Let op: ben je op dit artikel gekomen vanwege de extra nieuwsbrief rondom de dubbele nationaliteit? Dan komt dat door een foutje van onze kant. Hier vind je de juiste nieuwsbrief. Excuses voor het ongemak.
In onze nieuwsbrief eind juli hebben we vermeld dat we ING een brief hebben gestuurd. Waarom? Omdat we veel bezorgde reacties hebben ontvangen van Nederlanders en oud-Nederlanders die in het buitenland te horen hebben gekregen dat de ING hun bankrekening zou kunnen gaan opheffen. Onze brief kun je hier nogmaals te downloaden.
Afgelopen week hebben we een reactie van ING ontvangen; deze kun je hieronder integraal lezen. Ontnuchterende conclusie: de ING lijkt niet van plan om ook maar iets van de voorgenomen te plannen te wijzigen. Geen Nederlandse nationaliteit (meer)? Dan ook geen band met Nederland.
Wij hebben ING hierop geantwoord dat we inhoudelijk uitgebreider terug zullen komen bij hen, nadat we reacties van Nederlanders buiten Nederland hebben ontvangen. Ook hebben we om opschorting van hun besluit gevraagd.
- OPROEP: Hierbij roepen we alle lezers op om via onze Facebook-pagina of via deze nieuwsbrief te reageren op de reactie van ING. Hoe gedetailleerder hoe beter!
- Maar ook: steun ons vrijwilligerswerk bij de SNBN via een donatie, klein of groot! Voormalige donateurs veel dank! Doneren kan hier. Voor jouw / uw eigen zaak.
- Ironie ten top, dat snappen wij ook wel: wij als SNBN hebben nu net zelf een ING rekening geopend. Hoe zit dat? –> Onze ING-rekening hebben we in april 2019 geopend, toen de huidige actie van ING nog niet bekend was. Omdat onze stichting geen bestuursleden heeft die in Nederland wonen, is het ook voor ons moeilijk om een Nederlandse bankrekening te openen. ING was één van de weinigen waarbij het, na heel veel vijven en zessen, uiteindelijk ging. Hoewel de SNBN een rekening heeft bij Transferwise, vinden we het belangrijk om ook bij een Nederlandse bank een rekening te hebben – net als jij!
- Wellicht ten overvloede: niet alleen ING probeert rekeningen van Nederlanders Buiten Nederland op te heffen. Ook ABN AMRO doet dit, en van vrijwel alle banken weten we dat het niet of nauwelijks mogelijk is om een rekening te openen zonder Nederlands woonadres. De ING probeert nu om rekeningen op te heffen, daarom richten we onze pijlen nu tegen ING.
Lees hierbij de reactie van ING op onze eerdere brief:
Hartelijk dank voor de brief die u ons schreef namens de Stichting Nederlanders buiten Nederland. We vinden het vervelend om te horen dat een brief van ons voor ongerustheid binnen de groep van Nederlanders buiten Nederland heeft gezorgd.
Graag ga ik in deze email in op de verschillende onderwerpen die u aankaart.
Achtergrond van onze brief
Bij gebruik van onze producten vanuit het buitenland bestaat er een hoger risico op financieel misbruik. Wij willen het betalingsverkeer zo veilig mogelijk houden. Bovendien vereist het van ons een hoge inspanning om dat risico goed te beheersen. Daarom hebben we onze klanten buiten de EER gevraagd om hun relatie met Nederland aan te tonen. Zoals u zelf in uw brief ook al aangaf, gaat het dan om de volgende mogelijkheden: de klant heeft een geldig Nederlands identiteitsbewijs, werkt of studeert in Nederland of heeft daar een woning.
Nederlands identiteitsbewijs
Onze klanten in het buitenland met een Nederlands paspoort of ID-bewijs kunnen gewoon hun rekening bij ons behouden. Het kan zijn dat een klant door het aanvragen van een andere nationaliteit zijn Nederlandse nationaliteit is kwijtgeraakt. Daar kan ING helaas niets aan veranderen. Uw verzoek om ook oud-Nederlanders te beschouwen als ware zij nog steeds in bezit van de Nederlandse nationaliteit kunnen wij helaas niet honoreren.
Nederlandse betaalrekening in het buitenland
Het kan om allerlei redenen handig zijn om een Nederlandse betaalrekening in het buitenland aan te houden. Maar een Nederlandse rekening is volgens ons zelden onmisbaar. Er zijn altijd alternatieven: pensioen of AOW kan ook worden overgemaakt naar een buitenlandse rekening, overboekingen en betalingen in Nederland kunnen ook plaatsvinden vanaf buitenlandse rekeningen en een Nederlandse betaalrekening is niet vereist om het openbaar vervoer in Nederland te kunnen gebruiken. De Groei Groter Rekening is een rekening die op naam van het kind staat en gekoppeld is aan de betaalrekening van een van de ouders. Mocht een van die ouders wél binding kunnen aantonen met Nederland, dan kan de rekening gekoppeld worden aan de ouder voor wie dat laatste geldt.
Reactietermijn
Wij realiseren ons dat post naar het buitenland er langer over kan doen om aan te komen. Daarom hebben we deze brieven in juni al verstuurd. Bovendien hebben we zoveel mogelijk klanten ook via andere kanalen, zoals de berichteninbox in Mijn ING en de app, benaderd. We hebben de klanten een reactietermijn gegeven van 8 weken. Door het bieden van een ruime termijn om te reageren op ons verzoek om informatie en om – indien nodig – de bankzaken elders onder te brengen, wordt de overgang van onze klanten naar andere instellingen zo goed mogelijk door ons gefaciliteerd. In uitzonderingsgevallen is de reactietermijn misschien toch nog te krap om ook de juiste bewijsstukken te verzamelen en deze tijdig in te sturen. Als de klant hierover contact met ons opneemt, proberen we er samen uit te komen.
Ten slotte
Onze maatregelen om het betalingsverkeer voor ál onze klanten veilig te houden, kunnen betekenen dat we afscheid moeten nemen van een beperkte groep klanten. Natuurlijk zullen we dat zorgvuldig begeleiden. We hopen dat we met deze brief een aantal zorgen hebben kunnen wegnemen.
Met vriendelijke groet,
Guido Bosch
Directeur Particulieren
Patrick Johannes Doornkamp zegt
Wat een onzin met ze kunnen niet die willen gewoon niet spaart ze weer zoveel kosten per jaar want ik heb geleerd vroeger toen ik nog zelf in Nederland woonde dat KUNNEN EN WILLEN naast elkaar liggen op de Begraafplaats !
Voor de rest een prettige Avond toegewenst van uit Alanya Turkije
marilou zegt
Mijn ing rekening deze week eenzijdig opgezegd. Heb nl nationaliteit. Niet meer terug te draaien. (geen brief, geen mail)
Naar aanleiding van ING fiscaal formulier hebben ze zelf het adres van de rekening verandert, wat zeker niet handig van ze was. (ik
werd telefonisch niet meer geholpen omdat ik het adres van de
rekening niet kende en als er al post is verstuurd komt dat in Kenya niet aan op
een fysiek adres. Op de vraag waarom ze dat niet de PO box in Kenya gebruikt hebben werd geantwoord dat ING niet aan PO box adressen doet. En ook geen mail naar mijn email adres dat ook gewoon bij de
bekend was.
Rudi Van Arend zegt
pensioen of AOW kan ook worden overgemaakt naar een buitenlandse rekening,
Natuurlijk en de kosten? Ik krijg een WIA uitkering uit 4 landen en betaal € 24 x maand aan kosten op mijn “mega” uitkering.
Paul Verhaegh zegt
ING heeft alle zakelijke relaties ook een dergelijke brief gestuurd. Als je een entiteit in het buitenland hebt, die geen vestiging in Nederland heeft, moet je voor eind januari 2020 een andere bank zien te vinden.
Joris zegt
Ing denkt niet met u mee
Denise zegt
Echt bekrompen antwoord, toont aan dat er geen enkel idee van commercie is bij deze bank.
Dat je geen Nederlandse rekening nodig hebt is absurd, dat kunnen zij toch niet beslissen voor ons …
Er zijn zoveel dingen die je met een rekening doet en soms is dat echt lastig vanuit het buitenland.
Blijkbaar weten ze niet eens wat er met die rekeningen gedaan werd.
Sneu
Groeten uit Zwitserland waar iedereen zijn geld op een rekening mag storten 🙂
jefke zegt
ING klootzuigers deugen niet
JJ zegt
Ik woon in het buitenland, heb een ING rekening, maar nooit geen bericht gehad. Het is nu 13 augustus, moet ik mij zorgen gaan maken??
G.A.A. Meesters zegt
Ben dan geen ” klant ” bij ING maar heb gelukkig wel nog de Nederlandse nationaliteit !
Zou het ook zo kunnen zijn dat, nu de rente HISTORISCH laag staat, dat ze nu niks meer aan die rekeninghouders kunnen ” verdienen ?”
Voorheen, toen de rente nog redelijk hoog stond en de banken nog altijd spelen met dagrente’s werden de overboekingen vaak over meerdere dagen uitgesmeerd om daar zelf zoveel als mogelijk profijt van te kunnen hebben.
Nu met een zeer lage rente is het dus voor hen niet meer interessant, kan het soms zelfs meer kosten dan dat ze er aan verdienen en worden die betreffende rekeningen opgeheven.
Een kwalijke zaak !
Ik vraag me dan ook af of dat juridisch allemaal zomaar eenzijdig kan ??
We blijven het dus volgen !
Albert Borsje zegt
Het mag duidelijk zijn dat men totaal geen verstand heeft mbt de internationale post, Mensen in het buitenland 8 weken de tijd geven terwijl de heengaande post vaak al deze tijd nodig heeft. ING geeft aan dat men via de App ook berichten heeft verstuurd, dan is klaarblijkelijk deze methode nog onbetrouwbaarder, hier geen enkel bericht via de App ontvangen. Ik ben bang dat straks een grote groep mensen geconfronteerd wordt met een geblokkeerde rekening gewoonweg omdat de berichtgeving hun niet bereikt. Dan ontbreekt het ook nog eens aan een goede terug koppeling, op geen enkele wijze is het zichtbaar dat de documenten zijn ontvangen, ING reageert op geen enkele wijze op het beschikbaar gestelde email adres ING moet minimaal de datum een half jaar opschuiven en iedereen die nog niet op de één of andere wijzen heeft gereageerd nogmaals via alle mogelijke wegen in kennis stellen.
M.Ravensberg zegt
Zondag middag hier in Brazilie, gegevens naar ING gestuurd.
Maandag morgen 08.13 bericht gehad dat ik de rekening kan behouden.
Nederlandse nationaliteit
Gisela Dale zegt
Wat denk je waren de belangrijkste gegevens waardoor je de rekening kunt behouden? Ontroerend goed in Nederland? Sta je ingeschreven of ben je uitgeschreven?
Wil Bertram zegt
Ik heb (nog?) geen brief ontvangen.
Hoewel Ik Nederlandse ben en vermoedelijk blijf, lijkt mij dit heel vervelend voor velen.
Lagen nieuwe eisen van de regering hieraan ten grondslag?
Zoals opgemerkt: overmaking naar buitenlandse rekeningen van diverse uitkeringen is een kostbare zaak .
Arno Schotmans zegt
Je verlaat Nederland en wordt daarmee dus direct een potentiële witwasser. Tja, ik zie dat verband niet, maar ING blijkbaar wel.
Overigens is dit uiteraard wel een probleem dat rechtstreeks voortvloeit uit het debiele gedoe in Nederland omtrent dubbele nationaliteiten: was dat nou eindelijk wettelijk goed geregeld, dan konden we het nu over iets heel anders hebben…
Rian van der Borgt zegt
Nee, dit volgt uit anti-witwaswetgeving. Nationaliteit doet er bij mijn weten niet toe: rekeningen buiten de EU worden in groten getale gesloten, onafhankelijk van de nationaliteit van de houder.
Albert Borsje zegt
@JJ het gaat om Nederlanders buiten Europa, bij sommige staat de binding met Nederland al vast en die ontvangen niets.
Peter zegt
De druk vanuit de wet- en regelgeving is kennelijk zo groot dat het bieden van een oplossing voor klanten er totaal bij in schiet. Ik ben al tientallen jaren klant en dan geeft dit toch wel een heel vieze smaak…
Ad van Herk zegt
Nederlandse banken willen al geruime tijd af van rekeninghouders met een adres in het buitenland. Dat is geen nieuwe ontwikkeling. Gevolg van de wereldwijde strijd tegen criminaliteit. Het argument is dat deze rekeningen extra risico en daarom extra kosten met zich meebrengen; of dat juist is laat zich extern lastig beoordelen.
De ING was tot voor kort de enige bank waar het nog mogelijk was een rekening te openen met een adres buiten Nederland en is kennelijk nu overgegaan deze mogelijkheid te sluiten voor diegenen die niet de Nederlandse nationaliteit (meer) hebben. Dat is dus beter dan wat de andere banken doen.
Gerard zegt
Mijn ING rekening was ook gesloten. Mijn plan was om dat al zelf te doen gezien de lage balans en omdat ik die rekening toch niet meer gerbruikte. Heb geprobeerd via mijn zus in nederland die rekening te sluiten, maar ING stond erop dat ik dat via de app (werkte niet op mijn mobiel) deed of door ze op te bellen (lekker duur vanuit Australie), want schriftelijk kon het dus niet volgens hun!? Allemaal lekker moeilijk, maar uiteindelijk kreeg ik een brief van ING dat de rekening gesloten was. Leuk, maar wat is er met de laatste 40 Euro gebeurt dat er nog op stond?? Ziet er naar uit dat het lekker ingepikt is, en ik zal niet de enigste zijn met wie dat is gebeurt??
Gart Adang (Prawo) zegt
Ik maak tot tevredenheid gebruik van de Revolut rekening.
Waarop ik door een artikel in de Consumentenbond werd geattendeerd. Zie https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/revolut
Vanaf iedere Nederlandse rekening kan daarop kosteloos een bedrag in Euro worden overgemaakt (bijv. de WIA of AOW) op het bijbehorende GB IBAN nummer.
Vervolgens kan iemand zelf kiezen dezelfde rekening in meerder valuta aan te houden en bedragen op ieder gewenst moment tussen de diverse valuta te verschuiven.
Bij de rekening hoort een debet Visa of Master Card waarmee betaald kan worden. ATM opnames zijn tot € 250 per maand gratis.
Wellicht voor sommigen een oplossing voor het probleem.
De standaard rekening kost niets en met de volgende link krijgt iemand de kaart gratis (anders kost deze €5,99) en als je snel bent € 10 bonus (want binnen twee weken): http://revolut.com/referral/gerardoee!G10D21
De rekening is vooral voor inwoners in de EU zodat je er verstandig aan doet bij aanmelding (dat kan alleen in de app) een NL adres op te geven.
Martien van Bergen zegt
Het antwoord van ING, dat men ook zonder NL-rekening openbaar vervoer kan gebruiken is niet juist.
De verlenging van mijn ov-chipkaart vorig jaar kon ik alleen over de rekening van mijn broer in NL realizeren.
Waarvoor is het Europese betalingssysteem fan in het leven geroepen?
Destijds heb ik mijn Nederlandse bankrekening opgeheven, daar ik meende hem in Europa niet meer nodig te hebben.
“Wie het gelooft wordt zalig!”
Ik woon sinds 32 jaar in Duitsland.
Rian van der Borgt zegt
Inmiddels heeft het Europese Hof van Justitie uitspraak gedaan over een soortgelijke zaak en accepteren ze nu eindelijk ook een IBAN uit een ander land en als je in het buitenland woont.
Mijn OV-chipkaart wordt automatisch van mijn Belgische rekening opgeladen. ov-chipkaart.nl is inmiddels hierop aangepast.
Robert Lissaur zegt
Deze zaak is erg eenzijdig benaderd door ING. Particulieren zijn nu niet meteen mensen die geweldige saldi aanhouden. Zouden ze dat wel doen, dan worden ze al uitgefilterd en door Personal of Private Banking afdelingen benaderd. Als dat niet zo is, is de kans op misbruik van en door de rekeninghouder (lees: witwassen) uiterst gering. En daar ligt het probleem. Na het onderzoek dat geleid heeft tot de mega boete, is radicaal iedere particuliere relatie die geen Nederlandse nationaliteit heeft, niet in Nederland woont of studeert of anderszins, geen band met Nederland kan aantonen, het haasje. Hetzelfde geldt niet alleen bij ABN-AMRO maar ook bij RABO. Niet alleen de banken zijn wat doorgeslagen, ook het toezicht door DNB werkt niet mee. Want daar komt het toezicht op de te nemen maatregelen door de grootbanken vandaan. De banken kijken ook naar het belang van deze groep klanten en dat is minimaal. Zowel in aantallen als (in de meeste gevallen) financieel belang. En waar dat laatste speelt, zijn die klanten allang uitgefilterd. Helaas voor diegenen die de brief hebben ontvangen en niets kunnen bewijzen. Ik heb hem niet gehad (voor zover ik weet) en ook niets in de mobiele app ontvangen. Ik woon nu in Europa maar verhuis per 1 september a.s. naar Australië. En heb wél contact gehad van Personal Banking. Blijf Nederlander en zal een rekening daar openen bij ING Direct. Tenslotte: ik heb de rekening op 1 september a.s. 45 jaar en denk die nog vele jaren te houden. Mits ING zodanig beschikt…..
Paul zegt
Ik heb al jaren rekeningen bij Rabobank en heb nog nooit problemen gehad. Heb zelfs een creditcard bij hen voor wanneer ik in Holland ben. Ontvang daar mijn maandelijkse AOW uitkering zodat ik niet alle kosten heb die verbonden zijn aan het overmaken naar het buitenland en het verlies bij de valuta wisseling.
Ik heb de Nederlandse nationaliteit en een burger service nummer (vroeger sofi nummer) maar denk dat dat sowieso noodzakelijk zal zijn als je een uitkering krijgt.
Ik zou de SNBN adviseren om z.s.m. contact op te nemen met de Rabobank om te zien of die bereid zijn een rekening te openen en om ING zo snel mogelijk te laten vallen, alleen al uit principe.
Kosten voor ING en andere banken zijn minimaal sinds alle afschriften kunnen worden gedownload en dus geen reden om afschriften per post te hoeven sturen. Ze zouden minstens een minimum balans kunnen vast stellen om rekeningen in stand te houden.
Zeer bekrompen denken, zeken van internationale banken als ABN en ING.
Thierry Danz zegt
Ik woon al meer dan 30 jaar in de USA en heb een ING rekening die nog stamt uit de tijd van de Amsterdamse Gemeente Giro. Tot nu toe geen enkel probleem. Heb ook nooit een brief, email of app message ontvangen dat ik die rekening niet kan aanhouden. Toen ik permanent naar de USA verhuisde, heb ik wel de rekening omgezet in een en/of rekening, met een vriend in Nederland als mede rekeninghouder.
Erma Kalf zegt
Hallo Thierry Danz. Ik heb ook een voormalige Gemeentegirorekening de laatste 45 jaar. Ik had ook geen brief ontvangen, maar nu heb ik dus een nieuwe brief van ING ontvangen die me vertelt dat ik nu Euro 2,65 per maand moet gaan betalen voor de betaalrekening. De brief is van 12 januari 2021. Tijd om een andere bank te vinden, of, heb jij een andere oplossing gevonden. Ik woon al jaren in Amerika.
Erma Kalf
Karolien zegt
2.65 euro is niks! Bij ABNAMRO moet ik per 1 juli 16,50 per maand aan kosten betalen.
Joop Meloen zegt
tja, he he , zo kunnen we het allemaal.
BKB zegt
ABNAMRO: Ik heb (gepensioneerde) vrienden die lange tijd in Venezuela hebben gewerkt en daar hun pensioen dachten op te bouwen. Omdat zij ook lange tijd in Nederland woonden en werkten hadden ze hier al meer dan 30 jaar nog een bankrekening aangehouden zodat ze in ieder geval nog een NL bankpas hadden voor als ze terugkwamen naar Nederland (Venezolaanse bankpassen en creditcards werken niet buiten Venezuela, daarnaast is door de hyperinflatie de venezolaanse munt geen cent meer waard) Vertrekken uit Venezuela is geen optie, hun Venezolaanse pensioen heeft geen waarde meer en ze hebben door hun lange buitenlandse verblijf geen recht op AOW en andere sociale voorzieningen. ABNAMRO stuurde hun vorig jaar een bericht dat aangezien ze in een onbetrouwbaar land woonden hun nederlandse rekening door ABNAMRO zou worden beeindigd en het geld kon worden overgemaakt naar hun bankrekeing in Venezuela. Dit betekende ook dat ze hun American Express creditcard moesten beeindigen omdat deze een automatische incasso had van hun ABNAMRO rekening en het verboden is voor Venezolanen om geld over te maken naar het buitenland. Zij hadden mijn adres hier in NL aangehouden als correspondentie adres maar ABNAMRO was onverbiddelijk. Hierdoor is hun mogelijkheid om te kunnen reizen nagenoeg beeindigd zonder buitenlandse valuta en geen creditcard. ABNAMRO heeft mijn vrienden nagenoeg gevangenen gemaakt van een crimineel regime in Venezuela.
Ik heb geen enkel respect meer voor ABNAMRO en ING met hun handelswijze.
J.van der zanden zegt
Spreek mij niet over ING !
Mijn vader woonde in Nederland, zijn twee dochters, ik in Belgie en mijn zus in Italië.
Toen mijn vader oud was begon het voor hem moeilijker te worden om overschrijvingen te doen, hij was toen tenslotte 90 jaar.
Hij wilde ons een volmacht geven om zijn betalingen in het vervolg te doen ook omdat wij zeker om de twee weken naar hem gingen. Dus wij, mijn vader, mijn zus die op dat moment in Nederland was en ik naar de ING bank.
Wij geloofden onze oren niet, een volmacht ging niet omdat wij niet in Nederland wonen en dus geen SOFI nr. hebben, terwijl wij ook de Nederlandse nationaliteit behouden hebben. Wij hebben de volmacht dus aan een neef (die wel in Nederland woont) moeten overlaten. Eigenlijk vind ik deze situatie helemaal niet normaal, geen volmacht kunnen krijgen over de rekening van je eigen vader, schandalig gewoon !
Wim van Kuijk zegt
Twee punten als reactie op eerdere reacties:
1. Vior wie zich afvraagt of de bank het MAG, klanten eruitknikkeren: ja, het MAG, helaas. 2x uitspraak van financieel ombudsinstituut KUFID in zaken aangespannen door gedumpte ABNAMRO-rekeninghouders.
2. Dit lijkt me nu typisch een mooie nieuwe klus voor de nieuwe EU-commissue. Bestorm de nieuwe commissaris financiën met een dringend verzoek: geef ALLE burgers met een EU-paspoort een BASISREKENING bij een (centrale?) EU-basisbank met beperkte mogelijkheden. Nu hebben o.m. Belgen en Fransen dat recht in hun thuisland. Waarom niet EU-iedereen? Wellicht zelfs ook de ex-paspoorthouders.
Hella zegt
Ik ga regelmatig naar Nederland en ik heb een NS voordeeluren kaart. Je kunt die alleen hebben als je een nederlandse bankrekening hebt.
Ik wil ook over een paar jaar mijn AOW op de nederlandse rekening zodat ik het geld kan gebruiken als ik in Nederland ben. Ik wil niet steeds geld verliezen door het geld steeds om te moeten zetten in Euros.
Rian van der Borgt zegt
De NS-voordeelurenkaart kun je al jaren van een buitenlandse rekening betalen. NS is ook verplicht om een willekeurige IBAN uit de EU (en nog een paar landen) te accepteren, als gevolg van EU-wetgeving.
Ik betaal mijn Voordeelurenkaart al jaren van mijn Belgische rekening. Rekeningnummer aanpassen kan via alle kanalen van de klantenservice:
https://www.ns.nl/klantenservice
Simon van Boesschoten zegt
Zo te zien doet de ING het dan nog een stuk beter dan ABN-AMRO, want die weren Nederlanders (ik heb het hier over bestaande klanten, met een Nederlandse Nationaliteit), zelfs al heb je, zoals ik, al ruim 30 jaar een betaalrekening , spaarrekening en beleggingsrekening bij ABN-AMRO.
Mij is door de ABN-AMRO al meerdere malen aangegeven dat mijn rekening zal worden opgeheven, tenzij ik kan aantonen dat ik binnen afzienbare tijd (een jaar) naar Nederland (of elders in de EU) terug kom (bv. door een werkgevers verklaring / expat verklaring. En dat kan ik niet want ik ben zelfstandige, en heb bovendien niet de intentie om binnen afzienbare tijd terug te keren naar NL of de EU – hoewel niet uitgesloten, en dat is een vand e redenen om een rekening in de EU aan te houden. Zo als het er nu uitziet komen mijn rekeningen bij ABN-AMRO nog dit jaar te evervallen.
Na lang zoeken ben ik er inmiddels uit met BGL – PNB Paribas in Luxemburg, waar ik een Multi-currency Investment account heb kunnen openen. Klein detail is wel dat er minimaal Eufro 50,000 op moet staan, hetgeen helaas niet voor iedereen haalbaar is.
Een andere optie is een Multi-currency account by Transferwise, die in somige landen (maar nog niet in Brazilie) zelfs een betaal pas kunnen uitgeven.
Rob de Roy zegt
ING – Iedereen Niet Gebruiken
gerdine markus zegt
Ik ben Nederlandse, woonachtig in US, maar kon in 2016 geen rekening bij de ING in Amsterdam openen.
JP zegt
Ik heb al zo’n 30 jaar een rekening bij de ING, geopend toen ik op de middelbare school zat in Nederland. Elk kwartaal betaal ik braaf kosten, er zijn jaren dat ik de rekening helemaal niet gebruikt heb, andere jaren weer wel. In die 30 jaar heb ik veel gedaan, en ben ik ook de Nederlandse nationaliteit helaas kwijtgeraakt (ik had niet echt een keus). Het onvrijwillig kwijtraken van de Nederlandse nationaliteit vond ik vervelend, maar ik had nog een andere EU nationaliteit (via mijn vader), en dat land deed niet moeilijk – ik kon die nationaliteit gewoon behouden. Ik ben opgegroeid in Nederland in een tijdperk dat het populair was om te zeggen “ik ben Europeaan”, dat zag en hoorde je overal, ipv “ik ben Nederlander”. Nu blijkt vele jaren later dat deze droom in rook opgegaan is. Ik heb uiteindelijk maar de taal van mijn enig overblijvende EU nationaliteit geleerd, want ooit werd ik bijna gearresteerd op het vliegveld in Athene omdat men niet kon begrijpen dat ik de taal van mijn (EU) nationaliteit niet sprak.
Enfin, de wereldwijde financiële opressie gaat steeds verder lijkt het. Contant geld wordt wellicht binnenkort verboden, en de heren bankiers bepalen wie wel en niet mag betalen, en dus leven.
Ik vind het niet kunnen dat banken hun bestaande klanten zomaar de deur uit kunnen zetten met als enige reden dat ze niet meer rendabel zijn (want daar komt het op neer). We weten natuurlijk al langer dat banken alleen aan zichzelf denken en geen enkele sociale verantwoordelijkheid voelen, maar het is hoog tijd dat de wetgever hier een kader definieert. Een band met Nederland hebben klinkt op zich als een redelijke voorwaarde, maar misschien dat wettelijk geregeld kan worden wat dit inhoudt: het is toch raar dat mensen wiens moedertaal Nederlands is (zoals ik), die tenminste één Nederlandse ouder hebben, die de lagere en/of middelbare school in Nederland gevolgt hebben, die AOW opgebowd hebben, geen band met Nederland zouden hebben.
Kunnen bankieren in je moedertaal is toch iets waar iedereen recht op zou moeten hebben.
Néé ING, dit klopt niet.
Tijd voor de wetgever om regels te definieren.
Maar die zullen het wel te druk hebben met het verwelkomen van Syriers en andere vluchtelingen, die meer gewaardeerd worden dan oud-Nederlanders.
Een schande!
Rob zegt
Twee dingen 1) Sinds wanneer bepaald de bank of overheid of ik al dan niet “een band met Nederland” heb? Kunnen ze daar in mijn hersenpan kijken ofzo?
2) Verder: dit verhaal met ING (en ook ABN Amro tot op zekere hoogte) speelt al lang, familie die naar Suriname is verhuisd had er al mee te maken. Het is niet dat je buiten Nederland geen “Nederlandse” rekening kunt hebben, het probleem zit het erin dat die oudewetse banken veel te halsstarrig en ouderwets hun auditing doen. Ze zijn gewoon niet in staat om op efficiente wijze adequaat auditing te doen als je een beetje buiten het standaard verhaald van Nederlander-in-Nederland-met-Nederlands telefoon nummer en adres bent. Het kost ze teveel moeite en dus geld. Ze willen geen geld er tegeaan gooien en dus ben je al snel een risico voor ze.
Maar waarom zou je in 2019 met de Eurozone en IBAN compleet nog perse in Nederland een rekening willen hebben? Je kunt net zo goed in een willekeurige andere Eurozone lidstaat een rekening openen en er gewoon in Nederland mee betalen. En dan kun je ineens terecht bij allerlei online mobile app only banken die *wel* in staat zijn om auditing te doen via de app, internationale telefoon nummers en adressen ondersteunen en je graag zien als nieuwe klant. Ik noem een N26.com, Revolut.com of Bunq.nl (de laatste is alleen aan te raden als je echt perse in NL een rekening wilt hebben, maar ik kan geen nekele reden verzinnen waarom je dat zou willen). N26 werkt ook in de USA en Canada. Revolut binnenkort ook.
Jaco U zegt
De claim van ING dat ze ons via de berichtenbox in Mijn ING hebben ingelicht is een directe leugen.
Het vervelendste is dat ze van ons verwachten dat we per ommegaande reageren, maar zelf tot 18 December de tijd nemen om een antwoord te geven. Ik sta op het punt een betaling te ontvangen, maar ik heb geen flauw idee of de bankrekening na 20 Augustus nog bestaat.
Jan zegt
Probeerde als Nederlander (met passpoort) een bankrekening bij de ING te openen tijdens bezoek in Nederland in 2017.
Werd toen van kastje naar de muur gestuurd. Alle papieren ingeleverd en emailtje zou volgen. Niet dus. Na veel heen en weer bellen en emailen met vage beloftes kreeg ik uiteindelijk te horen dat ze niks voor me wilden doen.
Al in al een hoop tijd gestoken in een bank die dus niets voor zijn klanten wilt doen.
Bah, wat een arrogantie!
Peter Pemmelaar zegt
8 weken is veel te kort als je in de Filippijnen woont. Het aankomen van een brief, en niet alleen uit het buitenland maar ook binnen de Filippijnen, kan wel 3 maanden duren. Ik heb daar vele voorbeelden van. Mijn ondervinding met de ING? Meestal krijg ik geen antwoord op een naar hen gestuurde brief, ook een beloofde credit card was nooit ontvangen.
Gelukkig heb ik nog steeds een Nederlands paspoort want zonder een Nederlandse bankrekening wordt het wel erg complicated.
Jaap Raaphorst zegt
Het is allang bekent, dat Nederlanders zodra ze de grens zijn over gestoken, op alle mogelijke manieren door BANKEN en REGERING worden uit gekotst en op alle manieren worden tegen gewerkt. Maar een groot bedrijf dat zich in Nederland wil vestigen gaat eerst bij de belastingdienst langs om buiten de Regering om een deall te sluiten om zo min mogelijk, liefst in het geheel geen belasting te betalen. daarna naar een van de grote banken om een rekening te openen liefst met een zo hoog mogelijke rente, ook op de prive rekening, wat ook nog lukt zonder Nederlandse nationalitijd of woon adres. Wij noemen dit KLASSE DISCRIMINATIE dat door de regering word toegestaan Doe er mee wat je wi; maar kijk maar naar de TV of lees de kranten
r berkhout zegt
Ik kan best begrijpen dat de ING deze maatregel neemt. Men woont buiten Nederland, zonder Nederlanderschap, dan heeft men natuurlijk een bankrekening in het woonland.
Waarom een Nederlandse Bank ten overvloedde? Geldverkeer kan op veel manieren zonder bank.
Na mijn emigratie heb ik mijn ING opgezegd en het saldo overgemaakt naar mijn huidig verblijf en krijg bovendien een betere spaarrente. Pensioen komt keurig iedere maand op mijn bankrekening. Ik zie het probleem niet.
A verboon zegt
Er is ook noch zo iets als beleggen in aan delen
Peter zegt
ABN Amro heeft voor onze kinderen hetzelfde gedaan. Grootouders hadden een speciaal spaarrekening geopend, waarbij het spaargeld vast staat tot 16/18 jaar. De ontvangen brief was bijna op het onbeschofte af, inhoud van emails werden niet gelezen en werden voorzien van een standaard antwoord. Ben er zeer van overtuigd dat deze staatsbank in 2008 niet gered had moeten worden van belasting gelden
Marilou De-Wit zegt
Hier bij ons gezin worden nu ook
de kindrekeningen getarget. Nadat alles in orde leek willen ze nu weer een wettelijke vertegenwoordiger aan de rekening koppelijk (terwijl ze mijn rekening niet out of the blue zonder warning, wetende dat ik nl was en er transacties op de rekening gebeurden) Ik heb de kindrekeningen preventief maar
leeg gemaakt. Voor je het weet kunnen ze ook 4-5 maanden
niet bij hun geld. Als ze nu afgesloten worden zullen ze zeker niet over een jaar daar weer een rekening openen als ze gaan studeren.
Daniel zegt
Weer een groep Nederlanders dat wordt uitgesloten van de Nederlandse maatschappij. Een Marokaan of een Turk mag twee paspoorten bezitten maar een autochtone Nederlander niet…
Karin Burgman zegt
Zelfs voor een internationale ziektekosten verzekering voor nl-ers die in buitenland wonen, zoals verzekering OOM, moet je een betaalrekening in nederland hebben!!!!
En in Nl kan je niet verzekerd blijven als je langer dan 3 maanden in het buitenland woont!!
Het is toch niet te geloven hoe je als NL-er door overheid , verzekeringen, banken etc behandeld wordt! Onacceptabel
Peter Pemmelaar zegt
Een tweede reactie. Denise schrijft in één van de reacties, “in Zwitserland kan iedereen geld storten” betekent dat ook dat zonder persoonlijk naar Zwitserland te komen het openen van een bankrekening mogelijk is?
Martin Loos zegt
Weer typisch Nederlands muggenn**ken.
Teja zegt
Ik reageer doorgaans niet op zulke reakties maar hier wordt zo geemotioneerd gereageerd dat ik het niet kan laten.
Het eerste is eens goed geinformeerd te worden, dit is wat ik weet.
De banken lopen allemaal op hun tenen ( in NL, CH, DLD, Brazilie etc, behalve de USA….) omdat de automatische informatie uitwisselling nu bijna overal van kracht is.
Dus laten de NL banken aan het eind van het jaar de betreffende fiscus van het land waar je woont weten wat er op je rekening staat. Als je kunt aantonen dat de rekening in het land waar je woont aangegeven wordt is er geen probleem. Dan zouden de NL banken je moeten accepteren.
Maar omdat dit waarschijnlijk nogal omslachtig is, en de bankemployee “persoonlijk” aangesproken kan worden, zijn ze daar nogal voorzichtig mee, maar het gaat.
Mijn Burger Service Nummer kreeg ik automatisch toen ik m’n NL pas vernieuwde. dat nummer heb je nodig als je ooit nog eens AOW wilt ontvangen, maar de kansen daar op, als NL-se die al 30 jaar in het buitenland woont, zijn zeer gering.
By-the-way, de pas vernieuwen gaat het makkelijkste in een NL grensgemeente.
fen de haan zegt
Ik heb geen bankrekening meer in Ned. Maar is er uberhaupt nog hoop dat al wij onze nederlandse nationaliteit terug kunnen krijgen. Ik ben 1 van die mensen die totaal onwetend en onverwachts haar Nationaliteit heeft verloren vorig jaar. Ik vind het heel erg. Mijn ouders, enige zus en oudste zoon wonen in Holland, ben er zelf geboren en getogen en ben nu de optie kwijt om daar langer te vertoeven en voor mijn ouders te zorgen ?
Job van Zuijlen zegt
Volgens mij lopen de Nederlandse banken jaren achter aangaande globalisering.
Ik woon nu in de VS en heb daar bankrekeningen, maar ik heb ook een rekening in Canada. Het was wel een gedoe om dat voor elkaar te krijgen maar nu werkt dat zonder problemen.
De smoes over internationale criminaliteit en veiligheid voor de klanten is natuurlijk onzin. De banken zelf zijn goed in malversaties; daar hebben ze de klanten niet voor nodig.
Edwin Brummelhuis zegt
Ik persoonlijk denk dat het gewoon een zakelijke beslissing is als ing maar 0.02 % rente offert en ze moeten iets moeite doen levert het geld niet veel op en heeft het ook geen nut om er veel geld op de rekening te laten als ik hier (canada)al snel 2.2% krijg .
Ze maken geld van iemand anders (ons)geld.
Zelf heb Ik een rekening en bankpas van de rabo en 20 jaar in Canada en geen probleem(tot nu toe)
De circle is rond geen rente geen geld ,geen geld geen winst (interest),geen winst geen MOEITE
Joop Geuze zegt
ING is de meest asociale bank die bestaat. Ik ben er 50 jaar klant via voorheen de giro. Bij de overname had ik al een slecht gevoel. Dat bleek al snel waarheid te zijn. Er zouden geen kosten worden berekend, maar toen alles overgeheveld was begonnen ze al te stelen. Toen ze uiteindelijk 10 miljard hadden gestolen viel en ze door de mand. En de burger kon weer betalen. Email en is niet mogelijk, je kunt alleen chatten via Facebook, zodat iedereen mee kan smullen. De mensen op de chat werken allemaal met gefingeerde namen, maar jij moet je paspoort tonen.
Het is een kotsmisselijk stelletje criminelen, waar ik zo snel mogelijk weg ben. Ik heb inmiddels voorlopig mijn buitenste adres gewijzigd in een Nederlads adres, omdat ik mijn karige AOW in Nederland wil ontvangen vanwege de hoge kosten en de bar slechte koers die de banken geven.
Het zijn de grootste witwassers die zich verschuilen achter een corrupte overheid. Alle mislukte politicy krijgen, nadat ze uitgekotst worden , wel een lucratief baantje bij deze smeerlappen bank.
Stefan Kosters zegt
Met deze surrealistische ontwikkelingen waarbij rekeningen na meer dan 30 jaar worden afgesloten voor onzinnige regelgeving lijkt het me onvermijdelijk dat mensen overstappen op geld dat niet wordt gecontroleerd door bank en staat. Vooral de reactie over vrienden in Venezuela doet me sterk denken aan de mogelijkheid om uit het bankensysteem te stappen en over te gaan op Bitcoin, een munt die sterk schommelt, maar die (bijna) niet kan worden afgepakt door een corrupte overheid zoals Venezuela en die dankzij de ingebouwde schaarste waarschijnlijk vooral omhoog blijft schommelen.
Martin zegt
Ik heb twee brieven van hun gekregen ( laatste brief was begin Augustus dus NIET in Juni)
Ik heb dit aangetekent terug gestuurd.
Ze liegen en de banken komen wr mee weg
Vanwege de afstand ( ik woon in Australia) hebben de banken overmacht
Ik betaal toch gewoon de “ Oranje” kosten
BELACHELIJK!!
JJ zegt
@Albert Borsje – Ik woon buiten de EU, in Hawaii. Vandaar dus mijn zorg erover. Ik heb geen flauw idee of ze weten dat ik nog Nederlander ben, en ik weet ook dat het soms erg lang kan duren voordat ik post hier ontvang vanuit Nederland. Dus sja, ik weet niet wat ik nu dus moet doen, ik heb die rekening wel degelijk nodig..
Ze zeggen wel dat er andere mogelijkheden zijn, maar die kosten mij per transactie ook erg veel geld. Daarbij, we betalen toch ook voor die rekeningen en overschrijvingen?
Han zegt
Ik krijg van 8 verschillende instanties pensioen, zou een hele dure grap worden als dat rechtstreeks op mijn thaise bank gestort wordt met 8 keer de bijbehorende kosten. Nu maak ik het zelf 1 keer per maand over naar mijn rekening.
Als ik trouwens jullie facebookpagina open is alles in het thais en ik zie niet waar ik dat kan veranderen. Is de enige pagina die automatisch vertaald wordt, help.
A. Bom zegt
Als je het betalingsverkeer veilig wilt houden moet je al die dubbele paspoorthouders weren. Daar zit m.n. het criminele betalingsverkeer. En niet de Nederlands gepensioneerden daarvan de dupe laten zijn.
Albert Borsje zegt
@JJ ik heb begrepen dat men zelfs aan de telefoon vele mensen niet verder helpen met de vraag of je wel of niet tot de personen behoort. Nu je per email kan reageren is mijn advies doe dat!!
Download het formulier hier https://www.ing.nl/media/ING_producten-buitenland_products-abroad.pdf
Vul het document in scan het samen met een scan van je paspoort en email alles naar : respons_producten_buitenland@ing.nl
Gerrit on Long Island zegt
De enige reden dat wij, ondanks dat wij al 23 jaar in de US wonen, hebben kunnen overleven met Nederlandse banken (ABN Rabo en ING) en instanties isomdat wij een Nederlandse zaakwaarnemer hebben met volledige notarieele volmacht. Maar zelfs dan loop je tegen allerlei waanzin aan. De laatste ING hiccup is dat je nu actief je ING pas actief moet maken voor buitenland gebruik. Onze zaakwaarnemer heefts zich persoonlijk bij een ING filiaal (ja, ja, er zijn er nog een paar!) moeten vervoegen met zijn volmacht en allerlei andere crap. Na wat stevig onderhandelen heeft ie het toch voor elkaar gekregen. We kunnen nu weer voor 12 maanden aan ons eigen(!) Nederlandse geld komen vanuit Amerika. Na 12 maanden moet het hele circus weer herhaald worden. Wat een provenciaals stelletje bij die ING.
Richard zegt
Mooie is dat banken ons dwingen alternatieven te zoeken en daar om gaan cryptocurrency het ook helemaal worden. Dan kunnen we wereldwijd met elkaar betalings interactie hebben zonder dat er regels zijn. Iets wat alleen maar zorgt dat overheden/banken minder zicht krijgen over geldstromen en betalingen. Banken hebben verkeerde argumenten en worden heel hard ingehaald door realiteit die gaat komen. Mooi dat ze het zelf het laatste zetje geven om dit te versnellen.
Jos Meeusen zegt
Ik ben het met iedereen eens die hier tegen protesteert.
Hier wil ik aan toevoegen dat de bank heel wat meer aan jouw geld heeft dan de rente die het uitbetaalt…
Het is ook daarom ongehoord dat ze zich zo durven op te stellen. Het geeft aan dat de regels het management totaal hebben gefrustreerd. Als ze niet op de vingers worden getikt laten ze details maar lopen, ze worden er persoonlijk niks beter van. Die het heeft bedacht heeft ook op die manier gelijk gekregen. Geen tegenspraak waard. Zo gaat dat.
Ook moet me het volgende van het hart: Je bent als Greenkaart houder in de US geen burger, je bent een Nederlander die daar een tijdelijke verblijfsvergunning heeft. En als dit wordt doorgedrukt dan ben je een
rechteloze Nederlander. Triest! En ik vrees dat niemand er wat in ziet om daar voor op te komen.
Flying Dutchman zegt
China heeft geen vrij betalingsverkeer van en naar het buitenland. De enorme rompslomp om een buitenland betaling te doen is een halve dagtaak. Een Europese verzekering betalen, of even een leuke 2de hands op marktplaats bestellen, zie je het voor je.
Enfin, een bevestiging van wat we al lang aan konden zien komen. Ondanks alle bla bla bla (bankpersoneel dat persoonlijk aangesproken zou kunnen worden…. alsof dat een natuurwet is die niet te vermijden was), “systemen” -slechts ingesteld op winstmaximalisatie en efficiëntie- beslissen gewoonweg meer en meer en lijden een eigen leven. Daarin speelt de individuele mens gewoon geen enkele rol; zeker als je niet in een standaard kader valt. Ik vermoed dat “Nederlanders in het Buitenland” het nogal eens druk kan gaan krijgen.
P.S. Met ethiek heeft het alles natuurlijk niets te maken, maar dat wisten de Nederlanders hier, die wel wat van de wereld gezien hebben, uiteraard al!
Fred zegt
Het is natuurlijk absurd dat de ING zo handelt.
Is het een alternatief om AOW, pensioen en of WAO te storten op een rekening van Transferwise?
Volgens mij is dan een groot probleem opgelost.
Of is er een beter alternatief
Gerrit van Rijswijk zegt
Wat een eerdere opmerking over AOW betreft. Daar heb je als nederlander altijd recht op als in nederland gwerkt en belasting betaald hebt. Het is even een papierwinkel maar als alles achter de rug is krijg je pro rata uitbetaald. 2% voor elk jaar. Ik woon al 40 jaar in Australie geen probleem en je krijg AOW vanaf het moment dat je pensioengerechtig bent ook al vraag je het later aan.
Joke Roded-Broekhuisen zegt
Heb nooit die brief gekregen , maar misschien heb ik niets te vrezen,want mijn enige paspoort is een Nederlands paspoort !Moet ik hierover de ING bellen,of zoeken ze dat zelf uit (wie een Nederlands paspoort heft en wie niet…) ?
J de Jong zegt
aub ING, sluit ons in het buitenland niet buiten.
Twan Laan, secretaris SNBN zegt
Een paar antwoorden op vragen die hierboven en elders meermaals gesteld worden:
– ING richt zich naar eigen zeggen alleen op rekeninghouders die buiten de EU en buiten de EER (IJsland, Noorwegen), wonen. Woon je in de EU, IJsland of Noorwegen, dan is er dus (nog?) niets aan de hand
– Ook ikzelf (Zwitserland, weliswaar EVA en Europa, maar buiten de EER) heb niets gehoord over mijn ING-rekening.
– Zijn er oplossingen? In een aantal gevallen zijn er wel “alternatieven”. Hierboven worden er ook genoemd, zoals Transferwise of het laten storten van AOW op een buitenlandse rekening. Maar elke oplossing betekent werk (nieuwe rekening openen, SVB en andere Nederlandse instanties over je nieuwe rekening informeren, …). Zeker als je niet zo handig bent met computers kan dat een hele kluif zijn. De alternatieven betekenen in veel gevallen ook eenmalige en/of blijvende kosten (€ ontvangen op een rekening die niet in € loopt kost in de regel enkele tientjes per overschrijving, nog afgezien van de wisselkosten).
Martine zegt
Zonder nederlandse rekening EN pinpas is het steeds moeilijker om in Nederland te betalen…ze accepter vaak geen visa( gewone franse betaalpas!) En met cashgeld ben je altijd de dupe met dat idiote gedoe dat ze geen centen accepteren. Maar de prijzen zijn er niet naar aangepast! ?
Jan van Gilse zegt
Het lijkt mij het beste om zo mogelijk te verzwijgen dat men een buitenlandse nationaliteit aanvraagt, om de Nederlandse nationaliteit niet meteen te verliezen.
Het zure is bovendien dat bijna alle buitenlanders die de Nederlandse nationaliteit aanvragen, hun oude nationaliteit gewoon mogen behouden. De huidige wetgeving op nationaliteit benadeelt dus eigenlijk alleen Nederlanders. Wat zijn we toch een internationaal georiënteerd land!
Quinten van Duin zegt
Via de ING-CHAT heb ik voornomen dat als je de rekening wilt behouden kan een mail sturen naar:
respons_producten_buitenland@ing.nl
Bijlage: https://www.ing.nl/media/ING_producten-buitenland_products-abroad.pdf
En het juiste bewijsstuk.
Meer info op: https://www.ing.nl/particulier/klantenservice/band_met_nederland/vragen_en_antwoorden.html
Jos Sparreboom zegt
Meer dan 10 jaar geleden was het ook al mis met ING. Ik heb toen het nog kleine Triodos gekozen en heb daar geen moment spijt van gekregen.
LET OP: ik heb toen ook geïnformeerd bij Duitse banken, want Euro’s zijn Euro’s… niet waar. Ik heb toen alleen maar positieve reacties gehad.
Ulco Wietsma zegt
Ik heb 2 ING rekeningen, woon in Turkije en heb een bij ING geregistreerd postadres in NL. Ik heb goede redenen om deze rekeningen te willen behouden.
Het formulier + kopie paspoort heb ik op 8 juli vanuit NL geretourneerd. Na ontvangst van de herinneringsbrief heb ik 29/7 gebeld om te informeren naar de status van mijn ‘aanvraag’ tot behoud van de rekeningen: betekent deze herinnering nu dat mijn documenten niet zijn ontvangen? Men kon er niets over zeggen, wat sussende woorden en een E-mailadres waar ik kon informeren. Diezelfde dag gemaild met verzoek om een bevestiging van ontvangst van het formulier, op 7/8 tevergeefs gemaild met de vraag of men in elk geval kon reageren.
Intussen weer gebeld op 2/8 waarbij ik te horen kreeg dat men pas 29/7 was begonnen met het verwerken van de formulieren en er nog weinig over te zeggen viel. Op 8/8 wederom gebeld, nu het advies gekregen om de documenten per E-mail toe te zenden, wat ik direct heb gedaan. Ik heb gezegd dat -gezien de snelheid van postverwerking vanuit Turkije- ik inmiddels het ‘point of no return’ bereikt had m.b.t. de deadline van 18 augustus. Er werd mij geantwoord dat het mailen van de documenten voldoende was om hier geen zorg over te hoeven hebben.
Vandaag 14 augustus heb ik weer gebeld in een poging om op een of andere manier een bevestiging te krijgen dat mijn formulier -per post & per E-mail- bij ING is beland. Na ruggespraak met -kennelijk- de afdeling die dit behandelt krijg ik te horen dat ik die die bevestiging niet ga krijgen, zelfs geen ontvangstbevestiging van mijn E-mail(s). Dus blijf ik elke week bellen.
Het werkelijk diep triest dat dit anno 2019 op deze manier gaat, en het schriftelijke verweer van ING is heel sneu. Hoezo is 8 weken voldoende om alternatieven te organiseren als je van ING niet een antwoord krijgt binnen die termijn? Je kunt immers pas wat ondernemen als je weet waar je aan toe bent, maar ING zegt doodleuk: uiterlijk december krijgt u bericht. Ben ik te laat -na 18 augustus- dan is het helaas pindakaas, maar men weigert te bevestigen of de documenten daadwerkelijk op tijd ontvangen zijn.
A.M. Calis-Nieuwenhuijsen zegt
Geen brief ontvangen, wat nu? Heb wel een kopie gedownload van iemand hierboven, die een reactie gaf op jullie nieuwsbrief van 13 augustus.
18 augustus is zondag a.s. al.
Heb een NL paspoort.
Ulco Wietsma zegt
@A.M. Calis-Nieuwenhuijsen: bellen naar +3120 2288888 en daarna -indien de noodzaak uit het gesprek blijkt- de documenten mailen naar respons_producten_buitenland@ing.nl zijn de enige opties.
Wouter Muller zegt
De ING is op de vingers getikt door de toezichthouder, heeft een forse boete gekregen en moet nu beterschap bewijzen bij het onderwerp KYC (Know Your Client). Blijkbaar is de ING daar in het verleden dus minder zorgvuldig geweest en probeert nu het beste jongetje van de klas te worden. Daar moeten dus degenen die in het buitenland wonen buiten de EG, EWR etc de zure vruchten plukken!
Nu de rente historisch laag is en ze ook met valutadagen niets meer kunnen verdienen moeten ze een list verzinnen. Het verhaal dat door deze klanten er uit te gooien het betalingsverkeer veiliger zou worden is natuurlijk de grootste onzin. Als ze gewoon zorgen dat hun dossier op orde is en ze weten welke klanten wat doen is er geen vuiltje aan de lucht. Er is bewakings-software die precies registreert of bepaalde bewegingen op een rekening buiten het normale patroon vallen, waarmee twijfelachtige betalingen direct vastgesteld en nagevraagd kunnen worden.
En dit wordt hier gezegd door iemand die lang voor een bank gewerkt heeft, vertrouwd is met de regelgeving betreffende Anti Money Laundering en zich meerdere jaren heeft bezig gehouden met compliance.
ING wil gewoon van een categorie klanten af die voor hun lastig is, te veel kost en te weinig opbrengt. Als ze dat vinden, laten ze dat dan gewoon zeggen.
John zegt
De ING is in die zin klantvriendelijker dan de ABN-AMRO, dat als je nog een Nederlandse nationaliteit kunt aantonen, je klant kunt blijven. Ik had een ABN-AMRO rekening, en daar werd die vraag niet gesteld, en dus werd de rekening beëindigd.
Wat ik wil zeggen: tel je zegeningen, het kan erger.
Marilou De-Wit zegt
Ing wist dat ik
nl nationaliteit had en heeft de rekening
ook
zonder warning opgeheven. (niet meer terug te draaien) Klacht daarover loopt nog, maar klachtenprocedure lijkt even slecht te zijn reorganiseerd.
Frank Van den Berge zegt
Ik woon in de VS en heb een Nederlands paspoort en een ING rekening. Heb op 8 juli braaf de gevraagde documenten met de USPS verstuurd met hun brief en heb voor de postverzending betaald. Eind juli kreeg ik weer een brief en, U snapt het al, ze hebben mijn informatie nog niet gekregen en vragen weer voor de documenten. Deze keer belde ik het nummer op de brief. Moest natuurlijk vijf minuten wachten tot er iemand vrij was en die kon mij niet vertellen of mijn informatie was ontvangen. Zij had daartoe geen toegang, Ze stelde voor de informatie per email te sturen. Natuurlijk ook weer braaf gedaan met ’t vriendelijke verzoek om de ontvangst te bevestigen. U snapt het al weer; natuurlijk nooit weer iets van ING mogen vernemen. Ben benieuwd.
Cyriel Kronenburg zegt
Voor iedere Nederlander in het buitenland die nog steeds een binding heeft met Nederland moet het mogelijk zijn om in Nederland geld te hebben, of een bank rekening te bezitten.
Buitenlanders kunnen in Nederland een huis kopen, of een bedrijf hebben en hebben daarvoor een rekening nodig. Ik gebruik zelf mijn bankrekening bij Rabo nog vaak voor het overmaken van geld aan familie of het sparen voor mijn kinderen (die Nederlands zijn)
Een van de grootste problemen (veroorzaakt door de Nederlandse banken zelf) is dat Nederland ondertussen een eiland aan het worden is in de wereld mbt betalings verkeer. Het is bijna onmogelijk om met een buitenlandse pas (in mijn geval USA) betalingen te doen online, in parkeerautomaten buiten de grote steden om, in NS automaten, in de Hema, in zo ongeveer iedere winkel in de rest van Nederland.
De hoeveelheid keren dat ik een parkeerbon heb gekregen in Arnhem, op bezoek bij familie, omdat ik alleen met een nederlandse pas de parkeerautomaat kan betalen zijn immens (ja, ik had cash, en ja ik heb nog gezocht naar de parkeerbeambte). Ik heb op Schiphol met de handen in het haar gestaan omdat de Amerikaanse bankpas of creditcard niet werkte in de NS automaten, omdat ik geen online aankopen kon doen terwijl ik daar was. In de Albert Hein of de C1000 gestaan met een kar vol boodschappen en dan werkt de automaat niet. Allemaal dingen waar ING zelf aan mee werkt. Lost dat soort Nederlandse isolatie op en de weerstand zal een stuk minder worden.
En nog een suggestie (aan de Rabobank), als ik een wijziging wil doen voor mijn gegevens, kan ik dat in persoon doen of door te bellen naar het bureau buitenland. De eerste is niet zo praktisch, maar de tweede heeft een telefoon nummer dat niet gebeld kan worden vanuit het buitenland… handig
Gart Adang (Prawo) zegt
Voor dat laatste (een speciaal 0800 of 0900 NL nummer bellen vanuit het buitenland) is wel een oplossing.
Neem een Nederlands telefoonnummer via CheapConnect https://account.cheapconnect.net/referral.php?ref=25716 dan heb je voor €8,95 per jaar een vast Nederlands telefoonnummer.
Met een zogenaamde IP telefoon thuis (bijv. een Gigaset die je rechtsreeks aansluit op je internetmodem thuis) kun je dan uitbellen terwijl iemand uit Nederland je tegen zijn of haar eigen tarief ken bellen.
Als je een beetje handig bent kun je dit nummer ook af laten gaan op een mobieltje.
Het is verder een prepaid dienst. Gebeld worden is nooit een probleem, om zelf uit te bellen moet je voor saldo zorgen.
Jolanda Kramer zegt
Ik woon in Zweden en heb een rekening waarop mijn pensioen en mijn AOW wordt gestort. Ik heb ook een spaarrekening bij de ING. Ik heb geen enkel bericht gehad van de bank om gegevens door te geven.
Het is toch te gek voor woorden dat deze bankrekeningen die ik al eind 1950 had nu zouden moeten worden afgesloten.
Het zou veel rompslomp met zich meebrengen om naar een andere bank te gaan en daarbij te regelen dat de regelmatige automatische overschrijvingen doorgaan. Al deze dingen moeten dan via de telefoon of internet worden geregeld neem ik aan.
Ik ben bijna 80 jaar en ben heel tevreden hoe de financiele zaken nu lopen en het maakt mij iongerust dat die dingen anders zouden moeten gaan.
Peter Pemmelaar zegt
Na alle reacties te hebben gelezen krijg ik het idee dat de Rabo bank nog het beste alternatief is voor een Nederlandse Bank in Nederland.
Wellicht kunnen zij die dat willen collectief overstappen naar De Rabo bank zonder naar Nederland af te moeten reizen. Wellicht kan dit worden opgenomen en geregeld via SNBN?
De situatie met de AMRO bank is verschillend. De AMRO heeft geen vergunning van de Nederlandse Bank Toezichthouder, voor vele landen, zo deze bank was verplicht om de rekening in zo’n land op te heffen. De ING heeft vergunningen voor bijna alle landen,zelfs in Noord Korea (of is dit nu verleden tijd?)
DAN VERGEET NIET WAT DE NAAM VAN DE ING BETEKENT:
INTERNATIONALE NEDERLANDEN GROEP
OF IN ENGELS:
INTERNATIONAL NETHERLANDS GROUP
BIJ DE FUSIE TUSSEN POSTBANK, NED MIDDENSTANDS BANK EN NATIONALE NEDERLANDEN DE
FUSIE IDEE WAS DIRECT OM EEN INTERNATIONALE BANK TE WORDEN!
OH WAS DE POSTBANK NOG MAAR ZELFSTANDIG, VAN HET MOMENT VAN INTERGRATIE DE SERVICE WAS NIET MEER WAT HET WAS.
albert borsje zegt
Vandaag voor de 4e maal een verzoek gestuurd om ontvangst bevestiging, via de chat met ING krijg ik geen enkele duidelijkheid het lijkt er op dat niemand inzicht heeft in die gegevens en mijn antwoord kan geven wat er met mijn lopende incasso opdrachten na 18/08 gaat gebeuren.
Paul zegt
@A. Bom “Als je het betalingsverkeer veilig wilt houden moet je al die dubbele paspoorthouders weren.”
Wat?? Een groot aantal van de Nederlanders hier hebben dubbele nationaliteit. Dat maakt ons criminelen??
Wezen pimpelen voor je dit kommentaar gaf?
Paul zegt
@Gerrit van Rijswijk – augustus 14, 2019 om 6:43 am
De regel is dat je recht hebt op 2% AOW voor elk jaar dat je in Nederland gewoond hebt vanaf je 15e tot je 65e (2% x 50=100%). Heeft met werken en belasting betalen in Nederland niets te maken.
Paul zegt
@Cyriel Kronenburg – augustus 14, 2019 om 7:18 pm
Rabobank nummer in Amsterdam is (020) 777-8899 Gewoon bereikbaar vanuit het buitenland
Bas zegt
Ik woon al jaren in Suriname en merk aan reacties van andere buitenlanders die hier wonen dat het sluiten van rekeningen in buitenland een wereldwijd gecoördineerde actie is. Dus niet alleen ING maar vele andere banken doen dit met rekening houders die niet in het land waar de rekening staat geregistreerd wonen. Weer een stap in de richting van vrijheidsbeperking die we nu in rap tempo op vele vlakken mee maken. NWO in actie.
Edwin Scheepmaker zegt
Drie jaar geleden had ik (Nederlandse nationaliteit en woonachtig in EU-land Duitsland) een ervaring „of the third kind“ met abnamro, die allerlei gegevens van mij wilde hebben,die ze niks aangaan. Ik vermoedde al, dat veiligheid niet de reden was. De rabobank bleek even moeilijk. Mijn moeder (woonachtig in Nederland) is bij ING. Om een volmacht voor haar rekening (internetbankieren) te krijgen, moet ik eerst een rekening bij ING openen. Dat gaat waarschijnlijk niet meer. Ik maak me grote zorgen over de beschikbaarheid van basisvoorzieningen voor bepaalde groepen van kwetsbare mensen. Ik ben ontgoocheld door de manier hoe banken omgaan met hun klanten. Zelfs als ze veel geld hebben, worden ze slecht behandelt: spaargeld is een risiko voor de bank vanwege negatieve rentes bij de centrale bank. Dan maar net als bij de NS: de deuren van de treinen dichtlassen en zo snel door het station rijden dat tenminste de dienstregeling wordt gehaald (sorry NS, vroeger was het een grapje). Ik verwacht hulp van de politiek en de wetgever.
Boudewijn zegt
Naast Revolut met UK IBAN rekening bestaat er N26 met DE IBAN rekening. Revolut móet je afwachten of VK na Brexit nog in SEPA blijft. N26 heeft een Nederlandse bankenlicentie. Hey! Sign up for N26 https://n26.com/r/boudewim9004
Sarah Harting zegt
Mocht het relevant zijn voor enkelen van jullie, ik woon in België met mijn twee dochters en wij hebben alle drie enkel de Nederlandse nationaliteit. Mijn oudste dochter en ik hebben een betaal en spaarrekening bij de ASN bank. Zij sturen zonder morren de kwartaalafschriften naar België (die ik liever niet per post ontvang, maar dat is een ander verhaal). Mijn jongste dochter is in België geboren, en heeft daarom geen BSN nummer. Voor haar kan ik geen (spaar)rekening in Nederland openen. Ze zijn in ieder geval niet (nog niet?) zo moeilijk als de ABN AMRO als ik de voorgaande reacties lees.
Wim zegt
Eerst 55 jaar bij de RABO een rekening gehad (Boerenleenbank->RABO bank). Als dank voor de 55 jaar kreeg ik een brief in 2010 dat ze mijn rekening eenszijdig op zouden heffen omdat ik geen nationaliteit meer had.
Snel vooruit. Heb in 2016 een huis gekocht in Nederland. Had een rekening nodig, dus geprobeert bij ING. De eerste man:”nee dat kan niet. U heeft geen NL nationaliteit, dus dat is niet mogelijk”. De tweede, derde, en vierde man ook hetzelfde. Eindelijk liep ik tegen een heel vriendelijke dame op een kantoor aan. Die vertelde dat ze zelf een broer in Australie heeft onder dezelfde onstandigheden. Het had heel wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk kreeg ze het wel voor elkaar om een rekening voor ons (mijn vrouw en ik) op te zetten. Makkelijk met alle belastingen, onderhoudskosten, e.d. van het huis. Net nu 3 jaar verder en ze proberen het weer te sluiten. Echt zielige hollanders.
Dus ik een bewijs aangevraagd van het kadaster dat ik een huis bezit. Alle papieren ingestuurd begin junie. Niks gehoord tot ik 11 Augustus weer een brief krijg waarin ik wordt aangemaand dat als ik niets instuur, mij rekening wordt gesloten. Ik heb opgebeld naar de internationale afdeling. De virendelijke jongeman waar ik mee sprak wist nergens iets van af. Nadat ik het uitlegde, heeft hij mij dus 10 minuten laten wachten. Toen kwam hij terug met de mededeling dat ik nergens zorgen over hoefde te maken, want toen de aanmaningsbrief was weggestuurd waren ze nog niet begonnen om de brieven te openen, dus ze konden niets bevestigen, of de brief nu wel of niet was aangekomen. Zo werkt dat dus. Geen bevestiging of mededeling. Alleen dreigingen.
Henny Schoute Bussolati zegt
Bij de Nationale Ombudsman/Ombudsman Pensioenen heb ik o.m. de post problemen aangekaart. Waar ik ook woon,
uit praktische overwegingen gaat post naar een POSTBUS (van post naar post). Uiteraard gaat dat samen met een woon/verblijfadres. In 2018 van ZO Azie naar Cyprus/EU verhuisd, zijn dit jaar al drie traceerbare poststukken n i e t
aangekomen in NLD en Frankrijk. Vanuit NLD duurde een officiele brief een maand voor deze aankwam met geen of
nauwelijks tijd te reageren op de mededeling ‘binnen zes weken reageren o f in beroep.’
Volgens de Ombudsman ben i k verantwoordelijk voor alle post en niet de afzender…….’Het is uw keuze om buiten NLD te wonen’. Conclusie : onbuigzaamheid en niet alleen waar het om postvoorziening gaat.
Michael zegt
Ik woon in Australie en heb de Nederlandse and Australische nationaliteit. Helaas is mijn NL paspoort verlopen en vanuit Perth is het lastig een nieuw paspoort aan te vragen. Omdat ik het niet echt nodig dacht te hebben, heb ik dit nog niet opnieuw aangevraagd (het plan was om dit te doen tijdens mijn eerst volgende bezoek aan Nederland, op Schiphol!). Nu ben ik voor deze bank daarom dus ineens een potentieel crimineel en willen ze dus van mij af, ondanks dat ik al meer dan 30 jaar bij ze ben en GEEN strafblad heb!
Ik heb mijn rekening nodig omdat ik nog steeds een levensverzekering heb lopen in Nederland met automatische afschrijvingen van mijn bank rekening. Geen idee hoe daar nu mee om te moeten gaan.. Waarschijnlijk TransferWise?
Jan zegt
Dit is walglijk. ING behandelt klanten zeer slecht. Ik ben een Nederlander met een Nederlandse ING rekening (vroegere Rijkspostspaarbank, later Giro)
Heb zeer slechte ervaring met de ING waarin ik tot 2 x toe zeer slecht en onbeschoft werd behandeld en toen ik mijn beklag deed was de reactie” Onze stafmedewerker heeft volkomen terecht gehandeld”
Pas een aantal jaren later toen men mij vroeg om een hypotheek af te sluiten, toen was mijn reactie, jullie zijn de allerlaatste met wie ik meer zaken zal doen. heb mijn verhaal gedaan en ze konden hun oren niet geloven. kreeg een bloemstukje als doekje voor het bloeden toegestuurd. Nee een arrogante bank, die hun klanten zeer slecht behandeld (en dan vind dat men volkomen terecht handelt.)
Dit moest ik even kwijt.
Peter zegt
Sjonge, sjonge, wat een gunst.
Vandaag 3 september bevestiging.
van TaskforcebindingNL@ing.nl
Een hele taskforce voor opgericht.
———————-
Geachte heer,
Bedankt voor uw mail. Graag bevestigen wij u dat we uw reactie hebben ontvangen. Uw stukken zijn behandeld en akkoord bevonden. U kunt uw rekening behouden.
We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Bedankt voor uw tijd en moeite.
Met vriendelijke groet,
ING Backoffice
Ruud zegt
Wat een arrogante lui daar bij de zgn. “Afdeling Klantenservice”. Waar is de service hier?
Formulier met bewijs van Nederlanderschap verzonden op 2 juli.Vijf weken later een herinnering ontvangen. Opnieuw het formulier en een kopie van mijn paspoort verstuurd. Je kunt ze niet per telefoon of e-mail bereiken. Een goede vriend in Nederland stapte naar een filiaal. Daar raadde men aan om het formulier opnieuw, AANGETEKEND te versturen. Verzocht en om ontvangstbevestiging per e-mail. Volledig genegeerd. Ik weet tot op de dag van vandaag nog niet of zij de documenten hebben ontvangen. ING moet zich diep schamen. Geen wonder dat banken niet worden vertrouwd door het grote publiek!
Hans Moesbergen Avondale, AZ zegt
Krimineel gedrag ING
Erg slim van de ING, na het witwas schandaal zijn ze verplicht om actie te ondernemen en hier is de oplossing: Twee spaar rekeningen van mijn kinderen worden afgesloten (geopend door Opa) en de rekening van mij omdat mijn passpoort is verlopen (ben nu blijkbaar geen Nederlander meer) Nu kan de ING trots rapporteren aan de Nederlandse overheid dat ze resoluut hebben gehandeld en de gaten hebben gedicht. Hopelijk is de amtenaar in zaken dom genoeg om dat te acepteren.
Mijn advies ga allen in zee met de internet banken en laat de ING maar falen. Ik zie uit naar de vierde kwartaal cijfers. Na 2.4 Miljard winst voor het eerste half jaar zulen ze het niet volhouden. ING kan zich dit trouwens alleen veroorloven omdat ze vorig jaar 300.000+) nieuwe klanten hebben verworven op de Europese markt, alsof daar geen criminelen onder zitten. De reden van het sluiten is totale onzin en het wit was schandaal en lage rente voet speelt beslist een rol. Sluiten van kinderspaarrekeningen is een valse oplossing. Jullie hebben alle gegevens en het zou voor mij drie uurtjes werk zijn om een query te schrijven en de criminelen uit de database te filteren. Frequentie en bedrag hoogsten springen er zo uit. Behandel mij AUB niet als een kind met die leugens.
In essentie word mijn rekening gesloten met die van de criminelen. Dus ik word behandeld as een crimineel terwijl iedere Europese crimineel een rekening kan openen.
Voorheen gefrustreerd, maar nu blij om de relatie te stoppen, vanuit Avondale Arizona
Hans Moesbergen
KK zegt
Nou inmiddels zijn ook wij aan de beurt. We hebben een brief van ING dat onze rekeningen per 1 oktober worden beeindigd.
We wonen in de US en verblijven hier tijdelijk als Nederlands diplomaat. Ons salaris komt binnen in euro’s op onze Nederlandse ING rekening.
We zijn in contact met ING, die tot nu toe weinig (lees niet) bewegen.
Zeer zorgwekkend.
Albert Borsje zegt
Ik vraag me af het niet beter is om gesprekken aan te gaan met nieuwkomers op de financiële markt zoals Transferwise en Bunqbank. Deze hanteren al een online aanvraag procedure maar helaas zijn niet altijd een debetcard of een Nederlandse IBAN mogelijk. Overboekingen van Nederland naar mijn Braziliaanse rekening doe ik van wegen de lage transactie kosten en goede koers via transferwise, deze heeft nu wel de mogelijkheid om een duitse IBAN te geven maar helaas geen Nederlandse IBAN en helaas is een debetcard nog niet mogelijk in Brazilië.
Elisabeth Judge zegt
Karin Brugman. Ik heb net OOM afgesloten met Australische credit card en dat was ok. Je kan tegenwoordig ook de ov kaart met creditcard opladen. Maar pensioen wil ik graag in Nederland laten maar dat kan dus niet
Paulien van Deventer zegt
ING over afsluiten van bankrekeningen voor Nederlanders en oud Nederlanders buiten Nederland.
Paulien van Deventer zegt
Grote flauwekul.
Veiligheid wordt bereikt via internet bankieren, waarvoor je allerlei paswoorden en/of bankpassen moet hebben, voordat je het kunt gebruiken.
Bankafschriften en alle andere overzichten, brieven etc ook via internet bankieren. Er hoeft geen enkele communicatie via de reguliere post verzonden te worden.
De kosten en verlies door wisselkoers zijn enorm hoog.
Leuk, wanneer je je AOW en of pensioen, uitgekeerd in Euro’s laat overmaken in bijv Nieuw Zeelandse dollars.
Daarna wil je geld overmaken voor een verjaardag, bestelling online in Euro’s.
Daar ga je dan voor de tweede keer verliezen!
Het is gewoon triest, wanneer je als trouwe klant voor méér dan 50 jaar d3 laan uit wordt gestuurd.
Willem Out zegt
Nu het toch over de ING BANK hebben. Dit is ook de bank die hypotheken voor woonarken heeft heeft afgesloten en uit eigen beweging gestopt hier mee is . En zo de bestaande klanten ook in de kou laat staan. Een bestaande hypotheek bij deze bank is wel af te lossen , maar niet meer mee te nemen naar de volgende woonboot. Dus de Ing denkt met u mee. Dus hier even niet .
Hiske Engels zegt
Mijne heren ING.
Om te beginnen wil ik U medelen dat ik Nederlander ben, met een geldig Nederlands passpoort, een een persoonlijke rekening bij de ING. Heb alleen de Nedrlandse nationaliteit. Op dit ogenblik woon of verblijf ik in Venezuela, en gezien de situtaie is het eventueel mogelijk dat ik onverhoeds het land uitgezet kan worden. We hebben nog steeds ons adres in Nederland, en dat zal wel zo blijven ook. Na de zogenaamde modernizering en verbeteringen bij de ING, kunnen we niet meer op onze rekening kijken. Steeds weer opnieuw zien we het akelig berichtje; ” Ga naar het kantoor”. Erg aardig, maar we bevinden ons op een té verre afstand om even gezellig naar het ING kantoor te gaan. Nou dan maar naar de klantenservice bellen. Uren aan de lijn gehangen, met een bijzonder goede behandeling, doch zonder resultaat !
Nog steeds kunnen we niet op de rekening kijken, en worden we vriendelijk gevraagd om naar het kantoor te gaan.
Een paar maanden geleden werd ik verzocht om een aantal gegevens en op bepaalde manier op te sturen. dat is gedaan, maar ik kan nog steeds niet op de rekening kijken.
Omdat we steeds geen hulp en steun gekregen hebben van de klanten service, hebben we maar besloten om onze noodkreet op deze manier naar u op te sturen.
U hebt ons e-mail adres, en we hopen van u te horen.
Met een hartelijke groet, aan alle ING-érs
Bas zegt
Een advies als je een andere (Nederlandse!) bank zoekt en niet meer officieel woonachtig bent in Nederland; Bunq.
Wij hebben deze sinds een half jaar nu denk ik, alle gaat op afstand, zelfs het openen van je bankrekening gaat perfect en de pasjes worden gewoon opgestuurd naar Spanje, Frankrijk of waar je ook woont. Ze eisen wel dat je een adres hebt in een EU land of enkele landen zoals Zwitserland. Er zijn meerdere EU georiënteerde banken, maar Bunq werkt in onze ervaring het makkelijkst.
AbH zegt
Ik woon in een EU land, maar heb ook de brief gekregen. Ik had de rekening noch in Nederland wegens mijn rouw, ik dacht ik zou langzaam kunnen de verlies van mijn Nederlandse man te verwerken, en kleine verbindingen noch naar Nederland en tijdje hebben, maar nee. ING kijkt niet, en andere banken ook niet op een andere manier, op de situatie van de klant. Ik ben niet Nederlands maar woonde in NL voor 11 jaar met mijn lieve man, ik heb hem plotseling verloren. Het is heel pijnlijk alles op een keer opteheffen dus ik heb gebrobieert een ding per keer langzaam te doen voor niet zo veel pijn te hebben, maar ik ga niet 1 euro meer per maand betalen voor de luxe van een rekening in NL hebben, dus ik heb het laten opheffen. Was niet makkelijk. Waarwel NL voor goed, heb genoeg gehad.
Antine zegt
Wie oorspronkelijk uit een andere EU-lidstaat komt, heeft extra mogelijkheden. Nederlandse banken moeten ingezetenen van andere EU-landen namelijk hetzelfde behandelen als klanten uit eigen land. Als de bank je toch weigert vanwege je nationaliteit, kun je bezwaar aantekenen bij de bank. Leidt dit niet tot een gewenste oplossing, dan is een beroep doen op het Europees buitengerechtelijk klachtennetwerk voor financiële diensten de volgende stap.
https://www.geld.nl/sparen/service/nederlandse-bankrekening-openen-als-buitenlander
Antine zegt
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/financial-products-and-services/bank-accounts-eu/index_nl.htm
Het antwoord van de Europese Unie
Kees Jasperse zegt
Het is zelfs zo erg dat ze mijn zakelijke rekening ondanks dat alle noodzakelijke papieren aanwezig waren bij de bank zelfs weigerde om het rest bedrag uit te betalen. Ze houden mijn geld gegijzeld.
Marja Willigers zegt
Ik ben 13 Jr woonachtig in Turkije. ING had mijn pasje naar TR gestuurd. Kwam niet aan.
Adres in NL aangemaakt en daar is het naar toe gestuurd die het meebrengt op vakantie naar mij.
Daarna bestookt ING mij met talrijke berichtjes om een CRS formulier en klantenonderzoek in te vullen. Ze hadden mijn rekening geblokkeerd, daar ik een vraag niet gelezen had in box. Nu opgeheven na bellen. Ze blijven mij steeds meer vragen. Welke bank ik in TR heb en hoeveel geld er op staat en wat ik met mijn geld doe????
Wat heeft ING hier mee te maken?
Gerlynn Oord zegt
Had jij het CRS formulier ingevuld? Ik heb de mijne zojuist verstuurd voor hun en ben benieuwd als ze de rekening gaan opheffen.
K.M zegt
Ik ben 70 en ben via postgiro en middenstand bank 52 jaar geleden rekeninghouder geworden van ING.
Rekeningen zijn opgezegd nu omdat ik een formulier niet invulde waaruit denk ik zou moeten blijken dat ik niks verkeerd doe. Ik begrijp de bank wel na de absurde en krankzinnige “witwas” boetes waarmee de overheid blijkbaar de banken vogelvrij verklaren kan. Allemaal omdat de fiscus misschien minder kan ophalen dan ze willen maar ik heb altijd gehoord dat daarom ook de tarieven zo hoog zijn. Dat was dus al gecompenseerd. De banken maken blijkbaar geen vuist daartegen. Tegen dus dat ze als overheidsloket worden gebruikt terwijl ze ondernemingen zijn. Trek dat eens door en je hebt Communisme. (Banken kunnen bijvoorbeeld besluiten om niet meer in te schrijven op Staats “leningen en overheids rekeningen opzeggen want dat zou dus ook gewoon mogelijk zijn, zonder opgaaf van reden, als ik de voorwaarden lees”). Alles escaleert richting barcode-voorhoofd. Dán maar géén NL bankrekening meer.
Ester Koster zegt
In 2006 een groei rekening bij de post bank geopend voor mijn kind
Werd in 2012 door ING overgenomen
Nooit een pasje gehad, nooit een internet toegang gehad
Mijn kind spaarde fijn door met verjaardag geld van NL families Enzo
3 maanden voor ze 18 was bellen met ING
Hoop gebabbel, app werkt Niet zonder pasje of username Enzo
Kom in NL naar kantoor
….vanuit America
Ticket geboekt, moeten verzetten ivm zware operatie voor haar Vader
Ze zit op highschool en college en kan Niet ff weg tenzij ze een weekend retour doet…en de helft van haar geld van een vlucht uitgeeft
Ik Ben nu hier 3 weken in NL, Al 2 weken elke dag bezig
Ze mag geen username of code voor de ING app, ze kan Dan geen andere info rekening open on het geld op te zetten
Ze mag het geld Niet naar de USA over laten maken
Ze kan Al’s wonendvin byitenkand nergens een rekening open in NL
Ze heeft emails met machtiging voor moeder gesture net pasport scan, daarna moest ze bij USA scholen beeijs van inschrijving Halen, toen was datvook Niet genoeg, toen notariele erkenni g dat haar NL paspoort echt van haar is, nu nog steeds vast in Hun stomme app waar ze na Alles nog steeds geen code van ann mag vragen om toegang te krijgen tot haar eigen bank rekening
In mijn mening probeer ING geld te stelen van NL tieners die naar het buitenland zijn verhuist