Robertus zegt
Hoi Rob, Je hebt precies het dilemma opgenoemd. Ook ik zit al meer dan 20 jaar in Zwitserland en mij is al gevraagd in de plaatselijke politiek te gaan, maar kan dit niet vanwege de huidige wet.
Rob (ook toevallig) uit Zwitserland
Ida zegt
Dag Rob en Rob, ook ik woon al vele jaren in Zwitserland. 1. Er zijn in Zwitserland gemeentes waar je als buitenlander mag stemmen en verkozen mag worden. 2. Toen mijn man de Zwitserse nationaliteit wilde aannemen werd ons afgeraden om dit niet gezamelijk te doen. In theorie had ik moeten wachten tot hij de Zwitserse nationaliteit had, daarna had ik de Zwitserse nationaliteit kunnen aannemen zonder mijn Nederlandse paspoort kwijt te raken. Dubbele nationaliteit wordt door de Nederlandse wetgeving geaccepteerd als de tweede nationaiteit de nationaliteit van je echtgenoot is. Maar ik besloot om de lange procedure samen te starten; onze kinderen hadden de Zwitserse nationaliteit al. En zo raakte ik mijn Nederlandse paspoort kwijt. 3. Wat ik erg frustrerend vond is dat er geen beslissing wordt genomen waartegen je in beroep kunt gaan: wat er gebeurt is dat je geen afspraak kunt krijgen voor de vernieuwing van je paspoort. Dus je raakt je paspoort kwijt zonder dat er een administratieve beslissing is van een instantie die de wet toepast. Ik vraag me af of dat wettelijk is toegestaan volgens de normen van het Nederlands recht? Volgens de beginselen van behoorlijk bestuur? Het lijkt me niet. H.gr. Ida (PS de nationaliteit van mijn man staat de dubbele nationaliteit toe.)
Marcel zegt
Hier ben ik het helemaal mee eens. M’n vrouw en ik wonen al 55 jaar in Zwitserland. Om de zelfde reden die jij noemt hebben ook wij nog geen CH-Pas.
Het vreemde is dat mijn kinderen en kleinkinderen (in Zwitserland geboren) het dubbelburgerschap wel toegestaan is. Onbegrijpelijk!
Christel Holthuizen-Bijsterbosch zegt
Doordat je Nederlander bent, ben je daarmee Burger van de Unie. Mocht je Nederlanderschap afgepakt worden en je 2e nationaliteit is geen nationaliteit van een land dat behoort tot de EU dan ben je je rechten als burger van de Unie kwijt (denk aan vrij reizen en vestigen binnen EU). Je wordt dan opeens “derdelander”.
Bernard zegt
Heel just Christel. Als je drie maanden in Europa bent geweest, als “Canadeese Nederlander ” en binnen 180 dagen daarna plotseling voor familiebezoek, ( sterfte, ziekte van familieleden ) naar Europa moet, dan KAN dat met een Nederlands paspoort, maar met een Canadees paspoort KAN DAT NIET, DAN MOET JE EERST EEN VISA AANVRAGEN om naar je geboorteland op familiebezoek te kunnen gaan. Er is inderdaad geen Europees paspoort, maar sinds mijn Nederlandse paspoort kleur veranderde en ik een rood Nederlands paspoort heb zijn mijn rechten in EUROPA wel anders dan anderen met zo’n zelfde kleur paspoort in heel Europa!
Ida zegt
En je kandidaat stellen en stemmen bij de Europese verkiezingen!
Margo zegt
Hans heeft gelijk! Het Nederlands paspoort geeft toegang tot alle Europese landen. Daarom houdt ik eraan vast als permanente residente in Australie. Als ik Australisch burgerschap (citizenship) aanvraag, dan raak ik mijn Nederlands/Europees paspoort kwijt. Eet die worst maar lekker op Ren, maar ik kon door mijn Europees paspoort wel bijkomen van heftigte traumas hier in Oz, door in de Algarve van Portugal te wonen voor een jaar waar ik zorgzaam ben verzorgd. Dat had niet gekund met alleen een Nederlands paspoort.
Daniel zegt
@Ren waar het om gaat is dat je met paspoort en nationaliteit van één van de Europese lidstaten in alle 27 landen in de EU vrij mag werken en wonen. Dat grote recht wordt ons ook afgepakt bij verlies van Nederlandse nationaliteit.
Annette zegt
Ik ben het hier helemaal mee eens, met name voor degenen die in Groot Brittannië wonen of buiten de Europese Unie.
Tjitske zegt
Hi Annette, not sure if you all know but anyone who is Dutch can now have dual citizenship if they are living in the UK. I know two Dutch friends (living in the UK) who have now applied this year, and got, their British citizenship, whilst retaining their Dutch nationality. This was appaently passed into Dutch law in June 2020 / early July 2020 (as per Schengen Visa website), so if it possible with the UK, then dual citizenship should be allowed globally for all Dutch nationals.
J Westland zegt
Hi,
I don’t know what circumstances your friends are in. I am in the UK, my son is born here and IS allowed dual, I am NOT unless I get married.
The exceptions law was passed, but will only be activated if rights of Dutch people in the UK are not guaranteed, which is quite vague. So I cannot use it as it is not active.
But maybe I missed something?
Mvg
J Westland
Aukje Karsemeijer zegt
I phoned the Dutch embassy in London to ask for my husband if he could get a Dutch passport however we needed to be married more than 3 years and for us not to live in the UK. Me and our children have all a Dutch passport.
My children have a dual nationality
Ann Flanagan zegt
Ik heb sinds mijn geboorte in 1964 dubbele nationaliteit- en ook twee paspoorten. Ik heb ook een Nederlands geboorte bewijs alsmede een Engels geboorte bewijs. In 1977 ben ik naar Engeland verhuist en in 1991 terug gegaan naar Holland. In 2001 zijn mijn dochters in Amsterdam geboren en hebben – net zoals ik – een Nederlands en ook een Engels geboorte bewijs. Zijn hebben beide ook twee paspoorten. Sinds 2004 wonen we in Engeland.
Gaat dit puur om paspoorten of heeft het ook effect op geboorte bewijzen? Mbt Brexit is het super belangrijk voor ons om beide nationaliteiten te behouden.
Johan zegt
Hans, je hebt gelijk. Legaal is het een heel belangrijk punt dat je met het verliezen van de Nederlanderschap ook de rechten en plichten als Europees Unielid verliest. In tegenstelling tot degene die je in eerste instantie schreef dat het hem/haar een worst is of the Europees Unielidmaatschap verliest, is dit uiteindelijk een belangrijk juridisch punt. Er zijn zaken hierover geweest (bijv het Rottman arrest) dat Nederland in een achterlijk daglicht stelt met de achterhaalde wetgeving.
Ik heb het altijd een beetje ‘echt Nederlandse hypocrisie’ gevonden, dat als je een andere nationaliteit aanneemt, je als een hoog verrader behandeld wordt.
Max Bierens zegt
I am one of these nederlanders.
My son is a dual citizen and was born in the US. His dad Born brabander has lost his pass port.
In today’s political climate and worlds situation both my wife and I want to leave the US.
I should have never lost my citizenship.
Adriana van de Pol zegt
Ik woon in Los Angeles en heb een green card omdat ik mijn Nederlandse nationaliteit wil behouden. Als ik hier nu werkloos word krijg ik geen werkeloosheid uitkering. Je word namelijk gezien als “a Burden of the State” en ze kunnen je de 10 jaarlijkse vernieuwing van je Green card weigeren. ( check met je emigratie adviseur )
Nederland wil toch niet dat we in deze depressie en pandemie terug komen om gebruik te maken van Nederlandse sociale dienst, uitkeringen en ziekte kosten verzekering?
Ik mag ook maar een half jaar per reizen buiten de USA omdat ik een green card heb en geen Amerikaans paspoort.
Ik zou graag mijn Moeder in Nederland voor een jaar of langer verzorgen. Ik breng capital en hulp naar Nederland en Nederland zou daar alleen maar van profiteren. Maar dan raak ik mijn green card kwijt na 6 maanden!
We zitten vast zonder 1 goede reden. Deze nutteloze wet hakt de Nederlandse verbinding aan stukken en ook de relaties and family banden lijden daaronder. Ik ben trots op mijn Nederlandschap en ik blijf een Nederlander, maakt niet uit waar ik woon. Ik ben daar geboren en getogen maar dat is blijkbaar zo uitgewist als ik een 2de paspoort aanvraag.
Iemand die in het buitenland geboren is met Nederlandse ouder(s) is blijkbaar meer Nederlands volgens de wet en mag 2 nationaliteiten eisen. Wat een rare regel.
Kortom als ik Amerikaan word en mijn Nederlandse nationaliteit verlies reis ik waarschijnlijk niet meer zoveel terug om mijn goed verdiende geld in Nederland ( en EUROPA ) uit te geven. En vooral niet als ik een visum moet aanvragen in mijn eigen geboorte land! In 1892 was deze wet waarschijnlijk ook al waanzin want je verliest je inwoners permanent en aangezien massaal luchtverkeer nog op een laag pitje stond waren dat er waarschijnlijk niet zoveel.
Of was de wet een soort blackmail; “ als je nu gaat kom je er niet meer in!”
Wellicht heeft de wet een handvol huiverige mensen in het land gehouden.
Maar de rest word lekker beet genomen zeg wat een antieke manier om NBNers te discrimineren en annexeren alsof onze geschiedenis en ons leven in Nederland nooit heeft bestaan.
Mijn motto is; “Rutte how op met “tutten” ! Verander deze victoriaanse wet en geef ons de Nederlandse indentiteit terug en pak het niet af.
Wij horen er ook bij, wij stemmen hebben vaak ouders, kinderen and school vrienden die allemaal nog in Nederland wonen. Hoe kan het mogelijk zijn in 2020
dat ik geen Nederlandse meer ben omdat ik in een ander land mijn kost verdien en als formaliteit een ander Paspoort nodig hebt.
Hollanders hebben zich altijd overal ter wereld gevestigd. Waarom maakt Nederland geen gebruikt van 1 miljoen entrepreneurial traveling fellow Dutchmen ( en hun families) die altijd weer op bezoek komen in Nederland en geld uitgeven als “ toeristen” en nooit iets terug verwachten behalve een echte Nederlander te zijn en te blijven.
Anthony zegt
Adriana,
Zeker eens met de argumenten die je in je comment naar voren brengt! Ik las dat je graag voor je moeder in Nederland wil zorgen voor een jaar, en wil je dan ook graag wijzen op de mogelijkheden die USCIS (United States Citizenship and Immigration Services) biedt voor dergelijke omstandigheden. Het is mogelijk om een re-entry permit aan te vragen voor reizen die langer duren dan 12 maanden, mits er aangetoond kan worden dat de afwezigheid in de VS van tijdelijke aard is en dat je de intentie hebt om verder wel (afgezien van de reis) permanent in de VS te wonen. Bespreek dit echter wel met een immigration attorney die hier meer van af moet weten!
Ik hoop dat dit enigszins helpt.
Anthony
Lilian van der zee zegt
Precies
Robert Coenen zegt
Het verliezen van de EU “nationaliteit” is de enige reden dat ik nooit Brit (en tegenwoordig geen Amerikaan) ben geworden. Het is inderdaad weg onredelijk gezien Belgen, Fransen, Denen etc. dat allemaal wél kunnen zonder hun EU paspoort te verliezen
Edwin zegt
Volkomen mee eens. Wil daaraan toevoegen dat kinderen geboren in het buitenland vaak de Nationaliteit van dat land krijgen en een NL passpoort kunnen aanvragen maar hun ouders moeten Nederlander blijven of behouden een andere nationaliteit dus geen recht op een dubbele Nationaliteit. Omringenden EU landen accepteren veelal een dubbele Nationaliteit. De NL buitenlanders zijn vaak entrepreneurs, sociaal niet afhankelijk van de Nederlandse staat en goede ekonomische and kultureele Ambassadeurs van NL. Waarom deze discriminering? Waarom wordt deze problematiek sinds jaren opzij geschoven door de NL politici? De groep Nederlanders in het buitenland hebben vaak al het Nederlandsschap dus geen reden of angst voor de Staat dat het recht op de Sociale verzekering-uitkeringen zullen stijgen. En nog belangrijker de Nederlanders in het buitenland hebben toch ook een NL Stemrecht maar hun problemen worden niet in acht genomen. Waar is the progressiteit en innoviteit die de Nerderlandse Staat altijd hoog in het Vaandel heeft staan?
Wilhelmina van kol zegt
Zelfde nu met dit allemaal ik ven als enige hier in Amerika van mijn familie ik heb geen kans om daar naartoe te vliegen om bij mijn familie te zijn gewoon te gek boor woorden
Wil ik liever niet zeggen zegt
Het verlengen van mijn paspoort wordt door de Nederlandse ambassade geweigert omdat ik een bepaald formulier niet van mijn ex-vrouw kan ontvangen – zij wil hieraan geen medewerking verlenen tot op de dag van vandaag niet. Ik probeer al sinds 2008 mijn toen nog geldig paspoort in zowel Nederland als ook in het buitenland te verlengen maar dit wordt door het ontbreken van voorgenoemd formulier geweigert (mijn ex-vrouw staat als partner op mijn Nederlandse Paspoort). De IND intreseert zich nergens voor en stelt vast dat ik mijn Nederlandse Identiteit automatisch ben verloren en adviseert de Nederlandse Rechtbank om mij deze niet terug te geven. Buiten mijn schuld en mogelijkheid om mijn paspoort te verlengen word mij mijn identiteit afgenomen… schandalig! Ik ben momenteel in Nederland in afwachting van het besluit. mag niet werken, niet fverzekerd worden, krijg geen broodgeld, geen enkele hulp bij stichtingen of gemeentes (want met een BSN in de RNI kan je alles vergeten)… En dat na jaren trouwe diest voor ons land, als Nederlands pensioen gerechtigde alles kwijt.
Dirk Hietberg zegt
Hoewel ik niet aan deze actie heb bijgedragen, waardeer ik het enorm.
Bedankt.
Bart. zegt
Geachte bestuur,
Mijn complimenten met dit initiatief. Jullie laten zien dat de nederlandse politiek nog niet van ons af is, en dat we een speler van belang zijn. Dat is bij uitstek de manier om in politiek Den Haag iets voor elkaar te krijgen. Het voelt als Margareth Thatcher toen ze op een EU vergadering zei “and I want my money back”. Veel ex-Nederlanders zeggen nu “and I want my nationality back”.
Patrick Peters zegt
Prima. Dit is hard nodig.
carla zegt
Goeie actie. Te meer omdat het steeds moeilijker wordt een consulaat te vinden op redelijke afstand om je paspoort te vernieuwen. Ik moet vanuit Rio de Janeiro naar Sao Paulo.
Door de beperkte openingstijden van het consulaat ben ik gedwongen een hotel te nemen. Dus, vlucht naar Sao Paulo, hotelovernachting. Dat is toch absurd.
Veel mensen kunnen dit soort reizen niet betalen, met als gevolg een verlopen paspoort en het verliezen van de Nederlandse nationaliteit!!!
george zegt
Uw probleem wordt niet opgelost met een 2 nationaliteit, ook dan zult U naar een consulaat of ambassade moeten voor verlenging. Lees U eerst eens in in de problematiek voor dat U reageert op een vraag. Overigens vind ik dat NLD wel het recht heeft om een 2de nationaliteit te voorkomen behalve wanner de persoon werkelijk alle moeite heeft gedaan om NLDer te blijven.
Marlies zegt
Niet helemaal correct. Als je de nationaliteit van het land waar je woont kunt aannemen zonder je Nederlandse kwijt te raken, heb je voldoende aan een paspoort van dat betreffende land om te reizen en als identificatie. In mijn geval (Australië) zou ik dus hier online en op het postkantoor mijn Australische paspoort kunnen verlengen, zonder ooit naar een Nederlands consulaat te hoeven reizen (in mijn geval 4000km) of the hoeven wachten tot iemand van het consulaat hier komt. En dit alles zonder mijn Nederlandse nationaliteit ooit te verliezen. Vergeet niet, je hebt geen paspoort nodig om een nationaliteit te bezitten. Mijn kinderen hebben een Australisch paspoort en een Bewijs van Nederlandschap (zij hebben dus een dubbele nationaliteit, driedubbel trouwens, maar dat is een ander verhaal) wat ik online en via de post kon aanvragen, maar omdat ik niet met de (Australische) vader getrouwd ben, verlies ik (en dus ook mijn kinderen) het Nederlandschap op het moment dat ik een Australisch “citizen” word. Als ik hier totaal wil integreren zonder mijn Nederlandse “Roots” te verliezen, wordt ik gedwongen om te trouwen. Belachelijk ouderwets. En wat bedoelt u met “er alles aan doen om Nederlander te blijven?” U kent de wet duidelijk niet, we zijn namelijk maar een paar uitzonderingen en als je niet in die categorie vald, heb je op het moment pech gehad. Iedere Nederlander die in het buitenland woont heeft zo zijn eigen redenen en als die Nederlanders de Nederlandse nationaliteit willen behouden dan zou dat in dit tijdperk van “Wereld burgers” geen enkel probleem moeten zijn. Ik ben het helemaal eens met de NBN dat onder geen enkele omstandigheid iemand zijn Nederlandschap verliest.
Johan zegt
Dank je Marlies, vanuit WA: helemaal met je eens.
Gilles de Wildt zegt
Marlies, dit is ingewikkeld, maar ik hoop dat ik het goed begrijp dat Nederlandse kinderen ook buiten de EU of EER wel hun Nederlanderschap kunnen behouden samen met de nationaliteit van het land waar ze geboren zijn of meer dan een aantal jaren wonen, als ook hun ene Nederlandse ouder het Nederlanderschap verliest. Wellicht kunnen de juridisch adviseurs van SNBN hierbij helpen.
Er zijn twee tegenstrijdige teksten:
(in: https://ind.nl/Nederlanderschap/Paginas/Verlies-en-intrekking-Nederlandse-nationaliteit.aspx )
1)
“Geen verlies van de Nederlandse nationaliteit
De minderjarige verliest zijn Nederlandse nationaliteit niet in de volgende situaties:
als een andere ouder de Nederlandse nationaliteit heeft.
als de minderjarige in het land waarvan hij de nationaliteit krijgt, is geboren en daar woont. Dit geldt niet wanneer de minderjarige een verklaring van afstand van de Nederlandse nationaliteit aflegt.
als de minderjarige minimaal 5 jaar onafgebroken woont of heeft gewoond in het land waarvan hij de nationaliteit krijgt. Dit geldt niet wanneer de minderjarige een verklaring van afstand van de Nederlandse nationaliteit aflegt.
Er zijn nog andere situaties mogelijk waarin de minderjarige de Nederlandse nationaliteit behoudt.”
Maar dit lijkt tegenstrijdig met:
2) “Een minderjarige verliest de Nederlandse nationaliteit in de volgende gevallen:
De minderjarige wordt door erkenning, wettiging, adoptie of gerechtelijke vaststelling van het ouderschap het kind van een persoon met een niet-Nederlandse nationaliteit. Hierdoor krijgt de minderjarige de nationaliteit van deze vreemdeling of de minderjarige heeft deze nationaliteit al.
De minderjarige doet afstand van de Nederlandse nationaliteit via een verklaring van afstand en heeft de niet-Nederlandse nationaliteit van zijn vader of moeder.
De vader of moeder verkrijgt een andere nationaliteit en de minderjarige deelt in de verkrijging of heeft die andere nationaliteit al.
De vader of moeder verliest de Nederlandse nationaliteit.
De minderjarige krijgt dezelfde nationaliteit als zijn vader of moeder.
Er zijn nog andere situaties waarin de minderjarige de Nederlandse nationaliteit verliest.”
Tjitske zegt
It is all extremely confusing! I was born in South Africa from my fully Dutch parents, who were born & bred in NL. As children we had Dutch nationality, but at 18 years of age, had to fully renounce any South African citizenship, in order to keep our Dutch one. We were never ever allowed dual nationality. So how come so many other children from Dutch parents have managed to get dual citizenship? Cant understand any of it!
Ilvamcosta Bosch Costa zegt
Goed gezegd Marlies!!
Ilva Bosch Costa zegt
Goed gezegd Marlies!!
Martien zegt
Helemaal mee eens. Ik woon in Mexico. Mijn zaak betaalt belasting in Nederland voor mijn werkzaamheden in Mexico. Maar ik mag geen Mexicaans passport krijgen, dan verlies in mijn Nederlandschap, maar moet dan nog wel steeds de belasting betalen in NL.
Elvier Yemaya zegt
Goed verwoord, Marlies! Helemaal mee eens!
Adriana van de Pol zegt
Goed uitgelegd
Saskia Hur zegt
Inderdaad.
Woon in Israël, heb Israëlisch paspoort. Nederlands paspoort ingenomen door Nederlandse Ambassade tijdens mijn aanvraag voor advocaat voor echtscheidings procedure van NL echtgenoot.
Jurjen zegt
Marlies, vanaf ~2022 zul je toch echt je NL paspoort moeten vernieuwen bij een consulaat/ambassade als de ETIAS wordt ingevoerd. Als het programma eruit komt te zien als de Amerikaanse ESTA of de Canadese eTA, kan je niet een ander paspoort gebruiken om af te reizen naar de EU, want als EU burger kun je waarschijnlijk dan geen ETIAS aanvragen.
Arthur Jansen zegt
Ik woon al meer dan 50 jaar in Australia mar heb nog steeds een Nederlands (EU) paspoort wat het gemakkelijker maakt door Europa te reizen. Ik moet iedere 5 jaar een “permanent resident visa ” aanvragen bij de Australische immigratie dienst (+/- A$400) wat niet zo’n probleem is via internet. Gelukkig is het Nederlandse paspoort nu 10 jaar want het Nederlandse consulaat maakt het steeds moeilijker om een paspoort te verlengen of vernieuwen. Lijkt wel of ze het expres saboteren zoals speciale zaken waar je een pasfoto moet laten maken in de buurt van het Consulaat vanwege een speciale afmeting (klinkt verdacht als een monopolie). Ik woon in Sydney, zo ongeveer de enigste plaats waar een paar uur per week het Consulaat open is. Voor de rest van Australia een “Popup Shop” als je geluk hebt voor een dag of zo
Ed zegt
Nou George, waarom ben je dan tegen? Ik heb een letterlijk doodzieke schoonmoeder moeten achterlaten en een stokoude moeder en ben met pijn in het hard gegaan en ben met mijn gezin met 4 jonge kinderen (allen in Nederland geboren) onvrijwillig naar het buitenland verhuist omdat mijn buurman zo gevaarlijk was “dat mijn veiligheid in Nederland niet meer gegarandeerd kon worden”. Mijn kinderen spreken allemaal Nederlands (zelfs degene die hier aankwam toen hij nul was) en zodra die eikel die ons het leven zuur maakte in Nederland een keer geveld wordt door Corona of een andere maffioos ofzo, wil ik zo snel mogelijk terug. Als ik het goed begrijp ben jij daar op tegen?
Robert Coenen zegt
Ik vind dat Nederland helemaal het recht niet heeft om een Nederlander van zijn nationaliteit te ontdoen alleen maar omdat zo’n dom stuk papieren paspoort niet op tijd is verlengd. Dat is niet van deze tijd en dit doen andere vergelijkbare landen toch ook niet? Leg een Fransman of Brit dit uit. Ze zullen de krankzinnige bureaucratie omtrent dat papieren paspoort niet kunnen geloven.
Lilian van der zee zegt
Besta George, Dat is dan maar 1x in de 10 jaar.
Ans zegt
Goed punt Carla. Ik woon in Melbourne, Australie. Het is hier nu zo dat alle Nederlanders in het hele land naar Sydney moeten reizen om hun paspoort te later vernieuwen. Grote afstanden dus. Daar verlies je een paar dagen van je werk mee en zo ook een hoop geld. Dat veranderd dus niet met een dubbele nationaliteit, maar dat zouden de meeste mensen er wel voor over hebben. Ikzelf mis een van de weinige uitzonderingen op de huidige wet met net 5 maanden. Erg jammer, want ik will graag Nederlander blijven, het zit gewoon in mijn hart, maar ook wil ik meer kunnen bijdragen aan in mijn geadopteerde land.
Elly Aussie zegt
Top gedaan en nu moet de politiek wel luisteren naar de 1 miljoen Nederlanders in buitenland. Het zou het leven zoveel makkelijker en gelijkwaardiger maken als we dubbele nationaliteit zouden krijgen. Sommigen in mijn familie hebben het wel en de anderen weer niet… ik kan niet wachten tot dat ik ook Australiër kan worden. Australia vind dat helemaal geen probleem die juichen het juist toe!
Bernard zegt
Helaas Elly, de NEDERLANDSE politiek “moet” niets, en LUISTEREN is geen goede Nederlandse karakteristiek.
Simone zegt
Prima. Ben zo blij dat dit nu goed de aandacht krijgt. Zo’n ouderwetse wet. Zo’n krachtige advertentie. Wij worden als Nederlanders beperkt om Nederland echt te vertegenwoordigen in zo veel omstandigheden. Ik zie er naar uit om 2 paspoorten te verlengen!
Pieter de Jong zegt
Goed initiatief. Hard nodig dat de wet wordt aangepast om de werkelijkheid in deze wereld beter te volgen.
Mijn vrouw heeft de Duitse en Australische nationaliteit, mijn kinderen de Nederlandse en Australische nationaliteit en ik de Nederlandse. Wij verhuizen voor mijn werk elke paar jaar. We willen graag een huis kopen in Australië, maar zonder Australische nationaliteit kan ik dat niet terwijl zij geen hypotheek kan krijgen omdat ik degene ben die werkt.
Voor de Nederlandse overheid lijken we sowieso een lastige groep te zijn: wetgeving voor banken die ervoor zorgt dat je je Nederlandse bankrekening zomaar kwijt bent, DigID is dramatisch zodra je geen Nederlands telefoonnummer hebt en niemand die je kan helpen.
Het lijkt me dat de overheid dit wat serieuzer moet oppakken. We zijn tenslotte een significante groep met stemrecht.
Thomas zegt
Ik heb ook alleen een NL paspoort en een huis gekocht in Australië en een mortgage, zou geen probleem moeten zijn?
Pieter de Jong zegt
Jij woont waarschijnlijk in Australië? Ik woon er nog niet (we hebben vroeger wel in Sydney gewoond), maar we willen alvast een huis kopen voor na mijn pensioen.
Annelies zegt
Helemaal mee eens..
Tjitske zegt
Hi Pieter, I have a number of good friends who all bought homes in Australia, without becoming Australian citizens. They were all on work permits. So not sure why you would not be allowed to buy a home there. What a confusion everywhere! Groetjes.
Arthur Jansen zegt
Niet correct dat je Australier moet zijn om een huis te kopen of een hypoteek aan te vragen . Ik woon al 50 jaar in Australie ben nog steeds Nederlander en heb meerdere malen huizen gekocht en verkocht. Weet niet waar je die informatie vandaan hebt.
Sietske de Groot zegt
Heel goed initiatief! Ik kijk zo uit naar de mogelijkheid om mijn stem uit te kunnen brengen in de Britse verkiezingen van 2 mei 2024.
Yvonne Pel zegt
Hallo, ik woon sinds 2001 in Zweden. Hier houd ik de politisk bij en een paar jaar geleden Wilde ik Dan ook in Zweden stenen, maar dat kon alleen als ik Zweed werd. Dus verloor ik mijn Nederlanderschap. Iets waar ik veel verdriet van heb en heb gehad. Ik voel me behandeld als een crimineel, terwijl ik van Zweden 2 nationaliteten mag hanteren word ik door Nederland gewoon weggegooid. Ik voel me verbannen. En het ergste vind ik nog dat als mijn partner (ook Nederlandse nationaliteit) Zweed wil worden Dan mag hij wel 2 nationaliteten hebben omdat hij Dan met een Zweedse getrouwd is. Ik wil dat ik ook de Nederlandse Nationaliteit terug krijg. Iedere keer zo rond de verkiezingen duikt deze EIS weer op. Politiker partijen zeggen dat dit idd moet veranderen maar zo snel als de verkiezingen achter de rug zijn blijft alles bij het oude. Verander die wetgeving nu eens een keer! Als er iemand is die een handtekeningen actie wil starten Dan hoor ik daar graag van.
Truus zegt
Dat betreft alleen de verkiezingen voor het parlement. Voor de gemeentelijke en provinciale verkiezingen bestaat die beperking niet en kan je je stem uitbrengen.
Pieter de Jong zegt
Jij woont waarschijnlijk in Australië? Ik woon er nog niet (we hebben vroeger wel in Sydney gewoond), maar we willen alvast een huis kopen voor na mijn pensioen.
Pieter de Jong zegt
Sorry, daar ging iets niet goed met plaatsen.
Nicole zegt
Uitstekende actie SNBN. Ik hoop dat de grote partijen snappen dat 1miljoen stemmen van buitenlandse Nederlanders interesant voor hun is. Ook goed voor de nu verzwakte Nederlandse handelspositie in de EU (na Brexit) als 100000 Nederlanders de Britse politiek kunnen beinvloeden.
Martijn zegt
Mensen die willens en wetens zich hebben laten nationaliseren in het land waar ze nu wonen, terwijl ze wisten dat ze daarmee hun Nederlandse paspoort zouden verliezen….
Het spijt me, maar dan moet men niet nu ineens gaan piepen. Ook ik woon en werk in het buitenland, maar er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijzelf te laten nationaliseren, zelfs niet als een dubbele nationaliteit mogelijk zou zijn.
Ik ben beslist niet tegen dubbele nationaliteiten, maar ik steun deze actie niet. Gewoon echt niet. Mensen moeten eerst maar eens nadenken voor ze wat doen.
Johan zegt
Bedankt voor het ventileren van dit uiterst kortzichtig perspectief. U bent duidelijk niet op de hoogte van de feiten.
Er zijn vele landen waar je als Nederlander voor het uitoefenen van je beroep de nationaliteit moest aannemen van het land waar je heen verhuisd (werken voor de overheid, werken in beroepen waar security clearances van belang zijn). Niet iedereen is in de luxe situatie waarin U zich bevindt, lekker Nederlander te blijven maar wel te profiteren van alles dat de nieuwe omgeving biedt.
U hoefde niet na te denken voor wat U deed, klinkt ook niet naar het type dat dat doet.
laura zegt
Volkomen mee eens, mensen geven vrijwillig hun Nederlandse Nationaliteit op, maar als ze daar spijt van hebben is het de schuld van de Nederlandse regering. Velen zeggen “maar ik moest voor mijn baan”, het beslot werd gedaan. Je bent verantwoordlijk voor je eigen beslissingen, het maakt niet uit hoe andere landen het doen, dit gaat om de Nederlandse Regels.
Jan zegt
Niet iedereen kiest er voor z’n Nederlanderschap op te geven, dus aub voorzichtig met je aannames. Er zijn velen (waar ik toebehoor) die twee nationaliteiten hadden maar de Nederlandse kwijtraakten toen hun paspoort verliep. En daar is niks vrijwilligs aan.
Jurjen zegt
Klopt dat het om de Nederlandse regels (wetten) gaat, maar die zijn achterhaald en Nederland is één van de weinige landen ter wereld die nog zo moeilijk doet over het bezit van meer dan één nationaliteit. Zodoende nemen veel Nederlanders een andere nationaliteit aan zonder te weten dat de Nederlandse overheid dan automatisch de Nederlandse nationaliteit afpakt.
Daarnaast zijn er veel Nederlanders die wel een dubbele nationaliteit kunnen hebben, maar niet wisten dat het tijdig vernieuwen van hun NL paspoort een voorwaarde is om de nationaliteit te behouden. Te gek voor woorden dat een datum op een reisdocument je nationaliteit kan afnemen. Dit moet worden verbeterd!
Robert Coenen zegt
De Nederlandse wet is nog stommer: juist wanneer je maar één nationaliteit hebt (de Nederlandse) kun je terwijl je in het buitenland woont gerust je paspoort laten verlopen. Je kunt na 30 jaar gewoon nog dat Nederlandse paspoort opeisen: Nederland mag je in dit geval de nationaliteit niet afnemen omdat je anders statenloos zou worden. Wat Nederland doet is juist mensen met twee nationaliteiten het leven zuur maken door te eisen dat om hun NL te behouden ze dat NL paspoort op tijd moeten verlengen. Gewoon bureaucratisch treiteren en de zaken onnodig ingewikkeld maken, dat is alles gewoon het Nederlandse beleid
Danno Lahr zegt
Zwitsers, Australiërs, Canadezen, Brazilianen, Finnen, Portugezen, Ieren, Fransen, Italianen, Denen, Britten, Belgen, IJslanders, Spanjaarden, Bulgaren, Hongaren, Noren, Grieken, Nieuw-Zeelanders, Albanezen, Kroaten, Amerikanen, Russen en Argentijnen, etc. etc. allemaal kunnen zij de vruchten plukken van dubbele nationaliteit. In de felle internationale concurrentie, alleen als Nederlander sta je in de kou met je 1 paspoort handicap al twee doelpunten achter. Terwijl de rest van de westerse beschaving hoofdschuddend niet weet of ze je moeten uitlachen of meehuilen uit medelijden. Niet door toedoen van de bureaucratie van je gastland, maar je eigen regering. Geboren en getogen Nederlanders uit Nederlandse ouders de pas afpakken, diep, diep triest!
Karl van Eijk zegt
Hallo Nederlanders, ik leef al bijna 60 jaar in Zwitserland (sinds 1962), ben dit jaar 81 geworden (hoop dat ’t 100 worden) en zou het niet echt leuk vinden nu nog mijn NL pas kwijt te raken.
Willy de Roode zegt
Ik (Nederlandse, in 1974 getrouwd met- en inmiddels weduwe van een Duitse man) woon nu al 46 jaar in Duitsland. Ik heb al meedere nadelige ervaringen door het feit, dat ik niet Duits ben. Ik heb vijf kinderen, waarvan er een in Nederland woont. De kinderen kregen allemaal automatisch alleen de Duitse nationaliteit. Toen iemand me vroeg, waarom ik niet ook de Duitse nationaliteit had, ik woonde toen ruim vijf jaar in Duitsland. Toen ik me daarover informeerde, hoorde ik, dat dit ten eerste niet goedkoop was en dat ik ten tweede gelijk mijn Nederlanderschap zou verliezen. Dus dat kwam voor mij niet in vraag. Bij een van mijn aanvragen om een nieuw paspoort (inmiddels ook al zo’n vijftien jaar geleden) werd me ineens verteld, dat mijn jongste zoon de mogelijkheid had gehad om naast zijn Duitse ook de Nederlandse nationaliteit te habben, want dit was vanaf zijn geboortejaar mogelijk. Maar dat had dan ergens gelijk na zijn geboorte moeten worden aangevraagd zijn. Niemand had me ooit eerder daarover geïnformeerd. Het ene kind, dat in Nederland woont, is alleen Duits, wat ook lastig is.
Ik begrijp niet, waarom in deze aangelegenheden (dus niet slechts in mijn geval) hier zo moeilijk over gedaan wordt.
Henk van Voorthuizen zegt
Tien jaar geleden werd ik willens en wetend Amerikaan en verloor door die daad mijn Nederlandse nationaliteit. Tot mijn verrassing feliciteerde de vriendelijke mevrouw die mijn “naturalization ceremony” leidde mij in het Nederlands met mijn beslissing Amerikaan te worden. Ze vertelde mij na de ceremonie dat zij in Soest was geboren – ik in het buurdorp Woudenberg – en dat zij was getrouwd met een Amerikaan die lang geleden op Soesterberg sleutelde aan Amerikaanse straaljagers, Zij vertelde mij ook dat zij weer Nederlandse was geworden nadat een uitzonderingsregeling op de wet tegen dubbele nationaliteit van kracht was geworden. Die vriendelijke mevrouw kan naar Nederland reizen om haar familie in Soest te bezoeken wanneer zij dat wil. Ik kan op het ogenblik mijn familie in Woudenberg niet bezoeken wegens de covid-19 reisbeperkingen. Ben ik een bedreiging van de volksgezondheid in Nederland en die vriendelijke mevrouw uit Soest niet?
PS: Drie hoera’s voor de actie’s van de SNBN!
Johannes (Hans) van Dijk - Van Wijk zegt
In Mexiko getrouwd, voor mijn werk en om mijn familie te kunnen onderhouden moest ik de mexikaanse nationaliteit aannemen. Dientengevolge raakte ik mijn Nederlands Paspoort kwijt. Het deed wel pijn en ik zou het erg graag terug krijgen.
afiena kamminga zegt
Zelfs mijn man, van oorsprong een Deen die, al meer dan een half leven in Canada wonend, altijd aan zijn deense nationaliteit had vastgehouden met alle nadelen (carriere inbegrepen) van dien, kon EINDELIJK een paar jaar geleden toch Canadees worden toen zelfs de (op dat punt ZEER behoudende) Denen besloten dat er geen ZINNIG argument meer was aan te voeren ter verdediging van de 19e eeuwse houding (tot dan toe ook daar geldend) gelijk aan de nederlandse weigering om dubbele nationaliteit toe te staan. Nu geniet mijn man dus wel (eindelijk) van het recht op staatsburgerschap in zijn land van oorsprong EN in ons woonland, zonder door zijn geboorteland te worden ‘afgestraft’ met het ontnemen van zijn geboorterecht als Deen. (Want ZO voelt dat, ook voor ons geboren en getogen Nederlanders die dit overkomt en dat is godgeklaagd!) Nu blijkt dat daardoor ook ik, die altijd aan mijn Nederlandse nationaliteit heb vastgehouden gedurende al onze jaren in Canada (ook ten koste van allerlei opofferingen, want je bent en blijft zo toch een ’tweederangsburger’ in je woonland….) ineens OOK (omdat ik nu dus met een, — dankzij dat besluit van het DEENSE parlement nota bene en daaropvolgende actie van mijn man — met een Canadese man ben getrouwd’…) ineens WEL het recht geniet om de NL nationaliteit te behouden, NAAST die van Canada. Nou, hoe RECHTVAARDIG is dat tegenover ANDERE nederlanders in het buitenland die toevallig zijn getrouwd met een mede-Nederlander, zodat zij dus BEIDEN het ongeluk hebben in deze kwestie te worden gedupeerd door kortzichtige, gevoelloze, onverschillige, EN WERELDVREEMDE!!!!! parlementariers in Den Haag. Ben je als echtpaar ALLEBEI nederlander, dan heb je dus pech gehad… volgens de kostbare, onbreekbare, regels van een klein raar landje dat doorgaans meent in de wereld vooraan te lopen op allerlei gebied…maar dat in deze als vrijwel enig nationale regering in West Europa het beter meent te weten dan zijn Europese buurlanden. Nog nooit in al deze jaren heb ik soliede argumenten mogen horen die verdedigen waarom dat dan wel zo moet blijven. Het zou mooi zijn om deze keer, al was het maar uit beleefdheid, een goed beredeneerd antwoord te ontvangen van de betreffende arrogante slimmerikken in Den Haag. Oh, for HEAVENS’ SAKE, Rutte, hou in ’s hemelsnaam toch op, man, met dat dwaze TUTTEN!!!
Robert Coenen zegt
Denemarken is inderdaad op veel punten nog een stuk rechtser en nationalistischer dan Nederland. Maar klopt op dit punt zijn ze tot inkeer gekomen en maakt daar Nederland echt mee te schande. 19e eeuwse wetgeving zit ons dwars in 21e eeuw. Behalve de Oostenrijkers heeft geen enkele andere Europeaan deze beperking op zijn vrijheid nog
Adrian Schoot Uiterkamp zegt
Klopt helemaal, Afiena.
Omdat mijn vrouw Canadees is en geen Nederlander, was het mogelijk voor mij om dual citizen hier in Canada te worden.
Dit werd een aantal jaren geleden aangescherpt, en ik moest met diverse officiele documenten op het Nederlandse consulaat in Toronto verschijnen. Ik moest een nieuwe “copie” geboorte bewijs voor mijn vrouw en onze trouwacte aanvragen. Deze kreeg ik rechtstreeks van de Canadeese overheid toegestuurd na aanvraag. Aangekomen bij het consulaat bleek dit niet voldoende. Ik moest de nieuwe documenten naar Ottawa sturen om officieel te laten veriferen dat ze “echt” waren!
6 maanden en honderen dollars later werd mijn Nederlands paspoort……….verlengd!!!!
Ja, verlengd!! Want ik was al een dual citizen voor vele jaren!
What a red tape!!
P.S. Nieuw is dat ik voor een DigID nummer naar Washington D.C. moet of naar Schiphol! Dit kan niet meer in Toronto.
Roelant Hofmans zegt
Ik heb Nederlandse ouders, ben in Nieuw Zeeland geboren, en heb vanaf mijn 23ste 16 jaar in NL gewerkt met een NL Paspoort, alle drie kinderen in Amsterdam geboren, vrouw ook. Wij wonen inmiddels in NZ en kunnen niet terug omdat ik mijn NL paspoort kwijt ben.
Zij willen graag in NL wonen en gewoon hard werken maar ik kan niet mee.
Voelt erg rot.
Felicia van Os zegt
Hartelijk dank voor deze actie! Ik ben in NL geboren en getogen, en toen gaan studeren in Frankrijk en daarna de VS. Ik ben na mijn studies getrouwd, kreeg een werkvergunning en een goede baan en ben dus gebleven. Op een gegeven moment wilde mijn ouders heel graag ook naar de VS verhuizen om dichter bij te zijn. Als Nederlanders zouden ze via deze vorm van “family reunification” (als ouders) destijds 9 jaar hebben moeten wachten om een visa te krijgen. Idioot lang natuurlijk, zeker als je, zoals mijn ouders toen, al 70 bent. Dus ik ben toen Amerikaanse geworden, en kon ze daarmee binnen een jaar naar de VS krijgen. Helaas was ik inmiddels gescheiden van mijn Amerikaanse man, dus kon ik mijn NL nationaliteit niet behouden. Mijn ouders zijn overleden en ik woon inmiddels in Denemarken (met mijn Deense partner) waar het echt veel moeite en geld kost om te mogen blijven wonen als “Amerikaanse”.
Theodorus Wortman zegt
Afblijven van ons Nederlandschap……….
Annemieke zegt
Precies. Marlies heeft 100% gelijk. Ik woon al 40 jaar in the US
Mijn Amerikaanse man is overleden dus nu kan ik mijn Nederlandse nationaliteit niet meer behouden als ik Amerikaan word. Slaat helemaal nergens op.
Dusan Jansen zegt
Goed initiatief. Ga zo door met dit werk! Nederland moet praktischer worden.
De wetgever stelt in Artikel 15 van de Rijkswet op het Nederlanderschap dat een meerderjarige Nederlander zijn Nederlanderschap automatisch verliest door het vrijwillig verkrijgen van een andere nationaliteit (uitzonderingen daargelaten).
Stel nu dat een in Nederland geboren, getogen en nog altijd in Nederland woonachtig en werkende en meerderjarige Nederlander vrijwillig een tweede nationaliteit (NON-EU) aanneemt (zelfde als 1 vd ouders). Strikt genomen verliest hij/zij dan de Nederlandse nationaliteit. Echter is dit niet proportioneel. Hij/zij is dan genoodzaakt om zijn/haar baan op te zeggen, huis te verkopen etc etc. Dus op basis van het Tjebbes-arrest zou hij/zij een zeer goede kans maken om toch het Nederlanderschap terug te krijgen na een verlies.
Dit is allemaal zo krom. Het moet gewoon 1 keer systematisch goed geregeld worden. We leven niet meer in de 19de eeuw. Een band hebben met twee landen is goed mogelijk.
Alsof je een voetbalwedstrijd begint met een 0-3 achterstand (t.o.v. andere landen).
Groet,
Dusan
Jurjen zegt
Volledig eens met de boodschap.
Nederland probeert altijd de beste leerling van de klas te zijn, zelfs als de lesstof compleet achterhaald is. Dit soort ultra-conservatieve waarden horen niet bij de Nederlandse samenleving en identiteit. De mogelijkheden tot een tweede nationaliteit en het behoud van de Nederlandse nationaliteit moeten worden verruimd.
In zo vele landen wordt het “multiburgerschap” gezien als een groot pluspunt in een multiculturele samenleving, in Nederland wordt je als border-line crimineel beschouwd als je dit onderwerp aankaart. Het soort afschuw dat wordt onderbouwd met Geert-Wilders-achtige one-liners die geen relatie hebben met de werkelijkheid.
Wij – de Nederlanders in het buitenland – zijn ‘s-lands beste lokale ambassadeurs, zijn trouw aan ons vader-/moederland, maken bruggen tussen onze verschillende landen, maar worden niet langer geaccepteerd in ons oude “thuis” als we ineens een andere nationaliteit aannemen of vergeten een doodsimpel document tijdig te vernieuwen. Dit past niet in een vooruitstrevende mentaliteit, laat staan in een simpele 21ste-eeuwse logica. Minder naar de handvol sociaal-geblesseerde leden van de PVV in de tweede kamer luisteren en meer naar de ca. 1 miljoen ambassadeurs in het buitenland.
Jack van Ommen zegt
Ik ben al in 1963 in de V.S. genationaliseerd. En vind dit een geweldig idee.
Mijn grootste probleem is dat ik maar 90 dagen in de Schengen landen mag doorbrengen. Daar zou op het minst een schikking mogelijk zijn voor in Nederland geborenen een langere ononderbroken periode in de Schengen landen te kunnen verblijven.
My werd, per abuis, mijn Nederlands paspoort afgenomen, door Jonkheer Beelaerts van Blokland, de Nederlandse zaakgelastigde in Vietnam toen ik als dienstplichtige in het Amerikaanse leger in Saigon in 1961 mijn Nederlands paspoort probeerde te verlengen. Ik was een paar maanden statenloos.
Marjorie zegt
Goede actie.
Ik zou graag willen stemmen hier in Catalunya Spanje; zeker als het gaat om de onafhankelijkheid van Catalunya en voor het parlement, maar mag dat niet omdat ik geen Spaans paspoort heb. Als ik een Spaans paspoort zou aanvragen (waar ik inmiddels recht op heb), dan verlies ik mijn Nederlandse paspoort en dat wil ik niet.
Ondertussen ben ik hier een soort tweede rangs burger die wel alle belastingen betaalt, maar niet mag stemmen. Persoonlijk wil ik liever hier stemmen dan in Nederland. Het recht om te stemmen in Nederland wil ik best opgeven, maar mijn Nederlandse paspoort wil ik niet kwijt.
Het is toch je identiteit. Ik blijf Nederlander.
Edward van Veen zegt
Nederland is altijd haantje de voorste, op allerlei punten. Het eerste land waar mensen van hetzelfde geslacht mochten trouwen, euthanasie, transseksualiteit, drugs en waar alles kan en alles mag.
Ik denk echter dat de gedachtegang van een nationaliteit een andere is. Men wil koste wat het kost dat als een buitenlander tot Nederlander wil naturaliseren men dan wil dat die persoon 100% Nederlander wordt.
Dit is natuurlijk nooit het geval. Die gaat geen boerenkool met worst eten omdat hij/zij een Nederlands paspoort heeft, men blijft altijd iemand met een andere achtergrond en een paspoort doet daar niets aan af.
Ik woon al 44 jaar in Duitsland, heb uitsluitend de NL nationaliteit terwijl mijn 3 kinderen Duits/Nederlands, net als men eerste vrouw, die haar Nederlandse paspoort in die tijd per post kreeg opgestuurd, zonder
ooit bij een Nederlandse autoriteit te zijn geweest, enkel en alleen omdat ze met mij, een Nederlander was getrouwd.
Ik denk, dat Nederland eens overstag moet, gewoon: Het Nederlanderschap is onvervreemdbaar en wil je geen Nederlander meer zijn dan deel je dat de staat mede. Al die stiekeme regelingen, paspoort afpakken
moet voor eens en altijd afgelopen zijn. Vrijheid blijheid.
Ik denk overigens ook dat bij de mogelijkheid van de dubbele nationaliteit er veel meer mensen Nederlander willen worden, wat overigens heel goed is voor de democratie. Het is niet gezond voor een samenleving als er in het parlement een deel van het volk wordt gerepresenteerd.
Margriet de la Reza Snoek zegt
behalve de praktische kant waar ik het nu niet over wil hebben, wil ik het over de emotionele kant hebben. ik ben geboren in Nederland van Nederlandse ouders en groot ouders , ik voel mij uitsluitend Nederlandse hoewel ik jarenlang in andere landen heb gewoond . Ik heb veel Europese vrienden die wel dubbele nationaliteit hebben omdat de meeste Europese landen dit toestaat.Zij voelen zich allen onderdanen van hun geboorteland met de gemakken die ons niet gegeven wordt. Waarom???
Er zit geen enkele logica in deze reden. In Nederland zijn mensen met dubbele nationaliteit omdat hun land van herkomst niet hun geboorte nationaliteit af willen/ kunnen nemen. Wat is dit voor discriminatie?
R. HEF zegt
Hallo
Ik heb een nederlands PP. Woon in Duitsland nu bijna 5 jaar. Mij is de duitse Pas, Pas angeboden. Ik heb geen enkele behoefte om deze te krijgen. Ik ben Nederlander en zal het altijd blijven. Zodoende zal ik personlijk nooit over wegen om een tweede Nationalität er bij te nehmen. Maar toch kan ik zeker begrijp en dat het voor anderen nuttig zou kunnen zijn.
bob zegt
ik moest 3 jaren vechten om weer gewoon nederlander te ‘mogen’ zijn
verloor mijn Nederlanderschap, omdat ik Ozzie werd, zonder daar ooit van op de hoogte te zijn geworden, ondanks dat ik secretary was van de Dutch Australian Centre en veel kontakt toen met consul Reitsma had.
Later gewoon ‘met terugwerkende kracht’ weer een Ned paspoort, maar die rechterlijke uitstpraak zijn ze bij de IND “kwijt”. Weer een schop achteraf!
Probeer nu al jaren om een waarschuwingsartikel in de Dutch Australian Weekly of zoiets te krijgen, to no avail!!!
WAAR BLIJFT ONS RECHT?
Willem de Brit zegt
Potentieel gouden randje aan het verlies van nederlanderschap, er is een aantrekkelijke bonus bij terugkeer:
https://www.iamexpat.nl/expat-info/taxation/30-percent-ruling
Ik heb mijn nl nationaliteit nooit opgegeven, het is afgenomen. Het was in 2007 een bewuste keuze brit te worden omdat ik heel ouderwets in democratie geloof en wilde kunnen stemmen daar waar ik belasting betaal. En het ene eu paspoort of de andere, wat maakte dat verder uit? Had een amusante conversatie met de nl ambassade in London, die geen direct antwoord hadden op mijn vraag of ik me nog moest afmelden. Na een lange luistersessie Vivaldi was het antwoord dat ze graag zouden zien dat ik mijn nl paspoort en kopie van het naturalisatie document zouden ontvangen. Wat ik niet gedaan heb, waarom zou ik ervoor betalen dat veilig op te sturen, zo nederlands was ik nog wel. Vrouw (later genaturaliseerd) en onze kinderen (hier geboren) hebben wel nl/uk dubbele nationaliteit. Mijn zoon had zelfs paspoorten met verschillende achternamen, omdat (andere ouderwetse wet) in nl kinderen niet een andere achternaam kunnen, in de uk kan dat wel. Maar zijn laatste nl paspoort heeft zijn britse achternaam, omdat nl besloten had dat buitenlandse wetten te respecteren, en dat we zijn eerste paspoort onder zijn britse naam hadden aangevraagd. Er is dus hoop dat nl minder star is dan het nu lijkt.
Martineke zegt
Wat is de reden dat de Nederlandse regering nog steeds een 19e eeuwse wetgeving hanteert betreffende het afnemen van de Nederlandse nationaliteit als je een andere nationaliteit aanneemt voor woon- of werkredenen?
Er zijn honderd duizenden mensen van over de hele wereld die een Nederlands paspoort hebben gekregen van onze regering en ook nog steeds die van hun geboorteland bezitten.
Weet iemand wat de Nederlandse regering denkt te verliezen door Nederlandse staatsburgers met een tweede paspoort ook te behouden?
Kenneth zegt
Het verlengen van mijn paspoort wordt door de Nederlandse ambassade geweigert omdat ik een bepaald formulier niet van mijn ex-vrouw kan ontvangen – zij wil hieraan geen medewerking verlenen tot op de dag van vandaag niet. Ik probeer al sinds 2008 mijn toen nog geldig paspoort in zowel Nederland als ook in het buitenland te verlengen maar dit wordt door het ontbreken van voorgenoemd formulier geweigert (mijn ex-vrouw staat als partner op mijn Nederlandse Paspoort). De IND intreseert zich nergens voor en stelt vast dat ik mijn Nederlandse Identiteit automatisch ben verloren en adviseert de Nederlandse Rechtbank om mij deze niet terug te geven. Buiten mijn schuld en mogelijkheid om mijn paspoort te verlengen word mij mijn identiteit afgenomen… schandalig! Ik ben momenteel in Nederland in afwachting van het besluit. mag niet werken, niet verzekerd worden, ik krijg geen broodgeld, geen enkele hulp bij stichtingen of gemeentes (want met een BSN in de RNI kan je alles vergeten)… En dat na jaren trouwe dienst voor ons land, als Nederlands pensioen gerechtigde alles kwijt.
Diana de Winnaar zegt
Good day,
I trust this email finds you well.
I refer to the “SNBN nieuwsbrief” van 17 Oktober and 12 December 2020.
• “Stop met afpakken Nederlandse paspoorten – Geef het Nederlandschap terug aan degene die het verloren hebben”.
Thank you so very much for your articles and your support regarding the loss of Dutch nationality, much appreciated.
I have lost my Dutch nationality. I was not aware that I had to renew my Dutch citizenship. If I had known, I would have done it immediately.
I was heartbroken when I hear that I have lost my Dutch nationality and will sincerely appreciate it if you can assist me to regain my Dutch citizenship.
I have a Dutch passport, but it expired in 1989. I do understand and accept the fact that due to my fault and not renewing my passport on time, this cannot be renewed.
• Both my parents (deceased) were Dutch citizens.
Father was born in Zeist – 20 August 1930
Mother was born in Zeist – 10 December 1935
They immigrated to South Africa in 1964.
I was born in 1965 in SA, where I still live.
• My brother, grandparents (deceased) and all my family members still live in the Netherlands.
• We would like to immigrate to the Netherlands, but now we can’t.
• Both my children (daughter and son) work and stay in the Netherlands and are highly skilled.
I will do anything to regain my Dutch citizenship.
You can count on my support. Please let me know what you need from me.
Thanking you in advance.
Kind regards,
Diana
Geert zegt
Wat gebeurt er eigenlijk als je voor het eerst weer in Nederland aankomt (remigratie) terwijl je recentelijk een andere nationaliteit hebt aangenomen en daarmee op papier je Nederlanderschap bent verloren maar daar verder geen melding van maakt (met nog 5+ jaar op je Nederlandse paspoort)? Zijn de internationale systemen zo op elkaar afgesteld dat ze bij de douane al kunnen zien dat je Nederlandse paspoort dus eigenlijk ongeldig is? Of zou je op deze manier 5+ jaar onder de radar kunnen blijven, totdat je je Nederlandse paspoort gaat vernieuwen (en moet aangeven of je nog een andere nationaliteit bezit)?
Eelco Keij zegt
Dag Geert,
Op het moment dat je een andere nationaliteit hebt aangenomen en niet onder één van de uitzonderingen valt, ben je per direct je Nederlanderschap kwijt. Je hebt je paspoort dan nog wel, en vermoedelijk zullen ze dit bij de douane dit niet detecteren, maar in dat geval gebruik je het paspoort illegaal.
Groet, Eelco